Gerdab.IR | گرداب

اندیشکده شورای روابط خارجی در خصوص طرح ترور سفیر عربستان:

اتهام به ایران برای توقف برنامه هسته‌ای است

تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۰

واشنگتن امیدوار است تا با استفاده از طرح ترور، حرکتی بین‌المللی برای انزوای ایران آغاز و با تحت فشار قرار دادن دولت و تحریم‌های جدید، این کشور را وادار به بازنگری در برنامه‌های هسته‌ای‌اش کند.

به گزارش گرداب، اندیشکده "شورای روابط خارجی" در مقاله‌ای به قلم "جشیری باجورا"  نوشت: دولت ایران اتهامات وارده از جانب دولت اوباما مبنی بر طراحی ترور سفیر عربستان سعودی را در آمریکا و به دست یکی از شبه‌نظامیان ایرانی رد کرد. "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه ایران، با اعلام آمادگی دولت برای رسیدگی به ادعای آمریکا، پذیرش چنین اتهامی را از جانب دولت غیرمحتمل ساخت.
 
آمریکا ایران را متهم می‌کند تا ایران را برای توقف برنامه هسته‌ای مجاب کند 
مقامات آمریکایی با مهم جلوه دادن اتهامات، به‌دنبال تحت فشار قرار دادن ایران به روش‌های متفاوت بوده‌اند. واشنگتن امیدوار است تا با استفاده از طرح ترور، حرکتی بین‌المللی برای انزوای ایران آغاز و با تحت فشار قرار دادن دولت و تحریم‌های جدید، این کشور را وادار به بازنگری در برنامه‌های هسته‌ای‌اش کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت اوباما مصرانه خواهان انتشار اطلاعات محرمانه بازرسان هسته‌ای سازمان ملل در گزارش سه ماهانه آینده این سازمان درخصوص تلاش ایران برای دست‌یابی به توانایی تولید سلاح هسته‌ای شد. با این وجود دولت ایران همواره این موضوع را تکذیب کرده و اعلام داشته که برنامه هسته‌ای کشورش تنها به‌ دنبال اهداف صلح‌طلبانه است. همچنین با توجه به گزارش اخیر سازمان ملل، ایران  متهم به نقض حقوق بشر شده است.
 
همراهی انگلیس با آمریکا در پرونده اخیر
طراحی نقشه ترور بنا به درخواست دولت عربستان سعودی از شورای امنیت سازمان ملل به این کشور ارائه شد، با این وجود  مشخص نیست که چه اقدامی از سوی دو کشور عربستان و آمریکا صورت خواهد گرفت. اوباما وعده داده است که شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده و تلاش خود را برای انزوای این کشور در محافل بین‌المللی ادامه خواهد. "دیود کوهن"، معاون وزیر دارایی در امور تروریسم و جاسوسی آمریکا در سخنانی خطاب به کمیته بانکی سنا اعلام کرد دولت آمریکا در حال بررسی تحریم بانک مرکزی ایران است. پیش از این واشنگتن پنج نام را در لیست تروریست‌ها و تحریم خود قرار داده است که چهار تن از آنها از افسران ارشد "نیروهای قدس" و دیگری یکی از خطوط هواپیمایی تجاری است که متهم به حمایت از ... و "نیروهای قدس" است. در این موضوع دولت انگلیس با آمریکا همراهی می‌کند و دارایی‌های این پنج تن را مصادره کرده است. از اعضای شورای امنیت می‌توان روسیه و چین را نام برد که در مورد اظهارات آمریکا نظر منفی داشتند و واکنش بسیار محتاطانه‌ای در پیش گرفته‌اند.  
 
برخی مراکز آمریکایی معتقدند ترور دانشمندان هسته‌ای و استاکس نت حرکت هسته‌ای ایران را کند کرده است 
دراین میان، تحریم‌های جدید اعمال شده علیه ایران به رهبری آمریکا، نشان‌دهنده مشکلاتی است که ایران در برنامه هسته ای خود با آن روبه‌روست. از اتاق فکر سازمان "آی.اس.آی.اس" – که پایگاه مرکزی آن در شهر واشنگتن است – گزارش می‌رسد که به‌دلیل حمله سایبری ویروس "استاکس نت"، ترور چندین دانشمند برجسته هسته‌ای ایرانی و تحریم‌های شدیدی که دسترسی مقامات ایران به مواد اولیه و ابزار آلات هسته‌ای را محدود ساخته است، برنامه هسته‌ای این کشور در چند مورد و چند مقطع زمانی مجبور به عقب‌نشینی های اساسی شده است.
طبق اعلام این گزارش، "برنامه اتمی ایران، به راه خود ادامه می‌دهد".

سیاست‌های آمریکا در قبال ایران ناکارآمد بوده است
سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، که شامل تشدید تحریم‌ها، پیشنهاد آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات و همکاری گسترده‌تر در حوزه اقتصاد است، نتوانسته دولت ایران را برای توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم متقاعد و مجاب کند."جیمز دوبینز" یکی از اعضای "شرکت رند" در "کتاب راهنمای بحران مجموع مقررات سازمان‌های دولت فدرال آمریکا" می‌نویسد: «ادامه تشدید تحریم‌ها از 2جنبه حائز اهمیت است: منصرف کردن ایران از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و منصرف کردن کشورهای دیگر برای اتخاذ سیاست‌های مشابه
 
ایران توانایی تطبیق با شرایط تحریم را دارد
"ولی نصر" یکی از کارشناسان دانشگاه "توفتز" می‌گوید: «تحریم می‌تواند رفتار و سیاست‌های دولت ایران را دستخوش تغییرات کند، اما این تغییرات ناچیز و دامنه آن محدود است چراکه این کشور به منابع نفتی دسترسی دارد؛ موضوعی که تاثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. البته ایران توانایی تطبیق خود را با شرایط تحریم دارد.» علاوه بر این، برخی کارشناسان و تحلیل‌گران درخصوص اینکه اقدامات جدید بتواند مقامات دولت ایران را مجاب کند تا برنامه‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارند، دچار تردید هستند. "شانون کیل"، متخصص حوزه گسترش تسلیحات اتمی "موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم" دراین خصوص می‌گوید: «به‌نظر نمی‌رسد دولت ایران ذره‌ای از برنامه هسته‌ای خود عقب نشینی کند.»
 
منبع: فارس