تجارت الكترونيك نامي عمومي براي گستره اي از نرم افزارها و سيستم ها است كه خدماتي مانند جستجوي اطلاعات مديريت تبادلات بررسي وضعيت اعتبار اعطاي اعتبار پرداخت به صورت online گزارش گيري و مديريت حساب ها را در اينترنت به عهده مي گيرند.
مقدمه
بسياري از اقتصاد دانان و متخصصان بر اين عقيده اند كه در سالهاي اخير انقلابي مشابه انقلاب صنعتي به وقوع پيوسته كه جهان را وارد عصر اطلاعات ساخته و بسياري از جنبه هاي اقتصادي اجتماعي و فرهنگي حيات بشر را دستخوش تحولي عميق نموده است.يكي از ابعاد اين تحول تغييرات بنياديني است كه در روابط اقتصادي بين افراد دولت ها و موسسات به وجود آمده است.مبادلات تجاري بين افراد و شركت ها و موسسات و دولت ها با يكديگر به سرعت از حالت سنتي خود كه عمدتا مبتني بر اسناد و مدارك كاغذي خارج شده وبه سوي انجام مبادلات از طريق بهره گيري از سيستم هاي مبتني بر اطلاعات الكترونيكي در حركت است.تجارت الكترونيكي در زمينه هاي مختلف فعاليت هاي بازرگاني نفوذ كرده واز معاملات الكترونيكي ميان خريداران خرد و بازرگانان و مراكز اطلاع رساني و انجمن هاي مجازي گرفته تا مبادلات ميان دولت ها و ملت ها گسترش يافته است.همه اين موارد باعث شده تا اين مبحث به عنوان مهمترين مسئله و دانش روز مطرح شود و دغدغه بنيادين كشورهاي توسعه نيافته و يا در حال توسعه باشد زيرا اين گونه كشورها مي دانند كوتاهي در اين زمينه به زودي به طور كامل از ميدان تجارت جهانيكنار رفته و اندك بهره خود را نيز به كشئرهاي توسعه يافته صنعتي كه همگام با اين تجارت نوين گام برداشته اند خواهند سپردبرخي پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه نشان ميدهد كه حركت به سوي بازرگاني الكترونيكي براي شركت هاي سراسر جهان دست كم 25/1 تريليون دلار حفظ سرمايه تا سال 2002 به همراه داشته است.گزارش ديگري كه توسط شركت سيسكو ارائه شده نشان مي دهد كه ساليانه بيش از 800 ميليون دلار با استفاده از نرم افزارهاي بازرگاني الكترونيكي در هزينه ها صرف جويي مي شود.
تجارت چيست؟
براي آشنايي با مفهوم تجارت الكترونيكي و انواع آن شايسته است كه نخست مروري بر تجارت در معناي عام آن داشته باشيم.براي واژه تجارت در اكثر واژه نامه ها تعاريف ذيل ارائه شده است:
- مبادلات اجتماعي: عبارت است از تبادل ايده ها و عقايد و تمايلات.
- مبادله يا خريد و فروش كالا در مقياس بالا كه شامل ترابري از يك نقطه به نقطه ديگر است.
در ادامه تعريف دوم ارائه شده براي تجارت را به عنوان محور بحث انتخاب و بر روي آن متمركز خواهيم شد.تجارت در ساده ترين نگاه مبادله كالا و خدمات به منظور كسب درآمد است.زندگي انسان مملو از فرآيند هاي تجاري بوده و تجارت به صورت هاي مختلف در آن نمود پيدا كرده است .زمانيكه كالاي مورد نظر خود را از يك فروشگاه خريداري مي كنيم در تجارت شريك و فرآيند هاي آن درگير شدهايم.درصورتيكه در شركت وموسسه يا كارخانه اي مشغول به كار هستيم كه كالايي را توليد مي نمايد درگير يكي ديگر از زنجيره هاي تجارت شده ايم.صورت هاي مختلف تجارت فارغ از رويكرد و سياستي كه در پس آنها نهفته است در ويژگي هاي زيل مشتركند:
- خريداران: افرادي كه با استفاده از پول خود قصد خريد كالا و يا استفاده از خدمات را دارند.
