Gerdab.IR | گرداب

"‌9دی"؛ وقتی مردم مشک رنج‌های انقلاب را رها نمی‌کنند

تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۰

"9 دی" نشان داد که مردم ایران در هنگام صلای هل من ناصر ولی زمانه نه تنها ساکت نمی‌نشینند که همانند علمدار کربلا به میدان می‌آیند و مشک‌ رنج‌های انقلاب هرگز از آنان جدا نمی‌شود.

گرداب- شاید روزگاری که حضرت روح‌ الله در دیدار با دولت وقت درباره مردم فرمود: «شما اگر مردم نبودند، نمی‌توانستید جنگ را اداره بکنید. این شک ندارد. مردم اداره کردند. یعنی این سپاه مردم‌اند. این بسیجی‌ها مردم‌اند. ارتش هم امروز مردم است.»، بسیاری از خواص نمی‌توانستند این سخن عمیق بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را به خوبی درک کنند.

عدم درکی که سال‌های سال هم به غیر از مقام معظم رهبری به عنوان دوستدار اصلی مردم، از آن غافل بودند و نمی‌دانستند که در دامن "مردم" ایران چه بصیرت‌ها و ایثارگری‌های بزرگی نهفته است، اما دست روزگار، تاریخ انقلاب اسلامی را به 9 دی رساند.

هفته‌ها آشوب، توهین به مقدسات و آرمان‌های مردم و زیر پا گذاشتن همه آنچه که مردم ایران سال‌های سال برای حفظ آن زحمت کشیده بودند، سرانجام به مقطع لبریز شدن کاسه صبر مردم رسید و شد آنچه که همه روزهای پس از رحلت امام راحل شاید در انتظار دیدن آن بودند.
 
"9 دی" نشان داد که مردم ایران در هنگام صلای هل من ناصر ولی زمانه نه تنها ساکت نمی‌نشینند که همانند علمدار کربلا به میدان می‌آیند و مشک‌ رنج‌های انقلاب هرگز از آنان جدا نمی‌شود.
یوم‌الله 9 دی با حضور میلیونی مردم در حمایت از رهبر و نظام، شکل گرفت و دیده‌ها در نظاره آن از تحیّر پلک نزدند.
سیل خروشان مردم یکصدا حمایت از "رهبر" را فریاد زدند و غبار فتنه از سر و روی جامعه زدوده شد.

در 9 دی چه رازی نهفته بود که مقام معظم رهبری آن را یوم‌الله نامیدند؟ چرا عده بسیاری از کارشناسان در تحلیل این اتفاق بزرگ تصریح کردند که: در 9 دی مردم از خواص جلوتر بودند؟ و در قاموس 9 دی چه چیزی وجود داشت که توانست بیماری فتنه را در کشور شفا دهد...؟!

"فاطمه آلیا"، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید: «چاره درمان فتنه‌ای که همانند یک بیماری بر جامعه ما عارض شد، چیزی نبود غیر از حضور مردم، زیرا اساس انقلاب اسلامی ما و مشروعیت آن در دامان مردم است.»

وی تأکید می‌کند که حضور مردم در 9دی حول محور رهبری، نه‌تنها بیماری فتنه را رفع کرد بلکه سبب مصون‌سازی نظام شد.

صد جوی کوچک از ما بر خاک شد روانه...
یکی از بارزترین چهره‌هایی که از "9 دی" به نظر هر بیننده‌ای می‌رسد وجهه مردمی بودن آن است. تبلور حضور مردم در 9 دی تا آن اندازه پررنگ بود که دوست و دشمن از این حضور گسترده ابراز شگفتی کنند.

"سعد‌الله زارعی"، کارشناس مسائل استراتژیک است. او در این زمینه می‌گوید: «در بسیاری از موارد هست که اشاره ما به مفهومی به نام مردم، اشاره به یک طیف خاص است، نه همه مردم به صورت عام، اما وقتی به این مفهوم در 9دی نگاه می‌کنیم و می‌گوییم که مردم آمدند و مردم فتنه را شکست دادند، در اینجا مراد ما از مردم بخشی از مردم نیستند و منظور هم این نیست که فقط عده‌ای از مردم بودند که به صحنه آمدند.»

