Gerdab.IR | گرداب

اندیشکده واشنگتن نوشت:

نفوذ روزافزون ایران در حیاط‌ خلوت ایالات متحده

تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۰

ایران توانسته طی سال‌های اخیر حضور خود را در آمریکای جنوبی (حیاط خلوت آمریکا) پررنگ‌تر کند؛ حرکتی که آمریکا آن را تهدیدی جدی برای امنیت ملی خود قلمداد می‌کند و از تاثیرپذیری آن در آینده واهمه دارد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، اندیشکده "واشنگتن" در مقاله‌ای به قلم "متیو لویت" می‌نویسد: سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران آمریکا باید همزمان با تصمیم‌گیری درخصوص بهترین راه برای پاسخگویی و واکنش به اقدامات تهدیدآمیز ایران، نیم نگاهی نیز به مرزهای جنوبی آمریکا و حیاط خلوت کشور خود داشته باشند.

"متیو لویت"، معاون خزانه‌داری و دستیار حوزه امنیت سازمان اطلاعات و تجزیه و تحلیل و رئیس "مؤسسه برنامه سیاست استاین در حوزه عملیات ضد تروریسم و جاسوسی برای خاور نزدیک" است.
 
ایران توانسته حضور خود در آمریکای مرکزی و جنوبی را پررنگ‌تر کند
یکی از اقداماتی که آمریکا و هم‌پیمانان این کشور می‌توانند انجام دهند این است که برای محدود کردن ارائه خدمات به ایران و انجام معاملات تجاری و رسمی، هم پیمانان خود را تحت فشار قرار دهد. ایران توانسته است طی سال‌های گذشته، حضور خود در نواحی آمریکای مرکزی و جنوبی را پررنگ‌تر از قبل کند، تعداد هیئت‌های اعزامی خود به این منطقه را افزایش دهد و نفراتی را برای این گروه‌ها معرفی کند که تعدادشان از یک هیئت دیپلماتیک عادی، بسیار بیشتر است.
 
حضور پررنگ ایران در منطقه، تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست
ایران با توسعه و گسترش تعداد سفارت‌خانه‌های خود در سال 2010 و رساندن آن به 12 هیئت اعزامی، توانسته است حضور پررنگ‌تری در منطقه داشته باشد. اگر این مورد را به تحولات اخیر این کشور – مانند برقراری پروازهای منظم و مستقیم از تهران به کاراکاس، پایتخت ونزوئلا – اضافه کنیم، می‌توان افزایش حضور ایران را در قسمت جنوبی نیم‌کره غربی جهان، تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا تلقی کرد. برخی برقراری پرواز بین ایران و ونزوئلا را تحت عنوان "پرواز وحشت" نام‌گذاری کرده‌اند.
 
آمریکا باید هم‌پیمانان خود را علیه ایران تحریک کند
اکنون زمان آن رسیده تا آمریکا هم‌پیمانان خود را علیه ایران تحریک کند و دوستان خود را در مرزهای جنوبی، برای محدود کردن ارائه خدمات به ایران و انجام معاملات تجاری و رسمی با این کشور، تحت فشار قرار دهد. چنین حرکتی نه تنها می‌تواند واکنشی مناسب به بی‌اعتنایی ایران به کنوانسیون و معاهده وین باشد، بلکه تاثیری چشمگیر و فوری بر امنیت ملی آمریکا و کشورهای منطقه خواهد داشت.