Gerdab.IR | گرداب

آمریکا شبکه ضدفیلترینگ به مخالفان‌حکومت ایران می‌دهد + سند

تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۰

آمريكا با تصويب قوانيني در جهت كمك مالي، رسانه اي و اطلاعاتي براي فعاليت سياسي مخالفان ايران، به تاسيس راديو تلوزيون زنده، شبكه هاي اجتماعي و شبكه ضد فيلترينگ اقدام کرده است.

به گزارش گرداب، دولت آمريكا در جهت اعمال فشار سياسي به ايران، كمك هاي مالي فراواني را به سوي گروه هاي مخالف و حتي تروريستي ضد ايران گسيل داشته و قوانين خود را در اين زمينه به روز کرده است. يكي از اين قوانين جايگزين كه از سوی "رز لهتینن"، نماينده فلوریدا ارائه شده، گروه ها و شرايط دريافت كمك هاي مالي آمريكا عليه ايران را مشخص کرده و در گزارشی ارائه مي شود.

اين‌گونه كمك‌ها به گروه‌هاي محارب و مخالف ايران تحت عناوين عوام فریبانه‌ای همچون حمايت از دموكراسي، آزادي اطلاعات و مبارزه با فيلترينگ پنهان شده‌اند و بخش اعظمي از آن بر فشار رسانه اي از طريق شبكه هاي ماهواره اي و راديو تلوزيون زنده، شبكه هاي اجتماعي، رسانه هاي ديجيتال و حتي تلفن هاي همراه تمركز دارد.

نكته مهمي كه در اين قوانين به چشم مي خورد، دشواري وصول اين حمايت مالي و آموزشي به گروه هاي مخالف به دليل عدم وجود سفارت آمريكا در تهران است. به همين خاطر ديگر سفارتخانه هاي آمريكا مامور ارتباط گيري با گروه‌هاي ضد ايراني به هر طريق شده اند.

اين قوانين كه آغشته به ادعاي بشردوستي و دموكراسي خواهي است، به شرح زير است:

متمم بند جایگزین ماده حقوق بشر قانون اساسي مصوب 1905
بخش 207. استراتژی جامع ترویج آزادی اینترنت و دسترسی به اطلاعات در ایران.
(الف) كليات- حداكثر تا 90 روز پس از تصویب این قانون و در سال هاي پس از آن، وزیر امور خارجه باید به کمیته روابط خارجي و کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجي و کمیته تخصیص بودجه مجلس سنا، استراتژی‌هاي جامع دولت در خصوص موارد زير را توضيح دهد.

(1) کمک به مردم ایران در تولید، ايجاد دسترسی و به اشتراک گذاري آزادانه و ايمن اطلاعات از طریق اینترنت، از جمله به زبان هاي فارسی و منطقه ای.
(2) حمایت از فناوري هاي مقابله با سانسور به منظور توانمندسازي مردم ايران براي انجام فعالیت های اینترنتي بدون مشكل تداخل با دولت ایران.

(3) افزایش توان و امنيت ارتباطات تلفن همراه بين فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایران.
(4) ارائه منابع لازم براي آموزش ایمنی دیجیتال برای رسانه ها، انجمن ها و جوامع دانشگاهی و سازمان هاي مدنی در ایران.

(5) افزایش دقت اینترنت به زبان های محلی در ایران.
(6) افزایش منابع اضطراری برای حمايت از مدافعان آسیب پذیر حقوق بشر در ايران كه به دنبال سازماندهي، به اشتراک گذاری اطلاعات و حمایت از حقوق بشر در اين كشور هستند.

(7) گسترش جايگزين هاي رادیو و تلویزیون زنده و شبکه های ارتباطات اجتماعی در داخل ایران.
(8) توسعه فعالیت های ایمن براي کمک و آموزش فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی و اتحادیه های کارگری در ایران به طور موثر و ایمن.
(9) مقابله با تلاش های دولت ایران براي ايجاد تداخل در پخش سیگنال های رادیو و تلویزیون ماهواره ای بین المللی.

