Gerdab.IR | گرداب

نیمه اول آذرماه؛

مروری بر مهمترین اخبار فضای مجازی گرداب

تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۰

انتشار راهبرد جدید جنگ سایبری آمریکا/ مایکروسافت در صف مخالفان طرح فیلترینگ کنگره آمریکا/ "یگان 8200"؛ بازوی اجرایی ارتش الکترونیک رژیم صهیونیستی/ شکار پهپاد جاسوسی آمریکا در شرق کشور و...

به گزارش گرداب، مهم‌ترین رویدادهای خبری مرتبط با حوزه فضای مجازی در نیمه اول آذرماه به شرح زیر است:

*اخبار خارجی:
انتشار راهبرد جدید جنگ سایبری آمریکا
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی خبر از انتشار جدیدترین راهبرد جنگ سایبری آمریکا داد. مقامات وزارت دفاع آمریکا اظهار نمودند اقدامات خصمانه سایبری ممكن است شامل "حملات سايبري مهم عليه اقتصاد، دولت يا ارتش آمريكا" شود.
پنتاگون قابليت پاسخ متقابل نظامي به دشمنان در فضاي مجازي را براي خود محفوظ داشت و اعلام کرد عمليات‌هاي سايبري تهاجمي به دستور شخص رئيس‌جمهور كليد خواهد خورد.


بازتاب تلاش آمریکا برای فیلترینگ اینترنت با تصویب قانون "سوپا"
تلاش کنگره آمریکا برای تصویب قانونی برای فیلترینگ اینترنت به نام Stop Online Piracy Act یا SOPA پیامدهای گسترده ای در آمریکا و اروپا به همراه داشته است.
بر اساس قانون سوپا حذف کامل اطلاعات ذخیره شده وب سایت های ناقض کپی رایت و حاوی اطلاعات به اصطلاح مضر از اینترنت امکان پذیر خواهد بود و وزارت دادگستری آمریکا اجازه دارد احکام قضایی لازم را در این زمینه صادر کند.


مایکروسافت در صف مخالفان طرح فیلترینگ کنگره آمریکا

شرکت مایکروسافت یکی از محافظه کارترین شرکت های فناوری آمریکا که معمولاً در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی کمتر اظهار نظر می کند به جمع مخالفان طرح جنجالی "سوپا" پیوست.


گوگل، فیس بوک و توئیتر دهها سایت را بلوکه کردند
به دستور یک قاضی فدرال در آمریکا گوگل، فیس بوک و توئیتر دسترسی به چندین سایت را از طریق سرویس های متعلق به خود بلوکه کردند.
در حالی که قانون جنجالی SOPA هنوز به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا نرسیده، اجرای آن آغاز شده و این امر موجب اعتراض شدید برخی شهروندان و نهادهای مدافع حقوق مدنی در این کشور شده است.


توئیتر؛ ابزاری 99 درصدی یا 1 درصدی؟

هرچند تظاهرکنندگان جنبش وال استریت از توئیتر به عنوان ابزاری برای هماهنگی فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، اما عملکرد توئیتر نشان می‌دهد که این کمپانی سعی در سانسور این جنبش دارد.
عبارت "تسخیر وال استریت"  در این شبکه اجتماعی بسیار پربسامد بوده، در حالی که توئیتر از نمایش آن در فهرست کلمات پربسامد خود خودداری کرده است.


ابلاغ استراتژی دولت انگلیس برای مقابله با تهدیدات سایبری

دولت انگلیس استراتژی امنیت سایبر خود را برای مقابله با تهدیدات فزاینده در فضای مجازی آماده و منتشر کرده است.


اعتراف انگلیس به ‌آمادگی برای راه اندازی حملات سایبری

انگلیس اعتراف کرد که GCHQ (مرکز فرماندهی ارتباطات دولتی) و وزارت دفاع در حال توسعه قابلیتی هستند که انگلیس ‌بتواند از آن برای راه‌اندازی حملات اینترنتی علیه دولت‌های دشمن و تروریست‌ها استفاده کند.
انگلیس 650 میلیون پوند را برای تقویت دفاع سایبری خود تخصیص داده است که در واحد‌های سایبری مختلف هزینه خواهد شد.


