Gerdab.IR | گرداب

ارمغان حقوق بشر غربی برای زنان،

مثلث نا‌امنی، فساد و تباهی

تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۰

تحقیقات اجتماعى در کشورهاى صنعتى غرب نشان مى‏دهد در این‌گونه جوامع که روابط زن با مرد آزاد است، زنان از پوشش مشابه مردان برخوردارند و آمار خشونت جنسى و تجاوز به عنف رو به افزایش است.

گرداب- در روابط آزاد زن و مرد، اگر تمایل آنان به یکدیگر دو سویه و متقابل باشد، به پیوندهای مشروع و نامشروع ختم می‌شود، اما اگر تمایل یک طرفه باشد و زن علاقه و تمایلی به ایجاد رابطه نداشته باشد، در بسیاری موارد پدیده ای با نام تجاوز و خشونت جنسی و در مواقعی آزار جنسی رخ می‏‌نماید. این پدیده در کشورهای صنعتی غرب در دهه‏های اخیر همواره رو به افزایش بوده است. جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعی علت اساسی این پدیده را رابطه‏ آزاد زن و مرد و به ویژه تحریکات زنانه معرفی کرده‏اند.

"دانیل سیلورمن" (1978)  از مشاوران بحران تجاوز درباره زنانى که مورد خشونت و تجاوز جنسى قرار گرفته‏اند، مى‏گوید: «چنین زنانى پس از مدت کمى دچار پشیمانى شده و خود را سرزنش مى‏کنند و پیوسته این جملات را بر زبان جارى مى‏کنند: اى کاش آن لباس را نپوشیده بودم تا جلب توجه کنم! اى کاش به او لبخند نزده بودم! ...» 1
 
واقعیت‏هاى موجود نیز فرضیه فوق را تایید مى‏کند. بررسى‏ها و تحقیقات اجتماعى در کشورهاى صنعتى غرب نشان مى‏دهد در این‌گونه جوامع که روابط زن با مرد آزاد است، زنان از پوشش مشابه مردان برخوردارند و هیچ محدودیتى ندارند، آمار خشونت جنسى و تجاوز به عنف رو به افزایش است.

 "میشل اوبرمن" در مقاله‏اى در نشریه حقوق زنان برکلى به این نتیجه مى‏رسد که اگر سقط جنین به صورت قانونى متوقف شود، زنان اصلًا نمى‏توانند زنده بمانند. علتش این است که فرهنگ آمریکا فرهنگ تجاوز است؛ فرهنگى که در آن زندگى زنان به خاطر ترس از خشونت جنسى همه جا حاضر، محدود شده است ... همه زنان با خطر تهاجم جنسى مردان زندگى مى‏کنند و با خطر حاملگى ناخواسته. 2
 
طبق آمارهاى سال 1992 در هر شش دقیقه یک‏بار، یک تجاوز جنسى در آمریکا صورت مى‏‌گیرد. در برخى شهرهاى آمریکا همچون "سنت لوئیز" آمار تجاوز گزارش شده به زنان نسبت به هر یک صد هزار نفر از جمعیت در سال 1992، 1733 مورد بوده است که آمار بسیار بالایى است. در شهرهایى همچون "والاس"، "هرستون" و "نیویورک" نیز آمار جنسى نسبت به دیگر ایالات بسیار بالا بوده است. 3
 
از پیامدهاى ناگوار خشونت و تجاوز جنسى براى فرد و جامعه همین بس که زنان قربانى تجاوز، از فشار روانى، عصبانیت و احساس گناه شدیدى رنج مى‏برند. "بورکس" و "لینداهلموستروم" که در این زمینه به مطالعه و تحقیق پرداخته و اثر تجاوز را با عنوان "سندرم ضربه تجاوز" مطرح کرده‏اند، واکنش قربانى را در اثر تجاوز به 2 مرحله تقسیم مى‏‌کنند:

1. مرحله حاد  
2. مرحله تجدید سازمان

در مرحله حاد، حالتى از گسیختگى و بى نظمى روانى در شیوه زندگى زن مورد تجاوز بروز مى‏کند و احساساتى از قبیل ترس، شوک، نگرانى و احساس گناه شدید دیده مى‏شود. حادترین واکنش قربانى در برابر تجاوز، سردرگمى است. زنان پس از تجاوز، خود را کالاى صدمه دیده‏اى مى‏دانند که از جامعه اخراج شده‏اند و جایى براى رفتن ندارند. در مطالعه وسیعى که در آمریکا صورت گرفت و در سال 1990 گزارش شد، "ینفیلد" و همکارانش بین تهاجم جنسى و افسردگى رابطه معنادار 93/ 12 درصد یافتند.