وی می‌افزاید: «9 دی یک اقدام به تمام معنا مردمی بود و باید اذعان کنیم که تمام ریشه، ساقه، شاخ و برگ‌ها و میوه‌های 9دی از مردم و متعلق به مردم بود.»

زارعی از جامعه‌ای به نام ایران نیز می‌گوید و حاضران در 9 دی را تماماً، شکل دهندگان جامعه ایران یعنی مردم می‌نامد.

 
وقتی مردم منتظر نمی‌مانند...!
مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر خود با اعضای ستاد بزرگداشت 9 دی با اشاره به خصلت‌های مختلف نهم دیماه به نکته‌ای نغز اشاره کرده و فتنه 88 را یک "بیماری" توصیف می‌کنند که با حضور عظیم مردمی دفع شد.

معظم‌له در این‌باره می‌فرمایند: «این فتنه، صرفاً منحصر به حضور عده‌ای در خیابان‌ها نبود، بلکه ناشی از یک بیماری بود که با اقدامات سیاسی و امنیتی قابل دفع شدن نبود و به یک حضور عظیم مردمی نیاز داشت که چنین هم شد.»

در باب اینکه چرا فتنه 88 اساساً نمی‌توانست بدون حضور مردم رفع شود، نیاز به تحقیق و انجام مطالعات گسترده است. حد و اندازه این بیماری بزرگ تا چه‌ اندازه‌ای بود که حتی اقدامات امنیتی هم نمی‌توانست جلوی آن را بگیرد و از سوی دیگر حضور چشمگیر مردم در 9 دی تا چه اندازه مهم و پیام آنها تا چه اندازه صحیح بود که توانست بیماری عارض شده بر پیکر کشور را رفع کند...؟!

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به نکته جالبی اشاره می‌کند.

"محمد کوثری" تصریح می‌کند: «9 دی نشان داد که مردم در حمایت از نظام منتظر دستگاه‌های مسئول نمی‌مانند

او می‌افزاید: «در آن مقطع، استکبار جهانی هم متوجه پیام 9دی شد و عقب نشست و فهمید که در جمهوری اسلامی فقط نهادهای مسئول نیستند، بلکه مردم هم پای حفظ نظام ایستاده‌اند.»
 
 
9دی، تصویری شفاف از خواسته‌های مردم ایران
کوثری به خصلتی اشاره می‌کند که سعدالله زارعی نیز در مورد آن معتقد است: «تمام این خصلت‌ها، عمق مردمی بودن 9دی را جاودانه و تقصیرناپذیر کرد و راه چند و چون در محتوای 9دی و هدف آن را برای همیشه بست.»

وی می‌افزاید: «9دی توانست تصویری شفاف را از خواسته‌های مردم ایران به نمایش بگذارد.»

شاید بهترین مفهوم برای توصیف 9دی،"یوم‌‌الله" باشد؛ روزی بزرگ که صدای رسای مردم ایران با بلندای هرچه تمام‌تر به گوش دوست و دشمن رسید و همه دانستند که انقلابی که بی‌نام خمینی در جهان شناخته شده نیست، اتکای‌ اصلی‌اش بر مردم است.

در واقع همانگونه که خواص نیز تأکید می‌کنند 9 دی تصویری شفاف از خواسته‌های مردم ایران بود؛ خواسته‌هایی که تماماً در دو رکن دفاع از رهبر و حمایت از حکومت جلوه‌گر شدند و انقلاب را در صراط مستقیمش تثبیت کردند.

اما نکته آنجاست که در ادامه این راه بزرگ و آغاز شده از سوی مردم، نباید از تلاش دشمن برای فراموش شدن خواسته‌های مردم در 9 دی نیز تغافل کرد.

نکته‌ای که اندیشیدن به آن همواره به عنوان یک ضرورت برای خواص و فعالان جبهه جنگ نرم مطرح خواهد بود.