- فروشندگان: افراديكه كالا و خدمات مورد نياز خريداران را ارائه مي نمايند.فروشندگان را مي توان در دو گروه عمده طبقه بندي نمود:
- خرده فروشان: كالا و خدمات را مستقيما در اختيار متقاضيان قرار مي دهند.
- عمده فروشان: كالا و خدمات خود را در اختيار خرده فروشان و ساير موسسات تجاري قرار ميدهند.
- توليد كنندگان: افرادي كه كالا و يا خدماتي را توليد مي نمايند تا فروشندگان آنها را در اختيار خريداران قرار دهند.يك توليد كننده با توجه به ماهيت خود همواره يك فروشنده نيز خواهد بود.توليد كنندگان كالاي توليدي خود را به عمده فروشان و خرده فروشان و يا مستقيما به مصرف كنندگان مي فروشند.
همان گونه كه مشاهده مي گردد تجارت از اين ديد داراي مفاهيم ساده اي است.تجارت از خريد يك محصول ساده نظير بستني تا موارد پيجيده اي نظير اجاره ماهواره را شامل ميگردد.تمام جلوه هاي تجارت از ساده ترين سطح تا پيچيده ترين حالت آن بر مقولاتي همچون خريداران و فروشندگان و توليد كنندگان متمركز خواهد بود. موارد زير تمام عناصر مربوط به يك فعاليت تجاري معمولي را تشريح مينمايد. در اين حالت فعاليت شامل فروش برخي محصولات توسط يك خرده فروش به مصرف كننده است:
لازمه فروش در اختيار داشتن كالا و يا ارائه خدمات خاصي است.كالا مي تواند هر چيزي را شامل گردد.فروشنده ممكن است كالاي خود را مستقيما از توليد كننده و يا از طريق يك عامل فروش (واسطه و نمايندگي) تهيه كرده باشد. در برخي حالات نيز ممكن است فروشنده خود كالايي را توليد و به فروش برساند.
- فروشنده براي فروش كالا و يا خدمات مي با يست محل مناسبي در اختيار داشته باشد.مكان مورد نظر مي تواند در برخي حالات موقتي باشد.مثلا يك شماره تلفن خود به منزله يك محل است.در چنين مواردي متقاضي كالا و يا خدمات با تماس تلفني با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دريافت كالاي مورد نظر خود خواهد بود.براي اكثر كالاهاي فيزيكي محل ارائه كالا بايد يك مغازه و يا فروشگاه باشد.
- براي فروش كالا و يا خدمات فروشندگان مي بايست از راهكار هائي براي جذب افراد استفاده نمايند كه اين فرايند را بازاريابي ميخوانند.درصورتيكه افراد از محل فروش يا ارائه كالا و خدمات آگاهي نداشته باشند امكان فروش هيچ كالايي وجود نخواهد داشت. انتخاب يك مركز تجاري پر رفت و آمد براي فعاليت و استفاده از شيوه هاي مختلف تبليغات از راه كارهاي معرفي و جذب هرچه بيشتر افراد است.
- فروشنده نيازمند راهكاري براي دريافت سفارشات مشتري است.حضور فيزيكي در محل فروش كالا و خدمات از جمله روش هاي سنتي براي ثبت سفارش كالا است.دريافت سفارش از طريق تلفن يا نامه نيز امكان پذير است.پس از ثبت سفارش فعاليت هاي لازم توسط پرسنل شاغل در شركت و يا موسسه ارائه دهنده كالا و خدمات انجام خواهد گرفت.
- فروشنده نيازمند راهكاري براي دريافت پول است.استفاده از چك يا كارت اعتباري و يا پول نقد روش هاي موجود در اين زمينه مي باشد.در برخي از فعاليت هاي تجاري از فروشنده تا زمان تحويل كالا پولي دريافت نمي گردد.
