Gerdab.IR | گرداب

مأموریت هواپیمای جاسوسی آمریکا در آسمان ایران فاش شد

تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۰

پس از گذشت نزدیک یک هفته از تصرف هواپیمای آمریکایی به دست نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مأموریت این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی فاش شد.

به گزارش گرداب، نشریه "فارین پالیسی"، پس از گذشت نزدیک یک هفته از تصرف هواپیمای آمریکایی به دست نیروهای مسلح ایران، مأموریت این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را فاش کرد. مأموریت هواپیمای بدون سرنشین آمریکا بر فراز آسمان ایران، شامل شناسایی چهار حوزه مهم از فعالیت‌های نظامی و دفاعی ایران بوده است.

بر پایه گزارش این نشریه، مأموریت هواپیمای بدون سرنشین آمریکا بر فراز آسمان ایران، شامل شناسایی چهار حوزه مهم از فعالیت‌های نظامی و دفاعی ایران بوده است.

بنا بر این گزارش، نخستین مأموریت این هواپیما، شناسایی موقعیت و فعالیت‌های همه سایت‌های هسته‌ای شناخته شده و یا مشکوک هسته‌ای ایران بوده است.

در همین راستا، در این هواپیما از سنسورهایی بهره گرفته شده که آثار فعالیت‌های هسته‌ای را از راه دور نشان می‌داده است.

دومین مأموریت این هواپیمای ساقط شده، شناسایی موقعیت و فعالیت‌های مجتمع‌های ساخت موشک‌های بالستیک ایران و بررسی میزان برد و کارایی آنان بوده است.

سومین مأموریت هواپیمای جاسوسی آمریکا، شناسایی اردوگاه‌ها و مکان‌هایی است که در آنجا گروه‌های و افراد سازمان‌های مقاومت در خاک ایران است.
 
فارین پالیسی همچنین می‌افزاید: چهارمین مأموریت این هواپیمای بدون سرنشین، شناسایی ویژگی‌های سیستم‌های دفاع هوایی ایران است. در این چارچوب قدرت انتقال و پوشش هوایی سیستم‌های راداری و موشک‌های زمین به هوای ایران نیز باید بررسی می‌شده است.

این نشریه آمریکایی همچنین آورده است که فارغ از شکست مأموریت‌های چهارگانه این هواپیما، اکنون دغدغه آمریکا فروش اطلاعات ساخت و عمکرد این هواپیما از سوی ایران به رقبای آمریکاست؛ رخدادی که پیشتر هم در کشورهای دیگر دنیا روی داده است؛ مثلا کشوری چون چین در سال 1998 با دستیابی به یک نوع موشک آمریکایی در خاک افغانستان  به طراحی این مدل از موشک‌ها دست یافت؛ موضوعی که هم‌اکنون هم به شدت ذهن مقامات آمریکایی را به خود مشغول کرده است.
 
منبع: تابناک