Gerdab.IR | گرداب

به دستور دادگستری آمریکا؛

گوگل، فیس بوک و توئیتر دهها سایت را بلوکه کردند

تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۰

در حالی که قانون جنجالی SOPA هنوز به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا نرسیده، اجرای آن آغاز شده و این امر موجب اعتراض شدید برخی شهروندان و نهادهای مدافع حقوق مدنی در این کشور شده است.

به گزارش گرداب به نقل از وی تری، به دستور یک قاضی فدرال در آمریکا گوگل، فیس بوک و توئیتر دسترسی به چندین سایت را از طریق سرویس های متعلق به خود بلوکه کردند و با این کار موجب اعتراض گسترده کاربرانی شدند که آنها را آلت دست سیاست های کاخ سفید و دادگستری آمریکا می دانند.
 
آنان معتقدند با تداوم این شیوه دیگر آزادی بیانی در اینترنت وجود نخواهد داشت و هر سایتی که به انتشار مطالبی بر ضد سیاست های دولت ایالات متحده بپردازد، مسدود خواهد شد.
 
اگر چه بلوکه کردن سایت های یاد شده به جرم نقض حقوق مالکیت معنوی و فروش کالاهای تقلبی و غیر اصل انجام شده، اما صاحب نظران می گویند از این روش در آینده برای مسدود کردن سایت های سیاسی و اجتماعی مخالف دولت هم استفاده می شود.
 
بر اساس قانون SOPA شرکت های تبلیغاتی حق همکاری با سایت های یاد شده را هم نخواهند داشت و به همین علت تداوم حیات بسیاری از این سایت ها که به آگهی تبلیغاتی وابسته هستند، هم متوقف می شود.
 
همچنین لینک این سایت ها نباید در موتورهای جستجوگر و شبکه های اجتماعی نمایش داده شود و متخلفان خود مجازات می شوند.
 
در کنار غول های فناوری آمریکا مانند گوگل، یاهو و فیس بوک و مایکروسافت، شرکت های بزرگ ثبت کننده دامنه مانند GoDaddy هم آمادگی خود را برای همکاری با دولت آمریکا در جهت اجرای قانون SOPA اعلام کرده اند.
 
منبع: فارس