Gerdab.IR | گرداب

جهش بلند سیاسی معترضین ضدسرمایه‌داری؛

جنبش وال‌استریت نظام انتخاباتی آمریکا را به چالش می‌کشد

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۰

مجمع سیاسی و انتخاباتی جنبش وال‌استریت طرحی را برای اصلاح ساختار انتخابات آمریکا با تبدیل آن به انتخاباتی عادلانه‌تر که بتواند منافع مردم آمریکا را تامین کند، آماده کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی "مجمع عمومی معترضین وال‌استریت در نیویورک"، این پیشنهاد که بین سپتامبر تا نوامبر سال 2011 میلادی تهیه شده است از سوی یکصد نفر از فعالین قیام ضدسرمایه‌داری مردم آمریکا تدوین شده و در ضمن برای نگارش آن نظرات بسیاری از فعالان ضدسرمایه‌داری از طریق تماس آنلاین دریافت و لحاظ شده است. در عین حال شیوه نگارش این مستند نیز کاملا دسته‌‌جمعی عنوان شده است.
 
بنابراین گزارش، مستندی که از سوی فعالان جنبش 99 درصدی وال‌استریت برای اصلاح ساختار انتخاباتی ارائه شده، پیشنهادات روشنی را در بر می‌گیرد که هدف از آن تجربه‌ای جدید است که به هر رای‌دهنده اجازه ایفای نقش می‌دهد.
 
برخی سرفصل‌های پیشنهادی مطرح شده در مستند مزبور به شرح زیر است:
 ایجاد روشی جایگزین برای روش کنونی انتخابات در آمریکا، تفکیک مجدد حوزه‌های انتخابیه به طریق غیرحزبی، تبدیل حوزه‌ها به حوزه‌های کوچک و محلی، اعاده حقوق کسانی که حق رای را بر حسب برخی قوانین آمریکا از دست داده‌اند، اصلاح قوانین نظارت بر صندوق‌های رای که به نفع احزاب بزرگ طراحی شده است، کنترل بر نحوه شمارش آرا به طوری که امکان اعمال نفوذ احزاب بزرگ از آن حذف شود و...
 
در این مستند تاکید شده است که انتخابات آزاد می‌تواند به شهروندان فرصت تعیین سرنوشت خود را بدهد و تصریح شده است که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا دست به ایجاد یک انحصار قدرت زده‌اند. "حکومت بر مردم به‌وسیله مردم و برای مردم در آمریکا به حکومت بر مردم به‌وسیله احزاب و برای منافع تجاوزکارانه تبدیل شده است."
 
قیام ضدسرمایه‌داری وال‌استریت از تاریخ 17 سپتامبر سال جاری میلادی به نمایندگی 99 درصد از مردم آمریکا علیه یک درصد جمعیت سرمایه‌دار این کشور آغاز شده است. این قیام که تا چند روز دیگر دومین ماه خود را نیز پشت سر خواهد گذاشت علی‌رغم تمامی فشارهای وارد شده از سوی پلیس و دستگاه‌های اعمال‌کننده قانون همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و گسترش قابل توجهی نیز یافته است.
 
برای کسانی که قیام ضدسرمایه‌داری وال‌استریت را یک جنبش صرفا اقتصادی می‌دانند، این مستند، سندی است بر اینکه فعالان جنبش ضدسرمایه‌داری آمریکا دارای اهداف سیاسی قابل توجهی هستند.

منبع: فارس