Gerdab.IR | گرداب

شورای دیپلماسی عمومی آمریکا:

واشنگتن به جای سفارت مجازی از رادیو و تلویزیون استفاده کند

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۰

درست است که رادیوهای دارای موج کوتاه امکان مسدود شدن دارند، اما این مسئله یک اقدام، ساده همانند اینترنت نیست.

به گزارش گرداب، چند ماه پیش بود که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی خبر از تشکیل سفارت مجازی آمریکا در ایران داد و مدعی شد این سایت با هدف اعلام دوستی آمریکا به مردم ایران تشکیل می‌شود، اما تنها یک روز پس از راه اندازی سفارت مجازی در هفته گذشته، ایران اقدام به فیلتر کردن این وب‌سایت غیررسمی و غیرقانونی کرد.

"شورای دیپلماسی عمومی" آمریکا در گزارشی به قلم "بیل کیل" نوشته است: معتقدم که مفهوم سفارت مجازی در تهران در واقع از نظر مجازی وجود ندارد. مسدود کردن این گونه وب سایت‌های سفارت مجازی کار چندان مشکلی نیست و این همان اقدامی است که ایران انجام داده است. آیا این مسئله باعث شگفت زده شدن مقامات دولت آمریکا شده است؟ این سخنی است که مقامات کاخ سفید بیان کرده‌اند، "دولت ایران بار دیگر با این اقدام خود تعهد خود را در مورد ایجاد یک مانع الکترونیکی و نظارتی و سانسور پیرامون مردم کشورش نشان داده است." بازی همچنان ادامه می‌یابد. آمریکا یک پیروزی تبلیغاتی کوچک به دست می‌آورد.
 
هدف اصلی آمریکا از ایجاد سفارت مجازی در ایران چیست؟
با وجود این، مسئله بسیار مهم‌تر و بزرگ‌تری باقی مانده است. این که آیا آمریکا به رها کردن برنامه شبکه های رادیویی موج کوتاه و معطوف کردن توجه تمام منابع پخش برنامه های رادیویی خود به وب سایت‌ها ادامه خواهد داد؟ این در حالی است که وب سایت‌ها به راحتی از سوی حکومت‌های دارای قدرت متمرکز مسدود می‌شوند.

درست است که رادیوهای دارای موج کوتاه امکان مسدود شدن دارند، اگرچه این مسئله یک اقدام ساده همانند اینترنت نیست، همان طور که شوروی سابق در دوران جنگ سرد این مسئله را ثابت کرد. اما با این حال ایجاد یک شبکه متنوع از رسانه های پخش کننده برنامه های رادیویی می‌تواند بهترین فرصت را برای رساندن امیدواری به میلیون‌ها نفر از مردمی که دسترسی آنان به موج آزادی اطلاعات و آزادی بیان از سوی حکومت‌هایشان محدود شده است، فراهم کند.

منبع: فارس