گرداب/ انگلیس، آن‌لاین جاسوس استخدام می‌کند
این تنها گوگل نیست که برای استخدام نیروهای جدید، مهارت افراد در "تخریب کُد" را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ مرکز فرماندهی ارتباطات دولتی انگلیس نیز از این شیوه استفاده می‌کند.
"مرکز فرماندهی ارتباطات دولتی" ‌سایتی را راه‌اندازی کرده است که در آن از کاربران خواسته شده کُدهایی را تخریب کنند. هدف از این کار یافتن کاندیداهای بااستعداد برای قرار گرفتن در پُست‌هایی که با تهدیدات سایبری سروکار دارند، عنوان شده است.


"یگان 8200"؛ بازوی اجرایی ارتش الکترونیک رژیم صهیونیستی
برملا شدن فعالیت یگانی تحت عنوان "یگان 8200" در رژیم صهیونیستی شاید بیانگر آغاز دوره‌ای جدید از نزاع‌ها و درگیری‌های بین المللی باشد که در آنها یک قطره خون هم بر زمین ریخته یا حتی گلوله‌ای شلیک نمی‌شود.
از زمان اجرای برنامه هسته‌ای ایران شاهد دو نوع فعالیت سری در رژیم صهیونیستی بودیم که یکی از آنها در انداختن ویروس به داخل سیستم‌های کامپیوتری ایران و برخی دیگر از کشورها نمود پیدا کرد و دیگری فعالیتی است که از گذر پایگاه جاسوسی وابسته به یگان 8200 انجام می‌شود.‌


آیا اینترنت به پایان عمر خود نزدیک شده است؟

منتقدان می‌گویند که طرح "مجوز دسترسی" یا "گذرنامه" پایان چيزي است كه ما آن را به عنوان اینترنت مي‌شناسيم. اين طرح اعتراض و انتقاد مشروع سیاسی در قبال اقدامات دولت را غیر ممکن خواهد كرد. 

کاخ سفید پیش‌نویس ایده گذرنامه را در اوایل سال جاری، برای تشویق بخش خصوصی به توسعه "شناسه‌های اینترنتی" تهیه کرده است.


"حذف" سایت های آزار و اذیت جنسی کودکان در آلمان
مجلس آلمان ترتیبی اتخاذ کرده است که به موجب آن سایت‌های آزار و اذیت جنسی کودکان به طور کامل از اینترنت پاک می شوند. تاکنون این سایت‌ها فیلتر می‌شدند؛ روشی که در مبارزه کارساز نبود.


تلاش گوگل برای تبلیغ فمینیسم در پوشش علمی

گوگل، پایگاه اطلاع‌رسانی مرتبط با سیا و دیگر دستگاه‌های امنیتی آمریکا به طور غیرمستقیم و با در اختیار قرار دادن کتاب‌های رایگان و مقالات فراوان، تدابیری را برای تبلیغ علمی فمینیسم اندیشیده است.


آمریکا چگونه در شبکه‌های اجتماعی جاسوسی می‌کند؟
خبرها فاش می سازند که دولت آمریکا با کمک بسیاری از دانشگاه های این کشور اطلاعات شبکه های اجتماعی اینترنت - مانند فیس بوک، توئیتر و... را جمع آوری و در یک پایگاه اطلاعاتی عظیم ذخیره می سازد تا از آنها در راستای پیشگیری از بسیاری بحران های سیاسی (انقلاب ها، بی ثباتی، یا انفجارهای اجتماعی) و یابحران های اقتصادی استفاده کند.


شبکه‌های اجتماعی صدرنشین تهدیدات اینترنتی

بر اساس گزارش تازه‌ای که از سوی Zscaler ThreatLabZ منتشر شده شبکه های اجتماعی و بدافزارهای همراه، مهم ترین تهدیدات امنیتی موجود برای کاربران اینترنت و شبکه های مجازی هستند.


اوباما دست به دامن "گوگل پلاس" ‌شد
اوباما که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012 دغدغه های جدی دارد، در آخرین اقدام خود به سرویس گوگل پلاس پیوسته است.


انتشار 287 سند جاسوسی اپراتورهای غربی برای دیکتاتورهای عرب

"جولیان آسانژ"، بنیانگذار سایت ویکی لیکس با راه اندازی وب سایتی مدعی کشف یک شبکه جهانی شده که به دیکتاتورهای جهان امکان می دهد تا از شهروندانشان جاسوسی کنند.


