Gerdab.IR | گرداب

واشنگتن پست:

هزینه های اطلاعاتی آمریکا در بالاترین حد خود قرار دارد

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۰

نویسنده در این گزارش به بررسی هزینه‌های اطلاعاتی آمریکا پرداخته و معتقد است یک دهه هزینه‌های هنگفت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به بالاترین حد خود در این دوره رسیده است.

به گزارش گرداب، واشنگتن پست گزارشی تحت عنوان "هزینه‌های اطلاعاتی آمریکا در بالاترین حد خود قرار دارد" به قلم "گرگ میلر" منتشر کرده است.

دراین گزارش آمده است: یک دهه هزینه‌های هنگفت روی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به نظر به بالاترین حد خود در این دوره رسیده است.

طبق گزارشی که از سوی مدیر اطلاعات ملی (DNI) آمریکا منتشر شد، ایالات متحده در سال مالی جاری که در تاریخ سی سپتامبر پایان یافت، 54.6 میلیارد دلار برای آژانس‌ها و برنامه‌های جاسوسی ملی هزینه کرده است که این هزینه‌ها جدا از برنامه‌های اطلاعاتی نظامی است.

دولت اوباما در فوریه اعلام کرد که قصد دارد تا برای سال مالی پیش رو 55 میلیارد دلار برای آژانس‌های جاسوسی خود درخواست بودجه نماید. البته با توجه به هشدارها درباره کاهش بودجه نهادهای نظامی اطلاعاتی، بسیار شک‌برانگیز است که جامعه اطلاعاتی بتواند تمامی این 55 میلیارد بودجه درخواستی را به دست آورد.

سیر صعودی هزینه‌ها در جامعه اطلاعاتی از یازده سپتامبر تاکنون باورنکردنی بوده است. در طی این ده سال هزینه‌های اطلاعاتی بیش از دو برابر شده است و در این میان سیا و دیگر آژانس‌های جاسوسی مسئولیت تعقیب القاعده و همراهی اطلاعاتی با دو جنگ دور از خانه را بر عهده داشتند.

در مقایسه با دوران جنگ سرد، سیر صعودی این هزینه‌ها بسیار زیاد است. برای مثال در سال 1994 یک کمیته خانه نمایندگان کنگره به اشتباه فاش کرد که بودجه اطلاعات ملی برای آن سال 16.3 میلیارد دلار است. امروزه این رقم بودجه به سختی می تواند هزینه‌های بزرگترین نهاد جاسوسی یعنی آژانس امنیت ملی را تامین کند. حال بماند که پانزده نهاد دیگر نیز نیازها و هزینه‌های جاری فراوانی دارند.
هزینه‌های اطلاعاتی برنامه‌های نظامی در حال حاضر و با توجه به کاهش بودجه وزارت دفاع سیر نزولی را طی می کند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که هزینه‌های اطلاعات نظامی در سال مالی 2011 از 27 میلیارد دلار در سال 2010 به 24 میلیارد دلار کاهش یافته است.

با این حساب مجموع هزینه‌های اطلاعاتی آمریکا حدود 78.6 میلیارد دلار می‌باشد که این رقم در مقایسه با سال 2010 که این رقم 80 میلیارد دلار بود کاهش چندانی را نشان نمی‌دهد.

منبع: اشراف