در پی گسترش انقلاب‌ها در سطح منطقه؛

قانون هفدهم؛ حضور اینترنتی با شخصیت حقیقی در چین

تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۰

دولت چین اخیرا قوانین جدیدی برای کنترل نحوه استفاده کاربران اینترنتی این کشور از شبکه‌های اجتماعی وضع کرده است. بر اساس قوانین جدید، کاربران چینی برای پست هر مطلب در این شبکه ها با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد.

به گزارش گرداب، دولت چین اخیرا قوانین جدیدی برای کنترل نحوه استفاده کاربران اینترنتی این کشور از شبکه‌های اجتماعی وضع کرده است. بر اساس قوانین جدید، کاربران چینی برای پست هر مطلب در این شبکه ها با محدودیت هایی مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رسمی چین، شینهوا منتشر کرده است، هر کاربری که قصد استفاده از شبکه‌های اجتماعی در چین را دارد‌ـ شبکه‌هایی که در چین به «مایکروبلاگ» یا «ویبو» (Weibo) معروف هستندـ  باید ابتدا با نام واقعی خود در این شبکه‌ها ثبت نام کرده و خلاصه‌ای از زندگینامه خود را منتشر کند.

برخی از تحلیلگران معتقدند شرط ثبت‌نام با نام واقعی باعث خواهد شد بسیاری از بحث‌هایی که به صورت آزاد در فضای مجازی صورت می‌گیرند کاهش یابند. همین مساله سبب انتقادات فزاینده کاربران از مقام‌های دولتی شده ‌است.

چندین ماه است که بحث درباره این قانون و پیش‌نویس آن در محافل آنلاین در چین مطرح است. پیش از این شرکت‌های اینترنتی در چین با محدودیت‌هایی از این دست مواجه بوده‌اند اما حالا کاربران عادی اینترنت نیز مجبورند برای حضور در شبکه‌های اجتماعی تن به بسیاری از محدودیت‌ها بدهند.

این قانون هفدهمین قانونی است که دولت چین برای استفاده از اینترنت در این کشور وضع می‌کند. دولت چین از دیرباز با شبکه‌های اجتماعی دچار مشکل بوده است و هنوز نتوانسته به یک سیاست جامع و واحد در این زمینه دست یابد.

در این قانون همچنین شرکت‌های اینترنتی که می‌خواهند «هاست» مایکروبلاگ‌ها شوند مجبورند محتویات منتشره از سوی کاربران خود را سانسور کنند. البته دولت چین محتویاتی را که باید مشمول سانسور شوند مشخص کرده و در بخشی از این قانون نوشته است محتویاتی که هدف از آن‌ها گسترش شایعه که مغایر نظم اجتماعی و تضعیف ثبات این کشور است باید حذف شوند. جالب اینکه هر روز بیش از پیش بر دایره این محتویات افزوده می‌شود و شرکت‌های اینترنتی عملا خود به یک سانسورچی تبدیل شده‌اند.

البته ناگفته نماند که قوانین اخیرا فقط مختص شرکت‌های اینترنتی مستقر در پایتخت هستند زیرا فقط پایتخت است که میزبان چندین مایکروبلاگ بزرگ از جمله "سینا" (Sina) و "سوهو" (Sohu) است.

یک شبکه اجتماعی رقیب این دو شبکه با نام "تنسنتگ (Tencent) در شهر شنژن (Shenzhen) در جنوب چین واقع است. منابع آگاه اعلام کردند دولت در نظر دارد برای این شرکت نیز قانون جدیـد وضـع کـند که کـم و بیـش مـشابـه قانون جدید برای شرکـت‌های فـعال در پایتخت خواهد بود.

"بیل بیشاپ" تحلیلگر امور رایانه در چین می‌نویسد، این یک نشانه دیگر از روند جاری تحولات اینترنتی در چین است. برخی از کاربران اینترنت اکنون از خود می‌پرسند با این قوانین چرا باید خود را به دردسر انداخت و در فضای مجازی فعالیت کرد.