- فروشنده نيازمند راهكاري براي توزيع كالا و يا خدمات مي باشد.در برخي از سيستم ها به محض انتخاب كالا توسط مشتري و پرداخت وجه آن عمليات توزيع كالا به صورت اتوماتيك انجام خواهد شد.در سيستم هاي ثبت سفارش مبتني بر تلفن يا نامه كالاي خريداري شده پس از بسته بندي به مقصد مشتري ارسال خواهد شد.در مواردي كه حجم كالا زياد نباشد مي توان از مبادلات پستي نيز بدين منظور استفاده نمود.براي توزيع كالا هاي حجيم عموما از وسايط نقليه سنگين ويژه حمل بار مانند كاميون و يا قطار و كشتي استفاده مي شود.
- در برخي موارد خريداران يك كالا تمايل و علاقه اي نسبت به آن چيزي كه خريداري نموده اند نداشته و قصد مرجوع نمودن آن را دارند.فروشندگان كالا و يا خدمات مي بايست از راه كار هايي براي قبول موارد مرجوعي استفاده نمايند.
- در برخي موارد ممكن است كالائي در زمان توزيع آسيب ديده باشد.فروشندگان مي بايست از راهكار هايي براي نتظيم و گارانتي استفاده نمايند.
- برخي از كالاهاي ارائه شده به مشتريان داراي پيچيد گي هاي خاص خود بودهو نيازمند استفاده از خدمات پس از فروش و يا حمايت فني مي باشند.در چنين مواردي وجود واحد هاي خاص ارائه اين نوع سرويس ها در شركت و يا موسسه ارائه دهنده كالا ويا خدمات الزامي خواهد بود.كامپيوتر يكي از نمونه كالاهايي است كه نيازمند خدمات پس از فروش و پشتيباني فني مي باشد.
فارغ از زمينه فعاليت كليه عناصر فوق الذكر را مي توان در شركت هاي تجاري سنتي مشاهده نمود.اما امروز پا به پاي تجارت در معناي سنتي آن و حتي بيش از ان اصطلاح تجارت الكترونيك را مي شنويم و يا به كار مي بريم.تجارت الكترونيكي طي ساليان اخير با استقبال گسترده جوامع بشري روبرو شده است.امروزه كمتر شخصي را مي توان يافت كه با اين اصطلاح بيگانه باشد.نشريات و راديو و تلويزيون به صورت روزانه موضوعاتي در رابطه با تجارت الكترونيكي منتشر مي كنند و كارشناسان از زواياي متفاوت به بررسي اين مقوله مي پردازند.از طرف ديگر شركت ها و موسسات ارائه دهنده كالا خدمات نيز همگام با سير تحولات جها ني در زمينه تجارت الكترونيكي در تلاش براي تغيير ساختار منطقي و فيزيكي سازمان خود در اين زمينه مي باشند.اما تجارت الكترونيكي چيست ؟
تجارت الكترونيكي .تعاريف و ويژگي ها
تجارت الكترونيك واژه اي است كه امروزه در مقالات و ادبيات بازرگاني و تجارت و رسانه هاي عمومي بسيار به گوش مي رسد.اين پديده نوين هم به علت نوپا بودن و هم به علت كاربردها و زمينه هاي بسيار متنوع فعاليت نزد مراجع گوناگون تعاريف مختلفي دارد.همچنين تجارت الكترونيك پديده اي چند رشته اي است كه از طرفي با پيشرفته ترين مفاهيم فناوري اطلاعات و از سوي ديگر با مباحثي مثل بازاريابي و فروش و مباحث مالي و اقتصادي و حقوقي پيوستگي دارد.از اين رو تعابير گوناگوني از آن پديد آمده است.برخي فكر مي كنند تجارت الكترونيك به معني انجام امور تجاري بدون استفاده از اسناد و مدارك كاغذي است.برخي ديگر تبليغات بر روي اينترنت و حتي خود اينترنت را مترادف با تجارت الكترونيك مي دانند.برخي ديگر تصور مي كنند تجارت الكترونيك يعني سفارش دادن كالا ها و خدمات و خريد آنها به وسيله كامپيوتر.اگر چه همه اين ديدگا ه ها بخشي از مفهوم تجارت الكترونيك را پوشش ميدهند اما كامل نيستند.
