Gerdab.IR | گرداب

الجزیره: تلاش آمریکا برای تحریم ایران یک تراژدی مضحک است

تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۹

شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی، تلاش آمریکا برای تحریم ایران را یک تراژدی مضحک توصیف کرده است.

گرداب- پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی با اشاره به تلاش ایالات متحده برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، این تلاش‌ها را اقداماتی کمدی-تراژیک توصیف کرد.

این شبکه تلویزیونی در مطلبی که در پایگاه اینترنتی خود آورده است، می‌نویسد: طی روزهای اخیر برنامه هسته‌ای ایران شاهد تحولات غیرمنتظره و دراماتیک بسیاری بوده است.

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه ایران، برزیل و ترکیه بیانیه مشترکی را به امضا رساندند که بر مبنای آن ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کمترین غنی شده خود را برای مبادله با اورانیوم با غنای بالا جهت استفاده در راکتور تحقیقاتی پزشکی تهران تحویل ترکیه خواهد داد.

الجزیره با تاکید بر آنکه بیانیه تهران در حقیقت اولین قدم برای اجرای پیشنهاد محمد البرادعی رئیس پیشین آژانس انرژی اتمی بود، می‌افزاید: در حالی که پس از مدت‌ها ناکامی تیم مذاکره کننده تحت هدایت آمریکا، شاهد موفقیت چشمگیری از سوی دو قدرت در حال ظهور یعنی ترکیه و برزیل بودیم، تنها یک روز پس از این بیانیه هیلاری کلینتون از آماده شدن پیش‌نویس تحریم‌های جدید ایران و ارسال آن به اعضای دائم شورای امنیت خبر داد.

این گزارش می‌افزاید: واکنش آمریکا نشان داد که گزینه صلح برای باراک اوباما به عنوان برنده جایزه صلح نوبل گزینه‌ای غیر محتمل است.

الجزیره در ادامه با تاکید بر آنکه تحریم‌های چند دهه‌ای آمریکا تاثیری بر روند پیشرفت ایران نداشته می‌نویسد: این تحریم‌ها باعث مصونیت ایران از اثرات بحران اقتصاد جهانی شد و ایران به خاطر همین تحریم‌ها از جمله قدرت‌های اقتصادی بود که از بحران جهانی تاثیر منفی نگرفتند.

این گزارش همچنین با اشاره به قرار گرفتن ایران در میان چند کشور دارنده علومی همچون فناوری نانو، فناوری هسته‌ای و اکتشاف فضا می‌افزاید: ایران همچنین با وجود بودجه‌های نظامی نه چندان بالای خود، یکی از پیچیده‌ترین صنایع نظامی در منطقه را در اختیار دارد.

الجزیره در انتهای گزارش خود اقدام ترکیه و برزیل را «کودتا» یی علیه غرب توصیف کرده و تاکید می‌کند: کودتای صورت گرفته از سوی برزیل و ترکیه در مناسبات بین‌الملل، بسیار بزرگ‌تر از آن است که غرب بتواند برای حل آن به تحریم ایران روی بیاورد. و باید خود را برای مواجهه با افکار عمومی جهان آماده کند.

منبع: شبکه ایران