Gerdab.IR | گرداب

هاآرتص :

آمریکا با بیانیه تهران در تنگنا قرار گرفت

تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۹

روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت: ایران با صدور "بیانیه تهران" آمریکا و متحدانش را در تنگا قرار داد تا اینکه مشخص شود کدام طرف در مسیر شکست آن حرکت می کند.


به گزارش گرداب، هاآرتص در تحلیل خود می نویسد : در مرحله اولی که طرح مبادله سوخت با ایران مطرح شد غرب می خواست میزان درست بودن اظهارت مقامات ایرانی مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای تهران را بیازماید اما نکته دیگری نیز در این طرح مستتر بود و آن بوجود آمدن زمان برای مذاکره با تهران برای پایان دادن به موضوع اتمی این کشور بود.

این روزنامه صهیونیستی ضمن طرح ادعایی درباره میزان اورانیوم غنی شده ایران می نویسد: ایران ابتدا با این طرح مخالفت کرد و شرط هایی را برای آن قرار داد و نتیجه آن این شد که میزان اورانیوم غنی شده در سطح 3.5 درصد ایران به دو هزار و 300 کیلوگرم رسید که در صورت موافقت گروه وین با بیانیه تهران یک هزار و 200 کیلوگرم از این میزان اورانیوم از ایران خارج می شود.
ایران با صدور بیانیه تهران آمریکا و متحدانش را در یک تنگا قرار می دهد و آن اینکه کدامیک از طرفین موجب شکست بیانیه تهران خواهند شد؟

این روزنامه در ادامه می نویسد : پس از صدور بیانیه تهران آمریکا از موافقت چین و روسیه با پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران خبر داد که این اقدام واشنگتن می تواند تنبیهی بر اقدامات انجام گرفته از سوی ترکیه در این زمینه باشد.

اما آنچه نباید فراموش کرد این موضع است که در صورت موافقت گروه وین ، گزینه جنگ و حمله به ایران از بین می رود و جهان از اوباما خواهد خواست تا فرصت کافی برای روشن شدن نتیجه ایم مبادله را بدهد.

این روزنامه عبری در ادامه می نویسد : اما یک پرسش در این میان وجود دارد و آن اینکه چرا ایران این معامله را با آمریکا انجام نداد و به جای آن با ترکیه وارد گفتگو شد؟ در پاسخ باید گفت: ایران ترجیح می دهد تا در کنار آمریکا نباشد و به جای آن به دوستان خود اطمینان کند. به عبارت دیگر می توان گفت ایران با صدور بیانیه تهران آمریکا و متحدانش را در یک تنگا قرار می دهد و آن اینکه کدامیک از طرفین موجب شکست بیانیه تهران خواهند شد؟

این روزنامه در پایان می نویسد : اما این بیانیه موجب شده تا زهر تحریم ها علیه ایران گرفته شود و در واقع بیانیه تبدیل به یک کمربند امنیتی شده زیرا روسیه و چین از سرمایه گذاری های عظیم در ایران منع نشده اند و بانک مرکزی ایران نیز با تحریم سنگینی مواجه نشده و در حال حاضر راه دیگر برای آمریکا آن است که اتحادیه اروپا را به وضع تحریم های سخت تر از تحریم های شورای امنیت علیه تهران متقاعد کند.

این روزنامه در بخش پایانی می نویسد: با توجه به اقدامات جدید اوباما علیه ایران این پرسش پیش می آید که آیا دیگر فرصتی برای مذاکره میان تهران و واشنگتن باقی می ماند؟ هر چند که اسرائیل خواهان رو در رویی میان این دو کشور است اما نباید فراموش کرد که این برای اولین بار است که تهران از خط قرمزهایی که خود ترسیم کرده عقب نشینی کرده و به مبادله سوخت در خارج از ایران تن می دهد بنابراین در حال حاضر و با توجه به تجربیات گذشته دلیلی برای مخالفت با اقدامات ترکیه در این باره وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر