Gerdab.IR | گرداب

شهید طهرانی ‌مقدم؛ الگوی مدیریتی

تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۰

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با اشاره به ویژگی‌های "خاص" مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم، خواستار تدریس الگوی مدیریتی این شهید بزرگوار در دانشگاه‌ها شد.

گرداب- "حمیدرضا مقدم‌فر" معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دوستان نزدیک و همرزم سردار سرلشکر شهید "حسن طهرانی مقدم" است.
 
سابقه آشنایی مقدم‌فر و شهید طهرانی‌مقدم به ۳۰ سال پیش از این و به اوایل انقلاب برمی‌گردد، آنجا که دست به دست هم داده و با حضور در مساجد و هیئات، به اقدامات فرهنگی جهت تثبیت نظام جمهوری اسلامی می‌پرداختند.
 
مقدم‌فر می‌گوید که اولین بار به همراه شهید طهرانی مقدم و در اوایل آغاز دفاع مقدس به جبهه‌های نبرد رفته است.
 
به مناسبت فرارسیدن چهلمین روز شهادت سردار سرلشکر شهید طهرانی مقدم، در گفت‌وگویی مشروح با حمیدرضا مقدم‌فر، به بررسی ویژگی‌های شخصیتی، مدیریتی و علمی شهید طهرانی‌مقدم پرداخته‌ایم که مشروح آن در ذیل می‌آید:
 
حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدای این گفت‌وگوی مشروح، درباره شخصیت شهید طهرانی مقدم گفت: «در چند بعد می‌توان ابعاد شخصیتی این شهید را ترسیم کرد و در واقع این ویژگی‌ها، شخصیت وی را تشکیل می‌دهد.»
 
نوآوری در مدیریت
وی با اشاره به تعابیر بسیار بلند و مهمی که رهبر معظم انقلاب درباره شهید طهرانی مقدم به کار برده‌اند، خاطرنشان کرد: «مقام معظم رهبری شهید طهرانی مقدم را "دانشمند برجسته"، "سردار عالیقدر" و "پارسای بی‌ادعا" توصیف کردند و در حقیقت این موارد جزء ویژگی‌های اصلی و بارز شهید طهرانی مقدم بود. معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های مدیریت "ویژه" و "خاص" شهید طهرانی‌مقدم و "کارآمدی قطعی" این نوع مدیریت، تأکید کرد: «به نظر بنده بایستی الگوهای مدیریتی شهید طهرانی مقدم در دانشگاه‌های کشور و به صورت آکادمیک تدریس شود.» 
 
مقدم‌فر با بیان اینکه شهید طهرانی مقدم دارای نوآوری در مدیریت بود، تصریح کرد: «مقام معظم رهبری هنگامی که در منزل شهید طهرانی مقدم حضور یافتند و با خانواده این شهید گفت‌وگو کردند، بر مدیریت موفق این سردار سپاه اسلام اشاره داشتند و به فرزندان این شهید فرمودند "پدر شما مدیری موفق بود." بنده همیشه درخصوص شیوه مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم فکر می‌کردم و دریافتم بسیاری از موفقیت‌هایی که وی در بستر مدیریتی خود دارد، ناشی از ابداع این شیوه مدیریتی بود.»
 
این همرزم و دوست دیرینه شهید طهرانی مقدم اظهار داشت: «شیوه مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم باید به خوبی شناسایی شود و پیشنهاداتی به برخی از دانشگاه‌ها شده که شیوه مدیریتی این سردار سپاه اسلام را به عنوان موضوع پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری مطرح کنند که برخی از دانشگاه‌ها استقبال کرده‌اند.»
 
مقدم‌فر با تاکید بر اینکه باید دانشجویان، شیوه‌های مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم را تحقیق و پیمایش کنند، گفت: «روش‌هایی که شهید طهرانی مقدم در مدیریت اعمال می‌کرده باید از سوی  دانشجویان و دانشگاه‌ها احصا و جمع‌آوری شود تا این شیوه مدیریتی در رشته‌های مدیریت کشور تدریس شود.» 
 