تجارت الكترونيكي انقلاب صنعتي سده بيست و يكم ناميده مي شود كه با پيدايش اينترنت در سده بيستم به سرعت رو به سرعت رو به پيشرفت و گسترش نهاده است.در تجارت الكترونيكي اطلاعات و فرآورده ها و خدمات به كمك شبكه هاي كامپيوتري خريد و فروش مي شوند و اين خريد و فروش ميتواند عمده يا خرده شامل كالا هاي فيزيكي مثل كتاب و غير فيزيكي مانند نرم افزار و ارائه سرويس هاي گوناگون به خريداران مانند مشورت هاي پزشكي يا حقوقي و ديگر موارد بازرگاني مانند مناقصه ها و مزايده ها و يا خريد و فروش اطلاعات باشد.به طور كلي مي توان تراكنش هاي مالي و بازرگاني و اطلاعاتي و خدماتي ميان موسسات و خريداران و جوامع مجازي را در قالب تجارت الكترونيكي گنجاند.با توجه به گستره بزرگ تجارت الكترونيكي تعابير و تعاريف پر شماري از آن مطرح شده است كه ذيلا به چند مورد اشاره مي گردد:
- تجارت الكترونيكي عبارت است از يافتن منابع و ارزيابي و مذاكره و سفارش و تحويل و پرداخت و ارائه خدمات پشتيباني كه به صورت الكترونيكي انجام مي پذيرد.
- تجارت الكترونيك مجموعه اي است از ارتباطات و مديريت داده ها و سرويس هاي امنيتي در بزرگراه اطلاعات.
- تجارت الكترونيكي يعني استفاده از كامپيوتر هاي يك يا چند شبكه براي ايجاد و انتقال اطلاعات بازرگاني كه بيشتر با خريد و فروش اطلاعات و خدمات از طريق اينترنت مرتبط هستند. رسالت تجارت الكترونيكيتنها يك ارتباط نيست بلكه پي ريزي و تقويت روابط بازرگاني است.
- تجارت الكترونيكي به كارگيري مجموعه كاملي از نرم افزارها و سخت افزارها و خطوط مخابراتي و استانداردهاي تبادل اطلاعات است كه مجموعا امكان بازرگاني به صورت الكترونيكي در شبكه هاي رايانه اي را فراهم مي آورند.
- از ديدگاه تجاري: ابزاري است كه كسب و كارهاي مختلف و شركاي آنها و مشتريان آنها را قادر مي سازد كه موضوعاتي چون كيفيت خدمات و سرعت تحويل و...را ارتقا و مو ضوعاتي همچون هزينه ها را كاهش دهند.
- از ديدگاه ارتباطات: تحول خدمات و كالا و محصولات اطلاعاتي از طريق خطوط تلفن و شبكه هاي كامپيوتري و ساير وسائل ارتباطي.
- از ديدگاه فناوري اطلاعات : آن دسته از كاربردهاي فن آوري اطلاعات كه به صورت سيستمي براي پشتيباني و پيشرفت دادن جريان كاري و مبادلات تجاري ايجاد شده است.
سازمان ها و موسسات علمي و تحقيقاتي و مراكز تجاري معتبر جها ني و پژوهشگران فعال در زمينه تجارت الكترونيك نيز چندين تعريف از آن ارائه نموده اند كه پاره اي از آن ها در جدول زير مشاهده مي شود.در حقيقت مجموعه متنوع وسيعي از تعاريف و مفاهيم براي تجارت الكترونيك وجود دارد كه موضوعات و كاربردها و مدل هاي گوناگوني را در بر مي گيرد. در برخي از اين موارد كوشيده شده است كه تعاريف عامي ارائه شود و در برخي ديگر تعاريف به نوع فعاليت امكانات ارتباطي و تجهيزات مورد استفاده و محدوده سازماني فعاليت ها و زير ساختار ها وابسته است.
