Gerdab.IR | گرداب

پذیرش سفارش حذف اطلاعات از سوی گوگل

تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۰

گوگل با درخواست‌هاي فزاينده از سوي دولتهای غریی و مدعی آزادی بیان براي انتقال اطلاعات مربوط به كاربرانش مواجه است، البته گوگل هم اعلام کرده اگر این درخواست‌ها قانونی باشد آن را می پذیرد.

به گزارش گرداب به نقل از الف، "آسوشيتدپرس" نوشت:  گوگل كه با درخواست‌هاي گسترده دولتها براي ارائه اطلاعات كاربران مواجه است، گزارش جديدي را در مورد درخواست دولتهاي جهان طي شش ماه گذشته براي به دست آوردن اطلاعات كاربران منتشر كرد.
 
اين چهارمين مرتبه است كه گوگل گزارشي از درخواست‌هاي كشورهاي جهان براي انتقال اطلاعات خصوصي كاربران منتشر مي كند.
 
گوگل از مقطع زماني ژانويه تا ژوئيه با بيش از ۱۵۶۰۰ درخواست دولتهاي جهان براي استفاده از اطلاعات كاربران مواجه شده است كه نشان‌دهنده افزايش ۱۰ درصدي درخواستها از گوگل در مقايسه با شش ماه آخر سال ۲۰۱۰ است.
 
از زمانی‌که گوگل به منبعی از اطلاعات خصوصی مردم تبدیل شده است، دولتهای جهان برای در اختیار گرفتن این اطلاعات وسوسه شده‌اند چون این اطلاعات برای بسیاری از دولتها ارزشمند هستند، اما مقامات گوگل بر این موضوع تاکید کرده‌اند که تمام تلاش خود را برای حفظ اطلاعات خصوصی افراد به کار می بندند(!) با این حال بسیاری از کارشناسان غربی بر این باورند که گوگل به شدت در معرض درز اطلاعات قرار دارد که این می تواند اعتبار این موتور جستجوگر را به شدت خدشه دار کند.
 
برخی از دولتها اعلام کرده‌اند که برای مقابله هر چه موثرتر با تروریسم، جرائم مختلف و فعالیتهای غیرقانونی دیگر باید از این اطلاعات استفاده کنند.
 
بیشترین آمار درخواستها از گوگل برای در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی افراد از سوی آمریکا با ۵۹۵۰ درخواست بوده که در مقایسه با شش ماه گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است. پس از آمریکا کشورهای هند با ۱۷۳۹، فرانسه با ۱۳۰۰، انگلیس با ۱۲۷۳ و آلمان با ۱۰۶۰ درخواست از گوگل قرار دارند. گوگل همچنین اعلام کرد که چند مرتبه دولتهای جهان در راستای ارائه درخواست براي سانسور ویدئوها در سایت یوتیوب گام برداشته‌اند که به گفته مقامات گوگل این اقدام نقض قوانین مربوط به آزادی بیان است.

 این ادعای گوگل درحالیست که تنها در همین مدت به طور گسترده‌ای اخبار مربوط به بیداری اسلامی، اعتراضات مردم انگلیس و جنبش تسخیر وال استریت از سوی این شرکت سانسور شده است.
 
بر اساس این گزارش، حجم درخواستهای دولتها از گوگل برای سانسور به همان میزان شش ماه گذشته بوده است. برای نمونه انگلیس از گوگل خواست تا حدود ۲۲۰ ویدئو را طی شش ماه گذشته از سایت یوتیوب حذف کند. دولت انگلیس دلیل امنیتی را عامل ارائه این درخواست مطرح کرد.

همچنین فارس به نقل از شبکه خبری"فلسطین الیوم" نوشت: شرکت گوگل در گزارش شفاهی خود فاش کرده است که این شرکت بنا به درخواست رژیم صهیونیستی اطلاعات ده‌ها کاربر اسرائیلی را در اختیار مسئولان این رژیم قرار داده است.

گوگل به ماهیت اطلاعات ارائه شده و شرایط آن و اینکه آیا این اطلاعات بنا به درخواست دادگاه و یا پلیس رژیم صهیونیستی در اختیار مسئولان قرار گرفته است یا خیر؟ اشاره‌ای نکرد و تنها اعلام کرد که تعداد درخواست‌هایی از این قبیل هر سال بیشتر می‌شود و گوگل در صورت دریافت درخواست قانونی (!) اطلاعات را ارائه خواهد کرد.

بنابر این گزارش، مسئولان رژیم صهیونیستی اخیرا حدود ۱۰ درخواست به گوگل ارائه و طی آن حذف برخی اطلاعات را خواستار شده‌اند و این شرکت نیز به یک چهارم درخواست آنها پاسخ داده که البته ماهیت اطلاعات حذف شده را فاش نکرد.