تلاش ویژه شهید طهرانی‌مقدم برای تربیت نیروهای "کارآمد"، "متخصص" و "متعهد"
وی در ادامه به برخی سرفصل‌های ویژگی‌های مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم اشاره و تصریح کرد: «مدیریت شهید طهرانی‌مقدم کاملا قلبی و دلی بود و این ویژگی کاملاً برجستگی داشت. علاوه بر این یک کاریزمای شخصیتی در مدیریت شهید طهرانی‌مقدم وجود داشت و مدیر بسیار محبوبی بود.»
 
مقدم‌فر با تأکید بر اینکه خصایص مدیریتی شهید طهرانی مقدم در محبت و علاقه خلاصه نمی‌شد اظهار داشت: «کسانی که با شهید طهرانی‌مقدم کار می‌کردند از پایین‌ترین تا بالاترین پست، احساس می‌کردند جزء خانواده این شهید هستند و اطرافیان این شهید بزرگوار نیز احساس می‌کردند همانند خانواده او هستند.»
 
وی همچنین به تلاش و توجه ویژه شهید طهرانی‌مقدم برای تربیت و کادرسازی مدیران متخصص،‌ متعهد و انقلابی اشاره کرد و با بیان اینکه در طول مدیریت این شهید عالی‌قدر مدیران و نیروهای "کارآمد"، "متخصص" و "متعهد" خلق شدند، خاطرنشان کرد: «از دیگر خصایص الگوی مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم ماندگاری فعالیت‌های وی بود.»
 
طهرانی‌مقدم "صاحب فرقان" بود
این همرزم شهید در بخش دیگری از سخنان خود درباره شخصیت فردی شهید طهرانی‌مقدم تصریح کرد: «شخصیت فردی شهید طهرانی مقدم مورد تجلیل مقام معظم رهبری قرار گرفت. شهید طهرانی‌مقدم شخصی با معرفت و دارای فهم عمیق و با بصیرت بود. ایشان دشمن‌شناس و جریان‌شناس بود و به خوبی مسائل را از یکدیگر تفکیک می‌کرد. این شهید بزرگوار صاحب فرقان بود، چون تقوا داشت می‌توانست به راحتی حق را از باطل تشخیص دهد.»
 
وی در ادامه گفت: «شهید طهرانی‌مقدم حسن خلق داشت و تمام کسانی که این شهید را می‌شناختند این خصوصیت اخلاقی شهید طهرانی‌مقدم را مشترکا اعلام می‌کنند.»
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این روایت که "المومن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه" ادامه داد: «این شهید بزرگوار همیشه خندان و صبور و شکیبا بود و کمتر کسی عصبانیت و برخورد تند حاج حسن طهرانی‌مقدم را دیده بود.»
 
مقدم‌فر گفت: «از دیگر خصائص اخلاقی شهید طهرانی‌مقدم شجاعت و ریسک‌پذیری وی در عین تدبیر و احتیاط بود. این شهید بزرگوار افق دوردست را می‌دید و با صبوری و مقاومت، با همراهی همکاران و یارانی که داشت به افق‌های دوردست، دست پیدا می‌کرد.»
 
شهید طهرانی مقدم همواره در حال جهاد بود
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران ایثار و فداکاری را از دیگر خصوصیات اخلاقی شهید طهرانی‌مقدم عنوان کرد و افزود: «در سه دهه زندگی این شهید تنها خدمت را مشاهده می‌کنیم. بسیاری در دوران 8 ساله دفاع مقدس درگیر جنگ بودند اما این شهید بزرگوار تا همین اواخر نیز فعالیت‌هایش در راستای جبهه و جنگ بود.»
 