فرد/گروه/سازمان
تعريف ارائه شده براي تجارت الكترونيك
لينچ وليندكوئيست
تجارت الكترونيك به معناي مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول با استفاده از توانايي هاي اينترنت است.
كالا كوتا و وينسون
تجارت الكترونيك واژه معادلي است براي خريد و فروش محصولات و خدمات و اطلاعات به وسيله زير ساخت هاي شبكه اي.
ولادمير زواس
تجارت الكترونيك به معني سهيم شدن در اطلاعات و حفظ ارتباطات تجاري و هدايت مبادلات بازرگاني به وسيله شبكه هاي ارتباطي است.
گروه كاري فناوري زير ساختهاي اطلاعاتي و كاربرد آن
تجارت الكترونيك ارتبااطات و مديريت داده ها و خدما ت ايمني را يكپارچه مي سازد تا كاربران تجاري در سازمان هاي گوناگون بتوانند به صورت خودكار اطلاعات را مبادله كند.
اتحاديه اروپا
هر شكلي از مبادله تجاري كه در آن طرفين ذينفع به جاي تبادلات فيزيكي يا تماس مستقيم فيزيكي به صورت الكترونيكي تعامل كنند.
با توجه به تعاريف فوق الذكر شايد بتوان تجارت الكترونيك را اين گونه تعريف كرد:
تجارت الكترونيك به معني اطلاع رساني و تبليغات و خريد و فروش كالا ها و خدمات و حفظ و برقراري
روابط تجاري از طريق سيستم هاي مخابراتي و ابزارهاي پردازش داده ها است.
به عبارت ديگر تجارت الكترونيكي عبارتست از تعامل سيستم هاي ارتباطي و سيستم هاي مديريت اطلاعات و امنيت كه به واسطه آنها امكان مبادله اطلاعات تجاري در رابطه با فروش محصولات و يا خدمات ميسر مي گردد. بنابر اين اجزاي اصلي تجارت الكترونيك عبارتند از:
- سيستم هاي ارتباطي
- سيستم هاي مديريت داده ها
- امنيت
ويژگي اصلي همه اين فعاليت ها تسهيل فرآيند هاي تجاري و حذف فرآيند هاي غير ضروري در انجام امور بازرگاني و كاهش هزينه ها از طريق بهبود و افزايش هماهنگي و كاهش هزينه هاي اداري به ويژه هزينه مكاتبات و كاغذ بازي و بهبود دسترسي به بازار و افزايش تنوع براي مشتريان به معناي عام است.مهم ترين ويژگي تجارت الكترونيك از ديدگاه بازار يابي در واقع برقراري ارتباط سازمان يا فرد با كل مخاطبان و سازگار ساختن محصولات و خدمات با نيازهاي يكايك آنهاست.برآيند اين كار ,رقابت شديد ,تنوع عرضه كنندگان و محصولات و خدمات آنها و در نتيجه كاهش هزينه ها و افزايش رضايتمندي مشتريان خواهد بود.نكته مهمي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه موضوع تجارت الكترونيك, موضوع فناوري و دانش فني نيست.در بحث تجارت الكترونيك بيشتر هدف شناخت الگوهاي جديد تجارت و ارتباطات موجود در محيط الكترونيكي است.همچنين بايد توجه داشت كه تجارت الكترونيك مجموعه اي است ازفناوري هاي مخابراتي , پردازش و ذخيره داده ها در ارتباط با بازارها , سازمان ها , مشتريان , واسطه ها و سيستم هاي پرداخت الكترونيكي.
تارخچه تجارت الكترونيك
ارتباط بين تجارت و تكنولوژي دير زماني است كه وجود داشته و ادامه دارد. در واقع , يك پيشرفت تكنيكي باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت كشتي بود.در حدود 2000 سال قبل از ميلاد , فينيقيان تكنيك ساخت كشتي را بكار بردند تا از دريا بگذرند و به سرزمين هاي دور دست يابند.با اين پيشرفت , براي اولين بار مرزهاي جغرافيايي براي تجارت باز شد و تجارت با سرزمين هاي ديگر آغاز گرديد.
