Gerdab.IR | گرداب

مركز پژوهش‌هاي امنيت ملي رژيم صهيونيستي:

شيب سقوط استراتژيك اسرائيل بي سابقه است

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۰

يك گزارش امنيتي دولت رژيم صهيونيستي كه به تازگی متن كامل آن منتشر شده، شيب سقوط استراتژيك اين رژيم را بي سابقه ارزيابي كرده است.

به گزارش گرداب به نقل از کیهان، اين گزارش كه از سوی "آنات كرز" و "شالوم بروم" ويرايش و متن كامل آن در 282 صفحه به تازگی از سوي مؤسسه مطالعات امنيت ملي اسرائيل منتشر شده، حاکی از آن است که اين رژيم از نظر جايگاه استراتژيك در بدترين شرايط قرار دارد.

طبق اين گزارش، رژیم صهیونیستی از وخامت بسيار محسوسي در زمينه جايگاه راهبردي خود رنج مي‌برد و اين وضع، سياه‌ترين وضع اين رژيم طي سه دهه گذشته به شمار مي‌آيد.

در اين گزارش به سؤال‌هاي مختلفي در زمينه مسائل و چالش‌هاي راهبردي كه رژیم صهیونیستی در شرايط كنوني با آن مواجه بوده، پاسخ داده شده است.

گزارش فوق از شيب بي سابقه سقوط در وضع استراتژيك رژیم صهیونیستی حكايت دارد و در آن بر چالش هاي مربوط به سرنوشت مذاكرات با فلسطيني ها و خطرات متوجه اسرائيل به سبب انقلاب هاي عربي تمركز شده است.

اين گزارش همچنين به بررسي بحران در روابط اين رژيم با مصر و تركيه و شكاف رو به گسترش در روابط با دولت باراك اوباما پرداخته و تأكيد مي كند كه چالش بزرگ راهبردي اسرائيل، ايران خواهد بود.

در گزارشي ديگر، روزنامه صهيونيستي "يديعوت آحارنوت" روز دوشنبه 8 آبان نوشت: مؤسسه پژوهش‌هاي امنيت ملي رژيم صهيونيستي اعلام كرد رژیم صهیونیستی در آستانه يك فاجعه بزرگ است و تركيب سه عامل بهار عربي، شكست مذاكرات سازش و تضعيف شديد آمريكا در منطقه، این رژیم  را به سوي يك فاجعه بزرگ سوق مي‌دهد.

بنابراين گزارش، مؤسسه پژوهش‌هاي امنيت ملي رژيم صهيونيستي اعلام كرده است كه تضعيف آمريكا در منطقه يكي از عوامل اصلي تضعيف رژیم صهیونیستی در منطقه است.

اين مؤسسه در گزارش خود افزوده است: در حالي كه اسرائيل طي يك سال گذشته هيچ اقدام مثبتي براي مهار بحران هاي منطقه انجام نداد، ديپلماسي فعال گروه‌هاي فلسطيني و همراهي افكار عمومي جهان با آن‌ها موجب انزواي بيش از پيش تل‌آويو در جهان شده است.

مؤسسه پژوهش‌هاي امنيت ملي رژيم صهيونيستي همچنين در اين گزارش از ناموفق بودن فشارهاي آمريكا براي توقف برنامه هسته اي ايران به شدت ابراز ناخرسندي كرده است.

براساس ارزيابي روزنامه يديعوت آحارنوت، اين گزارش سياه ترين گزارش این مؤسسه از بدو تأسيس آن در سال 1983 تاكنون است.

دكتر "عوديد عيران" رئيس این مؤسسه در مصاحبه با روزنامه يديعوت آحارنوت پيش بيني كرده است رژیم صهیونیستی در سال هاي آينده و در شرايطي بسيار سخت و پيچيده اي مجبور به اتخاذ تصميم هاي مهم و سرنوشت سازي در خصوص امنيت ملي خود است.