وی با اشاره به اینکه سه دهه زندگی شهید طهرانی‌مقدم حاکی از جهاد است، گفت: «شهید طهرانی‌مقدم غیرتمندی و صلابت داشت و بسیار انسان غیوری بود. این شهید بزرگوار اهانت و تحقیر جمهوری اسلامی را به هیچ عنوان برنمی‌تافت و همواره به دنبال تولید قدرت و اقتدار نظام اسلامی ایران بود.»
 
مقدم‌فر تاکید کرد: «شهید طهرانی‌مقدم سرشار از محبت و لطف نسبت به همه اطرافیانش بود. با اینکه این شهید کمتر در کنار خانواده خود حضور داشت، اما بسیار رابطه عاطفی، محبت‌آمیز و عمیق با خانواده خود داشت.»
 
همرزم شهید طهرانی مقدم و از دوستان دیرین وی با بیان اینکه "شخصیت دادن و منزلت بخشی به همکاران و اطرافیانش از دیگر خصوصیات‌های اخلاقی شهید طهرانی مقدم بود" درباره سیر عبادی و سیر و سلوک عرفانی شهید طهرانی مقدم گفت: «در عین حال که این شهید انسانی بود که درعالی‌ترین مرتبه نظامی کشور قرار داشت و کار بسیار تخصصی و حرفه‌ای را بر عهده داشت، اما هیچ گاه از سیر و سلوک عبادی خود دور نبود و رمز موفقیت این شهید همین امر بود.»
 
طهرانی مقدم هیچ کاری را به نماز اول وقت ترجیح نمی‌داد
مقدم‌فر تاکید کرد: «شهید طهرانی‌مقدم عارفی بی‌ریا و اهل دعا و نیایش و انس با اهل بیت و زیارت و توسل بود. قرائت زیارت عاشورای این شهید هیچ گاه ترک نمی‌شد. دعای سمات روز جمعه و قرائت نماز شب شهید طهرانی‌مقدم هیچگاه ترک نمی‌شد.»
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران گفت: «شهید طهرانی مقدم نماز اول وقت را برای خود فرض و واجب کرده بود و هیچ کاری را به نماز اول وقت ترجیح نمی‌داد. وی همواره به فکر مرگ و آخرت بود و به اعتقاد من امیدش در جهان آخرت به توسلات، قرائت زیارت عاشورا و شفاعت اهل بیت علیه السلام است.»
 
وی افزود: «شهید طهرانی مقدم خوابی که یک هفته پیش از شهادتش دیده بود در واقع یک پیام بود تا وی را مهیا برای رفتن از این دنیا می‌کرد. کسی که به فکر قیام و مرگ خود است، این پیام‌ها در روز آخر این احساس را به این شهید می‌داد که باید آماده رفتن باشد.»
 
طهرانی مقدم زاهد بود اما زهدفروشی نمی‌کرد
 مقدم‌فر گفت: «شهید طهرانی مقدم در عین حال که انسان زاهدی بود اما زهد فروشی نمی‌کرد و از ظاهرش کسی نمی‌توانست تشخیص دهد که وی انسانی عارف، زاهد و اهل سیر و سلوک است. او  اهل روضه و توسلات بود و در تمام زوایای زندگی‌اش اخلاص موج می‌زد و کار را تنها برای رضای خدا انجام می‌داد و سعی داشت کار خیر و ثواب انجام دهد.» 
 
مقدم‌فر تصریح کرد: «شهید طهرانی‌مقدم به دلیل نوع کارش گمنام مانده بود. شهید طهرانی مقدم در سپاه پاسداران ناشناخته بود. وی می‌توانست در مجموعه سپاه پاسداران به سخنرانی پرداخته و به عنوان فرمانده خود را بروز دهد اما تنها فرماندهان رده اول سپاه خصوصیات بارز و ویژه وی را می‌شناختند.»
 