نگرانی اتحادیه اروپا از عدم رعایت حریم شخصی در فیس‌بوک

کمیسیون اروپا با ابراز نگرانی از عدم رعایت حریم خصوصی کاربران در فیس‌بوک اعلام کرد که باید به روشی واضح درک کند این شبکه اجتماعی چگونه از اطلاعات شخصی کاربران استفاده می کند.


افشای نصب ابزار جاسوسی بر روی میلیون ها گوشی هوشمند
شرکت آمریکایی "Carrier IQ"، به نصب نرم افزارهای جاسوسی بر روی میلیون ها گوشی هوشمند مورد استفاده در سراسر جهان متهم شده است.
شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل، با این شرکت همکاری داشته‌اند، اما گوگل مدعی شده که با Carrier IQ همکاری نداشته و به هیچ وجه به اطلاعات ذخیره شده کاربران از سوی این شرکت دسترسی نداشته است.


اعتراف زوکربرگ به بخشی از نقض حریم خصوصی فیس بوک
با تحت فشار قرار گرفتن بیش از پیش فیس‌بوک در نقض حریم خصوصی کاربرانش، بالاخره کمیسیون مبادلات دولت فدرال آمریکا مجبور شد این دستگاه بزرگ جاسوسی را  به تغییر بعضی قوانینی که منجر به نقض حریم خصوصی کاربران می‌شود راضی کند.
 همزمان با این اتفاق زوکربرگ در پستی در وبلاگ خود نقض مکرر حریم خصوصی کاربران در کمپانی تحت مدیریت‌اش را تنها "مجموعه‌ای از اشتباهات" خواند. 


مواجهه‌ 13 درصد از کودکان جهان با تهديدهاي سايبري

نتايج يک بررسي نشان مي‌دهد که 13 درصد از کودکان سراسر جهان در معرض تهديدات ناشي از زورگويي‌هاي سايبري (مردم‌ آزاری اینترنتی)  و انتشار تصاوير جنسي هستند.


*اخبار داخلی:
شکار پهپاد جاسوسی آمریکا در شرق کشور

یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی طی نبرد الکترونیک با اندک خسارتی در اختیار ایران قرار گرفت.
"رابرت بایر"، یک مقام امنیتی آمریکا گفت: «آن چیزی که اتفاق افتاده این است که هواپیما از طریق هک شدن برنامه‌هایش به زمین نشانده شده است.» آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که توانایی ایران در جنگ الکترونیک و جنگ نامتقارن بسیار بالاست.


اتحادیه‌ای در حوزه امنیت فناوری اطلاعات تشکیل می‌شود

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: «اتحادیه‌ای متشکل از وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع، صنعت و معدن، ارتباطات و سازمان پدافند غیرعامل تشکیل می‌شود تا سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه امنیت فناوری اطلاعات اجرایی شود.»


راه‌اندازی "اینترنت امن" در کشور

عضو هئیت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از راه اندازی "اینترنت امن" در کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات برای کاربران غیرخانگی و تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد.


ويژگي شبكه‌‌ ملي اطلاعات

رئيس سازمان فناوري اطلاعات در تشريح ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات گفت: «تامين پهناي باند ورودي به كشور بخشي از زيرساخت كشور را در شبكه ملي اطلاعات تشكيل مي‌دهد تا شركت‌هاي PAP و ديگر شركت‌هاي اينترنتي در لايه دسترسي مشكلي نداشته باشند.»


تدوین آیین‌نامه صدور مجوز فعالیت برای کارگزاران ثبت دامنه اینترنت
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی وضعیت حقوقی نام دامنه‌های اینترنتی در ایران و جهان به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیشنهاد داد که آیین‌نامه صدور پروانه کسب و کار و مجوز فعالیت برای کارگزاران ثبت دامنه را تهیه و تدوین کند.


ايران آماده مقابله با ويروس های اينترنتی است
رئيس سازمان پدافند غيرعامل تأكيد كرد كه كارشناسان ايراني در مقابله با ويروس‌هاي اينترنتي از آمادگي خوبي برخوردار هستند.