Gerdab.IR | گرداب

مدیرکل حوزه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت:

نقش اعتمادساز رسانه‌ها در مدیریت بحران راهبردی است

تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۰

اصحاب رسانه باید با پرهیز از ایجاد بی اعتمادی مردم، وارد میدان شده و با تولید اخبار و اطلاعات جذاب، متنوع و جدید، صحنه افکار عمومی را تسخیر و مدیریت کنند.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مدیر کل حوزه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت در تشریح نقش و اهمیت نقش رسانه ها در مدیریت بحران اظهار داشت: «رسانه‌های جمعی با توجه به نفوذ و گسترشی که در ابعاد مختلف جوامع بشری پیدا کرده اند، به جزء جدایی ناپذیر موضوع کاهش خطرپذیری بلایا تبدیل شدند.»

"مهدی قمصریان" با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی نقش رسانه در مدیریت بحران، با تاکید بر اهمیت این موضوع افزود: «افزایش امکان دسترسی به اطلاعات برای شهروندان و مدیران و همچنین تسریع شگفت انگیز در جمع آوری، انباشت و توزیع اطلاعات و به تبع آن از بین رفتن محدودیتهای زمانی و مکانی از مهمترین دلایل اهمیت راهبردی رسانه ها در موفقیت مدیریت بحران هاست.»

عضو کمیته تخصصی ارتباطات و رسانه نهاد ریاست جمهوری با اشاره به تسهیل کنترل و مدیریت بحران با بهره گیری از رسانه ها از سوی دریافت کنندگان اطلاعات اظهار داشت: «امکان قبض و بسط اطلاعات و همچنین فراهم کردن بستر تعامل میان فرستنده و گیرنده اطلاعات از مهمترین کارکردهای رسانه ها در هنگام وقوع حوادث طبیعی است.»

مدیر کل حوزه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه رسانه ها از سویی می توانند برای بحران زدایی به میدان بیایند و از سویی دیگر ابزاری در خدمت بحران زایی و بحران سازی باشند تاکید کرد: «اصحاب رسانه باید با پرهیز از ایجاد بی اعتمادی مردم، وارد میدان شده و با تولید اخبار و اطلاعات جذاب، متنوع و جدید، صحنه افکار عمومی را تسخیر و مدیریت کنند.»

قمصریان با تاکید بر لزوم تدوین راهبردهای رسانه ای استاندارد در خصوص حوادث طبیعی اظهار داشت: «استفاده از اطلاعات موثق و کارا و برنامه ریزی برای شرایط اضطراری از ضروری ترین اقدامات اولیه در خصوص تدوین و به کارگیری این راهبردهاست.»

وی گام بعدی عملکرد موفق در بحران را توجه به تکنیک های رسانه ای عنوان کرد و افزود: «اطلاع رسانی و آگاهی بخشی حول موضوع و الگوی بازنمایی بحران از جمله ابعاد مورد توجه در تاکتیک های رسانه ای است.»

مدیرکل حوزه شورای اطلاع رسانی دولت آموزش پیشگیری از بحران و همچنین نحوه مواجهه با آن برای شهروندان از سوی رسانه ها را ضروری عنوان کرد و افزود: «کمک به تهیه قوانین لازم برای مقابله با بحران و نظارت بر مراکز مدیریت بحران و آمادگی انها برای مقابله با بحران ها و نیز پیگیری وعده های داده شده از سوی مسئولین ومدیران از مهمترین اولویت های مدیران رسانه های گروهی و ضامن موفقیت مقابله با بحران هاست.»

قمصریان تصریح کرد: «نقش رسانه ها صرفا نباید به مرحله حین بحران محدود شود بلکه آنها بایستی تدابیر و تمهیداتی برای مراحل قبل و بعد بحران نیز داشته باشند.»
 
وی به مهمترین کارکردهای رسانه ها در حین بحران اشاره کرد و گفت: «اعلام نیازهای واقعی آسیب دیدگان و کمک در ساماندهی و توزیع مناسب کمک های مردمی و مقابله با غارت و چپاول اموال آسیب دیدگان از مهمترین اقدماتی است که باید سرلوحه برنامه های رسانه ها در حین بحران باشد.»