نگاه ابزاری به علم
مقدم‌فر با تاکید بر اینکه شهید طهرانی‌مقدم ولایی، هیئتی و سینه‌زن اباعبدالله بود، گفت: «این شهید نه تنها تبعیت محض از ولایت فقیه داشت بلکه عاشق مقام معظم رهبری نیز بود. اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه در زندگی این بود که کاری کند تا مورد رضایت و خشنودی رهبری باشد.»
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران درباره خصوصیات علمی و تخصصی شهید طهرانی‌مقدم تاکید کرد: «شهید طهرانی‌مقدم لقب دانشمند را از مقام معظم رهبری دریافت کرد و شاید صدها دکتری فیزیک، شیمی و مکانیک زیر نظر این شهید فعالیت داشتند و از مراتب علمی و تخصصی این شهید آگاه بودند. اما یک ویژگی شهید طهرانی مقدم داشت و این ویژگی درست مقابل آسیبی است که اکنون در کشور شاهد آن هستیم.»
 
وی در توضیح مطلب فوق گفت: «طهرانی‌مقدم یک پژوهشگر به معنی واقعی بود و پیش از اینکه اسیر مسائل آکادمیک، مدرک، جایگاه و استاد تمامی باشد، علم را به عنوان یک ابزار در خدمت نظام، مردم و اسلام می‌دید و برای آن پژوهش می‌کرد.»
 
مقدم‌فر گفت: «یکی از مشکلات ما در کشور مدرک‌گرایی است و جایی هم که پژوهش‌های علمی صورت می‌گیرد بعضاً کپی در پایان نامه‌ها است و تولید علم در کشور کم است. شهید طهرانی‌مقدم در چندین عرصه در نظام اسلامی تولید علم کرد و به عنوان یک پژوهشگر ابتدا نیاز کشور را مشاهده می‌کرد و نیازسنجی می‌کرد.»
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران تصریح کرد: «اعتقاد، ایمان، نیازسنجی و تلاش مجاهدانه و صبورانه موجب شد تا شهید طهرانی‌مقدم معمار و مبدع صنعت موشک در کشور شود.»
 
شهید طهرانی‌مقدم "جمع اضداد" بود
مقدم‌فر تاکید کرد: «خصوصیت مهم دیگر شهید طهرانی‌مقدم این بود که ایشان "جمع اضداد" بود؛ به عنوان مثال در عین حال که عالی‌ترین مرتبه نظامی را داشت، اما در کنارش یک مدیر دلسوز و پدری عارف بود. سرتیپ تمام است و عالی‌ترین سلاح استراتژیک کشور در دست اوست اما وقتی کسی وارد جمعی شود نمی‌تواند بفهمد که وی در چنین جایگاه ویژه‌ای قرار دارد،‌ چرا که بسیار خاضع و فروتن بود.»
 
وی در ادامه شوخ‌طبعی را از ویژگی‌ها برجسته شهید طهرانی مقدم دانست و گفت: «ایشان آنقدر شوخ‌طبع بود که اگر کسی نیم‌ساعت با ایشان می‌نشست و گفت‌وگو می‌کرد، احساس می‌کرد که سال‌هاست او را می‌شناسد. شهید طهرانی‌مقدم کسی را تحقیر نمی‌کرد و خیلی مراعات اخلاق را می‌کرد. در کنار همه کارهایی که داشت، صندوق خیره احداث می‌کرد، در هیئت‌ امام حسین علیه السلام حاضر و برای آن حضرت گریه و سینه زنی می‌کرد.»
 
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به توجه شهید طهرانی مقدم به ورزش‌، اظهار داشت: «شهید طهرانی‌مقدم نه تنها تماشاگر فوتبال بلکه فوتبالیستی ماهر بود؛ تیم‌های کوهنوردی برای فتح قله‌های بزرگ تشکیل می‌داد و عضو فدراسیون کوهنوردی هم بود؛ جمع این ویژگی‌ها که گفته شد در یک انسان معمولی دیده نمی‌شود مگر اینکه ویژه باشد و واقعا این شهید بزرگوار ویژه بود.»
 
منبع: فارس