تجارت الكترونيك در ابتداي پيدايش خود چيزي بيش از يك اطلاع رسا ني ساده تجاري نبود و هر كس مي توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روي اينترنت تبليغ نمايد.آمار منتشره از 500 شركت نشان مي دهد كه حدود 34 درصد از آنها در سال 1995 و حدود 80 درصد در سال 1996 از اين روش براي تبليغ محصولات خود استفاده كرده اند و جالب اين كه تا پايان سال 2001 بيش از 220 بيليون دلار معاملات مالي توسط صدها سايت تجاري بر روي اينترنت انجام پذيرفته است.اما استفاده از فناوريهاي الكترونيكي در انجام امور بازرگاني نيز پيشينه اي نسبتا طولاني دارد. در حقيقت نياز به تجارت الكترونيكي از تقاضاهاي بخش هاي خصوصي و عمومي براي استفاده از تكنولوژي اطلاعات به منظور كسب رضايت مشتري , و هماهنگي موثر درون سازماني نشات گرفته است.مي توان گفت اين نوع تجارت , از سال 1965 آغاز شد كه مصرف كنندگان توانستند پول خود را از طريق ماشين هاي خود پردازدريافت كرده و خريدهاي خود را با كارت هاي اعتباري انجام دهند.پيش از توسعه تكنولوژي هاي مبتني براينترنت در سالهاي آغازين دهه 90 ,شركت هاي بزرگ دست به ايجاد شبكه هاي كامپيوتري با ارتباطات مشخص , محدود و استاندارد شده براي مبادله اطلاعات (از جمله اطلاعات تجاري) ميان يكديگر زدند.اين روش مبادله الكترونيكي داده ها ناميده شد.در آن سالها لفظ تجارت الكتروكنيكي , مترادف با مبادله الكتروكنيكي داده ها بود.مهم ترين اين شبكه ها در دهه 1960 جهت انجام همكاري هاي تحقيقاتي ميان واحد هاي نظامي گوناگون در وزارت دفاع آمريكا شكل گرفت.اين شبكه كه آرپانت نام ذاشت (Advanced Research Projects Agency net) مبناي اوليه اينترنت امروزي به شمار مي رود. در واقع مبادله الكترونيك داده ها را مي توان پدر تجارت الكترونيكي امروز به حساب آورد. با گذشت زمان و پديد آمدن ابزارهاي ذخيره و بازاريابي و پردازش داده ها و دسترسي عامه مردم و سازمان ها و همچنين پيشرفت فناوري هاي مخابراتي و شبكه هاي رايانه اي گسترده , فرصتي پديد آمد كه بازيگران صحنه تجارت آن را بسيار سودمند يافتند.مهمترين هدف در تجارت چه از روش هاي بسيار پيشرفته الكترونيكي استفاده كند و چه از روش هاي سنتي , همانا دسترسي به پول و سود بيشتر است. طبيعتا در اين ميان نقش بانكها و موسسات اقتصادي در نقل و انتقال پول بسيار حياتي است. هنگامي كه در سال 1994 , اينترنت قابليت هاي تجاري خود را علاوه بر جنبه هاي علمي و تحقيقاتي به نمايش گذاشت , موسسات تجاري و بانكها در كشورهاي پيشرفته اولين نهاد هايي بودند كه تلاش جدي خود را براي استفاده هر چه بيشتر از اين جريان به كار انداختند.محصول تلاش آنها نيز همان بانكداري الكترونيكي امروزي است. سپس به سرعت مشخص شد كه اينترنت بستر بسيار مناسبي براي انواع فعاليت هاي بانكداري و اقتصادي به شمار مي رود. در بررسي تاريخچه تجارت الكترونيك در مي يابيم كه بورس هاي اوراق بهادر نيز موسسات ديگري بودند كه به سرعت فعاليت خود را با روند پيشرفت اينترنت هماهنگ كردند و موفق شدند كه در عرض مدت كوتاهي , با توجه به برتري هاي اينترنت در مقايسه با روش هاي قديمي , به دليل سرعت و دقت بالا , به موفقيت هاي بي نظيري دست يابند. ايجاد و توسعه اينترنت و وب , باعث خلق فرصت هاي زيادي براي توسعه و پيشرفت زير ساخت ها و كاربردهاي تجارت الكترونيك گرديد.