اما در مرحله تجدید سازمان، زن مى‏کوشد آنچه را بر او گذشته است را فراموش کند و براى تحقق این هدف، خود را به کارهاى عادى مشغول مى‏نماید. مهم‏تر آن‏که نگرش جامعه و به ویژه مردان به این‏گونه زنان تغییر مى‏کند و با آنان به عنوان کالاى آسیب دیده برخورد مى‏کنند. عکس العمل پدران با دختران خود که مورد تجاوز قرار گرفته‏اند، این است که آن‏ها را باید از خانه اخراج کرد یا این‏که براى مدتى در منزل زندانى شوند. "سیلورمن"، در این باره مى‏نویسد: اغلب این زنان مورد تنفر و سرزنش همسران واقع شده‏اند و از نظر شوهرانشان زنانى سهل‏انگار و بى‌اراده‌‏اند. 4
 
پیامد دیگر آن بر جامعه زنان به گفته جامعه شناسان و آسیب شناسان غرب، ایجاد فضایى از ترس، نگرانى و اضطراب بر جامعه زنان کشورهاى صنعتى است؛ به همین سبب، کشورهاى صنعتى غرب به ویژه آمریکا از شعارهاى اولیه خود در باره حضور فیزیکى آزاد و برابر زنان در اماکن عمومى دست برداشتند و براى مصونیت و حفاظت از زنان، تدابیر و محدودیت‏هاى اجتماعى را وضع و توصیه کردند. آن‏چه در زیر مى‏آید، فهرستى از "بایدها و نبایدها" براى زنانى است که سعى دارند خطر تجاوز جنسى را کاهش دهند.

این فهرست را یکى از سازمان‏هاى زنان در ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است:

1. خانه خود را تا آن‏جا که ممکن است ایمن کنید؛ قفل‏ها، پنجره‏ها، و درها باید در وضع مناسبى باشند. اگر به آپارتمان یا خانه جدیدى نقل مکان کردید، قفل‏‌ها را عوض کنید. واحد پیشگیرى جنایت پلیس محلى مى‏‌تواند در مورد ضرورت ضد دزد کردن محل سکونت و در نتیجه ضد تجاوز کردن آن، شما را راهنمایى کند.
 
2. اگر تنها زندگى مى‏‌کنید:
الف) چراغ‌‏ها را روشن بگذارید تا تصور شود که بیش از یک نفر در خانه زندگى مى‏‌کند.
ب) هنگامى که به زنگ در جواب مى‏دهید، وانمود کنید که مردى در خانه است (با صداى بلند بگویید: "من نمى‏بینم چه کسى زنگ مى‌زند.")
ج) نام کوچک خود را روى زنگ در یا دفتر تلفن ننویسید، در عوض از حرف اول آن استفاده کنید.
 
3. به طور کلى، از غریبه‏‌ها دورى کنید و هرگز در را به روى یک غریبه باز نکنید. همیشه از ماموران تحویل اجناس یا کارگران خدمات کارت شناسایى بخواهید (کارت شناسایى آن‏ها مى‏تواند از زیر در به داخل انداخته شود) اگر بچه‏‌ها در خانه زندگى مى‏کنند، مواظب باشید که آن‏‌ها در را به روى غریبه باز نکنند.

4. اگر در یک خانه آپارتمانى زندگى مى‏کنید، تنها وارد یک زیرزمین متروک، گاراژ، یا اتاق رختشویى نشوید یا تنها در آن‏جا نمانید.
 
نگاهى دیگر:
اگر به روابط زن و مرد از دیدگاه قرآن و اسلام بنگریم:
1. شخصیت و حقوق زن قابل احترام است. 5
2. روابط دختر و پسر قانون‏مند است و روابط نامشروع زن و مرد جایز نیست. 6
3. حریم خانواده محترم است.
4. اسلام به ازدواج و تولید نسل تشویق مى‏کند.
5. شغل متناسب با روحیه و وقت خانم‏ها با توافق شوهر جایز است.
در نتیجه در جوامع اسلامى مشکلات فوق کم‏تر مشاهده می‌شود و معمولًا در مواردى که زن‏آزارى و مشکلاتى از این قبیل وجود دارد، در اثر عدم رعایت قوانین و اخلاق اسلامى است.

پی‌نوشت:
1- فمینیسم جهانى و چالشى‏هاى پیش رو، ص 83
2- زنان، جنون و پزشکى، ص 164
3- جنگ علیه زنان، ص 326
4- رفتارهاى جنسى انسان، ص 158
5- ر. ک: سوره نساء، بقره
6- ر. ک: سوره نور و قصص

منبع: برهان