هافینگتون پست:

ایجاد هیجانات کاذب از طرق اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۰

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، عامل اساسی در ایجاد احساسات و هیجانات کاذب در جوانان و نوجوانان است به گونه‌ای که با دریافت یک پیام به چنان مسرتی می‌رسند که گویی یک سیگار و یا ماری‌جوانا کشیده‌اند.

به گزارش گرداب، روزنامه هافینگتون پست در مقاله‌ای با اشاره به اعتیادآور بودن شبکه‌های اجتماعی نوشت:  امروزه استفاده بی رویه از وب سایت‌های اجتماعی موجب نوعی تنش و اعتیاد میان میلیون‌ها کاربر جوان و نوجوان شده است که نگرانی‌هایی را به دنبال دارد.

 اتلاف وقت بی حد جوانان به منظور استفاده از این گونه شبکه‌ها به عاملی اعتیاد آور مبدل شده است. جالب توجه است که این دسته از کاربران با دریافت یک پیام از این طریق به چنان مسرتی می‌رسند که گویی از یک سیگار و یا ماری‌جوانا کشیده‌اند و دیگر کاربرانی که قادر به بازبینی پیام‌های دریافتی خود نیستند همانند معتادی در حال ترک در عذاب به سر می‌برند. این اعتیاد مهلک، امروزه به جوانان ما چنان تزریق شده که لذت و مسرتی کاذب را جایگزین لذت‌های حقیقی آنان کرده است.
 
عامل اصلی ناکامی دانش آموزان
یکی از عوامل اصلی و اساسی در عقب‌ماندگی دانش آموزان از دستیابی به موفقیت‌ها، وب سایت‌های "فیس‌بوک"، "توئیتر" و هستند که تمرکز و حواس جوانان را در مشت خود گرفته‌اند.

یک دانشجو در این خصوص می‌گوید: هرگاه بر سر کلاس 200 نفره روانشناسی می‌روم، تنها چیزی که توجه من را -به عنوان فردی که در ردیف آخر کلاس می‌نشیند و امور را تحت نظر دارد- جلب می‌کند، مشاهده وب سایت فیس‌بوک بر صفحه اکثر لپ‌تاپ‌ها است و تنها اندکی در وب سایت‌هایی به جز فیس‌بوک به سر می‌برند و یا تعداد انگشت شماری در حال یادداشت برداری در لپ تاپ خود هستند و چه بسا بهتر است که چنین کلاس‌هایی در کل تشکیل نشود.

نیاز مبرم دانش آموزان خو گرفته به فیس‌بوک، آنان را تا سه شب در هفته بیدار نگه می‌دارد و علاوه بر این بیشتر زمان کلاس‌های درسی خود را صرف استفاده از رایانه می‌کنند. این گونه دانش آموزان استفاده از این وب سایت‌ها را در ارجحیت قرار داده و دیگر زمان و ارزشی برای یادگیری قائل نمی‌شوند.

 به راستی علت این گونه مسخ شدن دانش آموزان حتی در طی کلاس درس، به استفاده از اینترنت چیست؟ در پاسخ تنها می‌توان عنوان کرد که "وب سایت‌ها و رسانه های اجتماعی همگی اعتیاد آورند."
 
ارتباط اهداف راه اندازی  و نحوه استفاده کاربران
در ابتدا شبکه‌های اجتماعی به منظور ایجاد محیطی مناسب برای ارتباط، مشارکت و گسترش سطح اطلاعاتی راه اندازی شدند. از این رو از اینترنت می‌توان به عنوان فرصتی بی نظیر و عالی برای ارتباط با دوستان قدیمی و گفت و گویی سریع و بی وقفه نام برد. اما روند استفاده کاربران به سمتی اعتیاد آور و افراط گونه سوق یافته است که با هدف اصلی راه اندازی این گونه وب سایت‌ها کاملا مغایرت دارد.
 
اتلاف وقت دانش آموزان
استفاده بی رویه دانش آموزان از این دسته وب سایت‌ها موجب خساراتی زیان آور از جمله: کنار گذاشتن تکالیف درسی و در نتیجه بی بهره ماندن از فرصت یادگیری، شب بیداری‌ها برای انجام تکالیف درسی و در مقابل فشارها و زیان‌های کم خوابی، گرفتن نمرات پایین و همچنان عامل عدم پیشرفت و ارتقاء آنان شده است.
 
ایجاد احساسات و هیجانات کاذب
امروزه بسیاری از دانش آموزان و نوجوانان با انبوهی از موانع و مشغله های فکری ایجاد شده از سوی این دسته از رسانه های روبرو هستند، چرا که درک و مفهومی کاذب از اجتماع و روابط اجتماعی را به آنان منتقل کرده است.

بسیاری از این کاربران به اشتباه بر این باورند که آنان عضوی از یک گروه دوستانه‌اند که به راحتی قادر به ابراز عقاید خود و مشارکت گذاشتن تصاویر و فیلم‌ها به صفحه خود و دیگران هستند. این جنبه از این شبکه‌های اجتماعی جوی همانند مدرسه ای را تشکیل می‌دهد که هرچه بر تعداد دوستان آنها افزوده شود، احساس بهتری به آنان دست می‌دهد و زمانی که این افراد مورد تمجید و ستایش دیگران قرار گیرند اعتیاد آنها به سر حد خود می‌رسد.

 بهترین راهی را که می‌توان در مقابل با ضرر و زیان‌های شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد، ترک عادت آن است. امروزه شبکه‌های اجتماعی به صورتی رایج و متداول در آمده‌اند که چشم پوشی از آن برای نوجوانان بسیار دشوار است.
 
و اما جنبه های مثبت
معلمان و دانش آموزان روزانه اطلاعات زیادی را از طریق این رسانه‌ها رد و بدل می‌کنند که با داشتن حق عضویت، دسترسی راحت‌تری به اطلاعات را ممکن می‌کند. شبکه‌های اجتماعی، امروزه به صورت جزیی از دنیای مدرن در آمده‌اند که امکان دسترسی به اطلاعات را برای مردم میسر کرده است.

گرچه شبکه‌های اجتماعی دارای جنبه های مثبتی نیز هستند، باز هم عاملی اعتیاد آورند که چشم پوشی از آنان بسیار دشوار خواهد بود.

 بسیاری از دانش آموزانی که تنها از روی احساس وظیفه بدین شبکه‌ها روی آورده، نیز دامن گیر این اعتیاد می‌شوند. در نهایت می‌توان گفت که این دسته از وب سایت‌ها مانع یادگیری و کسب موفقیت دانش آموزان شده چرا که به طور مداوم، در سراسر دنیا نوجوانان را به دام اعتیاد می‌اندازند، احساسات آنان را خدشه دار می‌کنند و همانند مواد مخدر آثار مخربی را بر آنان می‌گذارند.

هر چقدر که تلاش برای رفع این مشکلات انجام گیرد، باز هم خسارات و قربانیانی را در پی خواهد داشت.

منبع: فارس