طي بيست سال گذشته يكي از روند هاي عمده در گسترش تجارت الكترونيك , كاهش چشمگير قيمت سخت افزارهاي رايانه اي و مهمتر از آن ايجاد استانداردهاي جهاني براي توسعه سخت افزار ها بوده است.چنين فرآيندي را استاندارد سازي يكپارچه سيستم هاي باز مي نامند. در مورد نرم افزارها نيز چنين روندي وجود داشته است اما استانداردهاي نرم افزاري هنوز به اندازه استانداردهاي سخت افزاري يكپارچه و سازگار نيستند.روند بعدي پس از يكپارچه سازي و استاندارد كردن , پديد آمدن امكانات شبكه اي و توانايي ارتباط ميان سيستم هاي گوناگون رايانه اي بوده است.
چارچوب نظري تجارت الكترونيك
چارچوب تجارت الكترونيك از سه سطح عالي تشكيل شده است:
-زير ساختار: نرم افزار‘سخت افزار ‘پايگاههاي داده اي و ارتباطاتي را شامل مي شود كه براي انجام وظيفه در قالب صفحات وب بر روي اينترنت يا پشتيباني از مبادله الكترونيكي داده ها و ساير اشكال پيام گذاري و پيام گيري بر روي اينترنت يا ساير شبكه ها بكار مي روند.
-خدمات: پيام گذاري و پيام گيري و دامنه گسترده اي از خدمات كه توانايي پيدا كردن و ارائه اطلاعات(در صورت نياز در قالب تجاري آن) را فراهم مي آورند و شامل جستجو براي شركاي تجاري بالقوه و همچنين مذاكره و توافق در مورد مبادلات تجاري هستند.-
-محصولات و ساختارهاي تجارت الكترونيك: پيش بيني و تدارك مستقيم كالاها و خدمات تجاري وابسته به اطلاعات براي مشتريان و شركاي تجاري‘ همكاري و سهيم شدن در اطلاعات داخل و خارج سازمان و سازماندهي محيط بازاري الكترونيكي و زنجيره تهيه و پشتيباني.
در اين چارچوب تجارت الكترونيك و نتايج حاصل از آن سه زمينه را پوشش مي دهند:
- امور بازرگاني با گرايش به مصرف كننده نهايي.
- تجارت ميان شركتها يا فعاليت هاي بازرگاني عمده.
- امور تجاري درون سازمان ها.
مهم ترين و بازارگراترين كاربرد هاي عملي تجارت الكترونيك پخش مصرف كننده گراي آن است. اين كاربرد ها شامل خريد از راه دور‘ عمليات بانكي‘ دلالي سهام و تبليغات مستقيم مي شوند. به هر حال همان طور كه انتظار مي رفت پتانسيل عظيم اين بخش بيشتر انگيزه هاي مرتبط با تجارت الكترونيك را به خود جلب مي كند. در بخش امور تجاري و فعاليت هاي ميان تهيه كنندگان مواد اوليه و مصرف كنندگان ‘ ارتباطاتي كه به وسيله EDI
برقرار مي شوند‘ بهترين گروه كاربردهاي تجارت الكترونيك هستند.
