Gerdab.IR | گرداب

مشاور میرحسین با مهر تقلبی به ترکیه رفت

تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۰

امیر ارجمند گفت که وی چندین هزار دلار به یک راه بلد داده تا او را از مسیر کوه به ترکیه بیاورد. همچنین راه بلد یک مهر تقلبی از ورود به ترکیه به پاسپورت ایشان زده است.

محافل ضد انقلاب، شهریور گذشته یکی از اسناد ویکی لیکس را در تماس با سازمان سیا به هنگام خروج از کشور منتشر کردند.
 
به گزارش گرداب، "امیر ارجمند" اواخر سال 88 دستگیر شد، اما پیش از محاکمه، از طریق ترکیه به طور غیرقانونی از کشور خارج شد و به پاریس رفت. بنا بر سند منتشره، وی پس از خروج از ایران به ترکیه رفته و تلاش کرده خود را از آن طریق به فرانسه یا آمریکا برساند.

در سند مذکور که مربوط به وزارت خارجه آمریکا و گفت وگو با چند دیپلمات آن کشور است، آمده است: در تاریخ 20 ژانویه با دکتر امیر ارجمند مشاور میرحسین موسوی که پس از بازداشت از ایران فرار کرده ملاقات کردیم. اردشیر غیرقانونی به ترکیه وارد شده، ولی اقامت فرانسوی معتبر دارد. وی از دولت آمریکا درخواست کرد که با تضمین امنیت، وی را به یکی از دو کشور فرانسه یا آمریکا ببرد.

در ادامه این سند و به نقل از گزارش دیپلمات های آمریکایی آمده است: با توجه به وضعیت ایران، امیر ارجمند پیش بینی کرد که مخالفان در روز 22 بهمن بزرگترین تجمع را داشته باشند و رژیم با دیدن چنین سطح گسترده از تظاهرات شوکه خواهد شد. همچنین او اضافه کرد موسوی انتظار دارد تا به زودی دستیگر شود. . امیر ارجمند گفت که وی چندین هزار دلار به یک راه بلد داده تا او را از مسیر کوه به ترکیه بیاورد. همچنین راه بلد یک مهر تقلبی از ورود به ترکیه به پاسپورت ایشان زده است. ما از چندین منبع از ورود ایشان مطلع شدیم که یکی از فامیل های ایشان (پسرعمو یا پسرخاله یا...) است که در آمریکا استاد دانشگاه است. امیر ارجمند یک اجازه اقامت معتبر در فرانسه دارد. او به دنبال دیدار با کنسول فرانسه در استانبول است تا برای گرفتن ویزای خانواده اش که هنوز در ایران مخفی هستند کمک کند.

امیر ارجمند در ملاقات با دیپلمات آمریکایی می گوید: «به صورت علنی جانب جنبش سبز را نگیرید چون این، بهانه دست رژیم می دهد.» و ظاهرا همین مشورت باعث شده هیلاری کلینتون حرف های بی خاصیت اخیر را پس از 28 ماه حمایت از فتنه گران بر زبان جاری کند.

در سند وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده بود: امیر ارجمند نگران این است که زمانی که قصد خروج از مرز ترکیه را دارد، مامورین کنترل به خاطر مهر تقلبی او را دستگیر کرده و به ایران بازگردانند. او تقاضا کرد که اگر دولت آمریکا می تواند یا او مستقیما ترکیه را بدون گذراندن مراحل قانونی ترک کند یا اینکه آمریکا با واسطه گری از برگرداندن او جلوگیری کند. همچنین او گفت که در آخر او می خواهد که در آمریکا به جای فرانسه اقامت بگزیند.
 
منبع: کیهان