Gerdab.IR | گرداب

توجیه شرعی مزايده‌هاي اينترنتي

تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۰

مزايده اینترنتی كه براي هر اظهار نظر پول جداگانه بايد بپردازند و يك‌باره نتواند قيمت آخر را بيان كند و بدين‌وسيله مبلغ زيادي از مشتريان جمع مي‌كنند، توجيه صحيح شرعي ندارد.

به گزارش گرداب، آيت‌الله العظمي "صافي گلپايگاني" در پاسخ به پرسشي نظر خود را پيرامون "مزايده‌هاي اينترنتي" اعلام كرد.

متن پرسش و پاسخ اين مرجع تقليد به شرح زير است:

سوال: اخيرا سايت‌هايي در فضاي مجازي با عنوان مزايده اينترنتي مشغول به فعاليت شده‌اند. به همين منظور افرادي در اين سايت عضو مي‌شوند و با پرداخت مبلغي كه در سايت معين است حساب كاربري خود را شارژ مي‌كنند.
 
شخص با ارسال يك پيامك خالي در مزايده موجود ثبت‌نام مي‌كند و بدين ترتيب در اين صف به جلو حركت كرده و در وقت مقتضي به صورت خودكار، پيشنهاد افزايش قيمت كالا را مي‌دهد. سپس به انتهاي صف منتقل مي‌شود تا پس از حركت دوباره در صف و رسيدن نوبت پيشنهاد دوباره افزايش قيمت، كالا را عرضه كند.
 
اين عمل تا جايي كه كاربر از اعتبار برخوردار است و كالاي مورد نظر به قيمت نهايي نرسيده، ادامه مي‌يابد. حكم شرعي اين نوع مزايده چيست؟ البته اين نوع مزايده به طرق ديگري هم انجام مي‌گيرد كه در تمام آنها افزايش قيمت به صورت تدريجي و آرام و همراه با برداشتن مبلغي از حساب شركت‌كنندگان است.
 
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحيم. به طور كلي معاملات اينترنتي حكم ساير معاملات را دارد، پس اگر موضوع حلال باشد و شرايط معاملات مانند معلوم‌ بودن عوض و معوض و غير اينها رعايت شود و چنانچه به صورت معامله خاصي مانند بيع باشد شرايط آنها مانند احكام نقد و نسيه و سلف را داشته باشد، صحيح است، اما مزايده مذكور كه براي هر اظهار نظر پول جداگانه بايد بپردازند و يك‌باره نتواند قيمت آخر را بيان كند و بدين‌وسيله مبلغ زيادي از مشتريان جمع مي‌كنند، به نظر اينجانب توجيه صحيح شرعي ندارد. والله العالم
 
منبع: ایسنا