اعلام وضع این قوانین با موجی از اظهارات تند از سوی کاربران در مایکروبلاگ‌ها مواجه شد. در بسیاری از این نظرها صریحا نوشته شده بود دولت چین با این قوانین در خلاف مسیر جهت تاریخ حرکت می‌کند.

بسیاری از نویسندگان و تحلیلگران برجسته امور عمومی در چین اکنون با نام واقعی خود در اینترنت فعالیت می‌کنند. مثلا «پان شی» (Pan Shiyi) یک سرمایه‌دار فعال در بخش ساخت و ساز مسکن است که به‌ صورت منظم در اینترنت در رشته فعالیت خود اطلاع‌رسانی می‌کند. او بیش از هفت میلیون دوست در شبکه‌های اجتماعی دارد. وی اخیرا در یکی از یادداشت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی بحث آلودگی هوا را مطرح کرد و از دولت چین خواست در این زمینه شفاف‌تر عمل کند.

یک نویسنده دیگر که خواست نامش فاش نشود، در یادداشتی نوشت، در واقع کاربران جدی «ویبو» در حال‌ حاضر با نام واقعی در این شبکه‌ها شرکت می‌کنند اما بسیاری دیگر نیز هستند که ترجیح می‌دهند با نام مستعار در این فضا حضور داشته باشند.

شرکت‌های اینترنتی که هاست «مایکروبلاگ‌ها» هستند موظف شده‌اند در طول سه ماه آینده قوانین جدید را اجرا کنند. شبکه‌های «سینا» و «تنسنت» در حال‌ حاضر بیش از 200 میلیون کاربر دارند. هنوز معلوم نیست این شبکه‌ها چطور می‌خواهند کاربران خود را متقاعد کنند که باید با نام واقعی خود در آنها ثبت ‌نام کنند.

آقای بیشاپ می‌گوید: «در حال‌ حاضر این نوع فناوری در چین از سوی شرکت دولتی بزرگ «بایدو» که یک شبکه اجتماعی دولتی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شبکه اطلاعاتی که کاربران از خود وارد می‌کنند با اطلاعات موجود نزد پلیس هماهنگ است.»

رهبران چین یکی از دغدغه‌های اصلی خود را نحوه تعامل بهتر با اینترنت می‌دانند. چین در حال حاضر حدود 458 میلیون کاربر اینترنتی دارد. یک نکته نگران‌کننده برای مقام‌های چینی سرعت گردش اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی است. در سال جاری میلادی برخی از پست‌های محبوب در شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد تحرکات اجتماعی در این کشور شد.

چین مدت‌هاست که شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک را در این کشور فیلتر کرده ‌است و مقام‌های چینی با دقت بحث‌های عمومی در این دو شبکه را زیر نظر دارند. این نگرانی به خصوص بعد از تحولات اخیر در خاورمیانه و نقش گسترده شبکه‌های اجتماعی در پیروزی انقلاب‌های کشورهای این منطقه بیش از پیش گسترش یافته است.

البته مقام‌های چینی که از مزایای این شبکه‌ها آگاه هستند حاضر نیستند از این مزایا به راحتی عبور کنند. این شبکه‌ها گاهی به عنوان سوپاپ اطمینان عمل کرده و مقام‌های دولتی می‌توانند یک تصویر کلی از افکار عمومی به‌ دست آورند. از این‌ رو گرایش به این شبکه‌ها حتی در میان مقام‌های چینی نیز رو به گسترش است و آن‌ها از این شبکه‌ها برای سیاست‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند.

در مقدمه قوانین جدید آمده است مایکروبلاگ‌ها باید در خدمت گسترش ارزش‌های اصلی سیستم اجتماعی عمل کنند و زمینه را برای ارتقای فرهنگ و ایجاد یک جامعه هماهنگ سوسیالیستی فراهم کنند.

منبع: عصر ارتباط