Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ سفارتخانه‌های آمریکا مراکز جاسوسی از مردم دنیا

تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۰

سفارتخانه‌های آمریکا هم بخشی از پروژه عظیمی هستند که بررسی 5 میلیون توئیت تنها بخشی از آن است و چگونگی شکل‌گیری انقلاب‌ها را در رسانه‌هایی چون توئیتر و فیس‌بوک ردگیری می‌کنند.

به گزارش گرداب، خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری اختصاصی به بررسی چگونگی ردگیری انقلاب‌های سراسر جهان از سوی دولت آمریکا در انواع رسانه‌ها از جمله شبکه‌های اجتماعی چون توئیتر و فیس‌بوک پرداخته است.

تحلیل‌گران "سی‌آی‌ای" در پارک صنعتی ناشناخته به بررسی حجم  انبوهی از داده‌ها که افراد در سراسر جهان درباره خود منتشر می‌کنند پرداخته و همه چیز را از یک نظر عمومی معمولی تا تفکرات انقلابی، مورد ردیابی قرار می‌دهند.

نتایج فعالیت‌های این گروه به کاخ سفید تصویر روزانه‌ای از جهان که از توئیت‌ها، مقالات روزنامه‌ها و مطالب منتشر شده در فیس‌بوک تشکیل شده، ارائه می‌دهد.

"مرکز منبع باز" (Open Source Center) این آژانس، گاهی اوقات روزانه تا 5 میلیون توئیت را مورد بررسی قرار می‌دهد. تحلیل‌گران همچنین شبکه‌های خبری تلویزیونی، رادیوهای محلی، چت‌روم‌های اینترنتی و هرآن‌چه که مردم در سراسر جهان می‌توانند به آن دسترسی داشته و در آن مطلبی را منتشر کنند را مورد بررسی قرار می‌دهند.

آسوشیتدپرس در جریان عملیات این مرکز و امکانات اصلی آن قرار دارد که این امر بی‌سابقه است. البته این خبرگزاری متعهد شده است مکان دقیق و هویت افراد حاضر در این مرکز را به دلیل آن‌که فعالیت‌های آن محرمانه است، منتشر نکند.

تحلیل‌گران داده‌ها را اغلب به زبان اصلی جمع‌آوری و ارتباط آن را با مطلب یک روزنامه محلی یا یک مکالمه تلفنی رمزی بررسی می‌کنند؛ از عربی تا چینی، از توئیت‌های خشمگینانه تا وبلاگ‌هایی دارای محتوایی اندیشمندانه.

"داگ نکوین" (Doug Naquin)، مدیر مرکز ادعا می‌کند: «بله، ما متوجه نزدیک شدن انقلاب در مصر شده بودیم و تنها زمان دقیق وقوع آن را نمی‌دانستیم.»

وی می‌افزاید: «پیش‌بینی کرده بودیم که رسانه‌های اجتماعی در کشورهایی چون مصر می‌توانند جریان بازی را تغییر دهند و تهدیدی برای رژیم‌های حاکم به حساب آیند.»

صدها تحلیل‌گر این موسسه دایره گسترده‌ای از داده‌های مربوط به سراسر جهان از وضعیت دسترسی به اینترنت در چین تا اوضاع افراد در خیابان‌های پاکستان را پیگیری می‌کنند.

در حالی که اغلب تحلیل‌گران این موسسه در ایالت ویرجینیای آمریکا هستند، برخی از آن‌ها در سراسر آمریکا قرار دارند و برخی نیز برای نزدیک‌تر بودن به اهداف مورد نظر خود، در سفارتخانه‌های این کشور در اقصی نقاط دنیا.

یافته‌های این گروه در نهایت در گزارش اطلاعاتی خلاصه‌ای که روزانه در اختیار اوباما قرار می‌گیرد، گنجانده می‌شود.

این خبرگزاری در ادامه مشاهده تاثیر توئیتر بر فضای زمان انتخابات 88  و فعالیت فتنه سبز را باعث تمرکز این مرکز روی رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده است.

در حقیقت، انتخابات سال 88 در کشورمان نخستین زمانی بوده است که مقامات ایالات متحده به اذعان خود، به بررسی میزان اثرگذاری توئیتر پرداختند.

مرور اظهارات و مواضع مقامات آمریکایی در زمان فتنه حاکی از استفاده آگاهانه آنان از رسانه‌های اجتماعی برای اهدافشان یعنی فراهم آوردن زمینه انقلاب مخملی و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، تا جایی که حتی خواستار تعویق زمان به روزرسانی سایت توئیتر برای جلوگیری از قطع دسترسی کاربران ایرانی به آن شده بودند.

نکوین نیز در این‌باره می‌گوید: «زبان فارسی از نظر میزان حضور در این شبکه اجتماعی [توئیتر]، در رده سوم قرار داشت.»

با وجود این مرکز و ادعای مدیر آن مبنی بر پیش بینی حوادثی مانند انقلاب مردم مصر، موج بیداری اسلامی و جنبش ضدامپریالیستی وال استریت همچنان در حال گسترش است و این مرکز و مراکز مشابه توانایی جلوگیری از این امواج را ندارند.

چنان‌چه پیش از این نیز مقامات آمریکایی اعتراف کرده بودند اگرچه توانایی جمع آوری اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی را دارند، اما از تحلیل درست آن عاجزند.