همكاري و سهيم شدن در اطلاعات بوسيله اينترنت ها و اكسترانت ها ‘ سريع ترين رشد را در اين سطح از تجارت الكترونيك داراست. شبكه هاي اينترنت از گشايش پايگاههاي داده اي و انبارهاي داده اي در داخل شركت ‘ نشر و گسترش اطلاعات در قالب صفحه هاي وب و همكاري گروه گرايانه و مستقل از موقعت جغرافيايي‘ در محدوده مرزهاي اطلاعاتي شركت را پشتيباني مي كنند. در قلب چارچوب تجارت الكترونيك‘ محيط هاي بازاري الكترونيكي و سلسله مراتب الكترونيكي وجود دارند كه ارتباطات بازرگاني و مبادلات ميان شركت ها را تسهيل مي كنند. محيط هاي بازاري الكترونيكي به منظور تسهيل مبادلات از طريق شبكه هاي ارتباطي ميان خريداران و تهيه كنندگان متعدد پديد آمده اند. سلسله مراتب الكترونيك ‘ ارتباطات طولاني مدت تهيه كنندگان – مصرف كنندگان بين شركت ها هستند كه بوسيله شبكه هاي ارتباطي حفظ شده و بيشتر بوسيله مديران هماهنگ مي شوند تا بوسيله نيروهاي بازار‘ شكل گيري سلسله مراتب الكترونيكي ميان سازمانها بواسطه باب شدن زنجيره هاي ارزشي يكپارچه و پيشرفت توليد به موقع بوده و با نيروي سفارش هاي مشتريان ‘ پشتباني مي شود. زنجيره هاي ارزشي شركاي تجاري تا حد قابل توجهي بوسيله كاربرد سيستم هاي اطلاعاتي و شبكه هاي مخابراتي يكپارچه شده اند. آينده نگري در تعيين سطوح موجودي انبارها از طريق مديريت زنجيره ارزشي‘ در به حداقل رساندن موجودي انبارها و كاهش سرمايه در گردش كمك مي كند. اين شكل از عمليات ‘ محدوديت هاي شديدي را بر هماهنگي درون و ميان سازماني تحميل مي كند و انتظار بر اين است كه اينترنت ها‘ اكسترانتها و در كل اينترنت نقش مهمي در آن بازي كنند. از طريق ايجاد ارتباط ايمن ميان شبكه هاي فرعي و شبكه هاي شركاي تجاري در يك اكسترانت‘ كه تكيه بر توانايي ارتباطات اينترنتي و نرم افزار هاي آن دارند‘ سازمان و شركاي تجاري سهيم‘ مي توانند گسترش و توسعه محصول‘ توليد و توزيع يا تحويل را هماهنگ سازند. از سوي ديگر اين نوع عمليات و سهيم شدن در اطلاعات منجر به رقابت بسيار شديد در بازار مي شود. سازمان ها در اين بازار ديگر نمي توانند با روش هاي سنتي مديريت موفق باشند. نتيجه پيدايش سازمان هاي مسطح‘ ساختار سازماني مجازي‘ كار از راه دور‘ تيمهاي كاري گسترده در تمام نقاط دنيا‘ و استفاده از منابع خارج سازمان براي تامين تقاضا ها خواهد بود.
اين سيستم فشرده و مبتني بر دوربين كه مافيريا نام دارد از يك حسگر CMOSبراي بررسي الگوي رگهاي انگشت استفاده ميكند؛ دادههاي اين الگو فشرده شده و ذخيره شدن اطلاعات در دستگاههايي مانند لپتاپها يا تلفنهاي همراه را امكانپذير ميكنند.
به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران،از سايت ايسنا،طبق اعلام سوني، فنآوري تاييد هويت مبتني بر رگ به صحت بالاتري دست يافته و نسبت به تكنيكهاي تاييد هويت بيومتريك ديگر مانند اثر انگشت يا اسكن شبكيه چشم سريعتر خوانده ميشود.
با توجه به اين كه شكل رگها از شخصي به شخص ديگر و از انگشتي به انگشت ديگر متفاوت است اين سيستم امنيت بالايي را براي دستگاه فراهم ميكند.
طبق ادعاي سوني، نرخ رد اشتباه براي اين سيستم كمتر از 0.1 درصد بوده و زمان پردازش براي شناسايي با استفاده از سي پي يوي يك رايانه شخصي حدود 0.015 ثانيه و با استفاده از سي پي يوي يك تلفن همراه 0.25 ثانيه زمان ميبرد.
سال گذشته نيز فوجيتسو موس كف دست خواني را معرفي كرد كه به جاي نوك انگشتان رگهاي آن را اسكن ميكند كه طبق ادعاي اين شركت، روش سريعتر و موثرتري است.