(10) گسترش برنامه هاي سفارت ها و کنسولگری های ایالات متحده در سراسر جهان براي ايجاد دسترسي به جوامع مخالف در ايران.
(11) گسترش دسترسی به سرور های پروکسی برای فعالان دموكراسي در ایران.
(12) منصرف نمودن شركت هاي مخابراتی و نرم افزاري از ارائه خدمات سانسور اینترنت به دولت ایران.

بخش 204. کمک به حمایت از دموکراسی در ایران
(الف) کمک هاي مجاز - رئیس جمهور مجاز است تا كمك هاي مالي و سياسي لازم (از جمله كمك هاي نقدي) را در اختيار افراد، سازمانها و نهادهاي خارجي و داخلي كه از دموكراسي و ترويج آن در ايران حمايت مي كنند قرار دهد.

اين كمك ها مي تواند شامل اعطاي كمك هاي مالي به راديو و تلويزيون هاي طرفدار دموكراسي و رسانه هاي جديد واجد شرايط در ايران باشد.
(ب) احراز شرایط دريافت كمك – كمك هاي مالی و سیاسی مجاز در زیر این بخش تنها به افراد، سازمانها و نهادهايي قابل ارائه است كه:
(1) رسما مخالف استفاده از خشونت و تروریسم بوده و با توجه به بخش (a) 219 قانون مليت و مهاجرت (8 U.S.C. 1189(a)) در طول 4 سال گذشته به عنوان يك سازمان تروريستي خارجی شناسايي نشده باشند.

(2) طرفدار پيوستن ایران به معاهده منع گسترش سلاح ها و مواد هسته ای، شیمیایی و بيولوژيك باشد.
(3) به ارزشهای دموکراتیک پايبند بوده و از تشكيل يك دولت دموكراتيك در ايران حمايت كند.
(4) پايبند احترام به حقوق بشر و اصول برابري زنان باشد.

(5) در ایجاد برابری فرصتها برای همه مردم تلاش کنند.
(6) از آزادی مطبوعات، آزادی بیان، آزادی انجمن ها و آزادی مذاهب پشتیبانی کنند.
(ج) کمک های مالي- كمك هاي مالی و سیاسی مجاز در بخش زير تنها قابل اختصاص به برنامه مشاركت در خاورميانه، طرح گسترده خاورميانه و شمال آفريقا، صندوق حقوق بشر و دموکراسی و صندوق دموکراسی منطقه خاور نزدیک است.

(د) اعلام – حداقل 15 روز قبل از هر تعهد به کمک بر اساس مصوبات این بخش و بر اساس روش هاي مذكور در 634A از قانون كمك هاي خارجي مصوب 1961 (22 U.S.C. 2394–l) ، رئیس جمهور باید به کمیته امور خارجه و کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی و کمیته تخصیص بودجه مجلس سنا تعهد به كمك را اطلاع دهد. اين آگاه سازي تا حد ممكن بايد شرح نوع برنامه مورد حمايت و مشخصات دريافت كنندگان اين كمك را در بر داشته باشد.

(ر) تمايلات کنگره در خصوص كمك هاي دیپلماتیک - این تمايلات کنگره است که
(1) گسترش ارتباط با گروه هاي مخالف در ایران که واجد شرایط دريافت كمك هاي بند (ب) هستند را مشخص مي نمايد.
(2) پشتیبانی كساني كه در ايران به دنبال گسترش دموكراسي هستند باید از سوی نمایندگان و مقامات ایالات متحده در تمام مجامع بين المللي اعلام شود.

(3) مقامات و نمایندگان ایالات متحده باید؛
(الف) با شدت و صراحت از تلاش داخلي براي برگزاري انتخابات آزاد و شفاف در ايران حمايت كنند.
(ب) توجه مجامع بین المللی را به نقض حقوق بشر، آزادي هاي مذهبي، تظاهرات و مطبوعات از سوی دولت ايران جلب کنند.

برای دریافت سند اینجا کلیک کنید.

منبع: مشرق