Gerdab.IR | گرداب

اعتراض شاهزاده سعودي به نقض "حقوق بشر" در عربستان

تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۰

شاهزاده زن عربستان سعودي از رژيم رياض به خاطر فساد، فقر و نقض گسترده حقوق بشر در اين کشور منطقه خليج فارس، انتقاد کرده است.

به گزارش گرداب، شاهزاده "بسمه بنت سعود بن عبدالعزيز" که برادرزاده "عبدالله" پادشاه عربستان و از فعالان سياسي است، در گفت‌وگو با رسانه‌هاي انگليسي تاکيد کرد در قبال رويدادهاي اخير کشورش سکوت نخواهد کرد.

اين شاهزاده سعودي که هم‌اکنون در لندن زندگي مي‌کند، از رعايت نشدن عدالت در تقسيم ثروت و قدرت ميان خاندان سلطنتي و مردم عادي در عربستان سعودي انتقاد کرد.

شاهزاده بسمه سعود گفت: «خاندان سلطنتي متشکل از دو هزار ميليونر است که همه آن‌ها قدرت و ثروت را در اختيار دارند و هيچ کس جرات اعتراض به آن‌ها را ندارد، زيرا معترضان هر چه دارند، از دست خواهند داد.»

وي افزود: «اگر شما فقير باشيد و دزدي کنيد، دست شما پس از سه بار طرح اتهام، قطع خواهد شد. اما اگر شما ثروتمند باشيد، هيچ کس به شما چيزي نخواهد گفت.»

وي همچنين مقامات سعودي را به بي‌عرضگي و بي‌لياقتي متهم کرد و گفت: «آن‌ها مسئوليت کارهايي را که انجام مي‌دهند، بر عهده نمي‌گيرند؛ ما وزيراني داريم که قادر به اجراي دستورهاي محوله نيستند زيرا هيچ نظارتي بر اجراي دستورات وجود ندارد.»

اين اظهارات درحالي مطرح مي شود که چندين گروه حقوق بشر داخلي و بين المللي از جمله "ديده‌بان حقوق بشر" و "عفو بين‌الملل" نيز بارها رژيم سعودي را به خاطر نقض گسترده حقوق بشر محکوم کرده‌اند.

عربستان سعودي تنها کشور جهان است که در آن رانندگي براي زنان ممنوع است. اين ممنوعيت، محدوديتي قانوني به شمار نمي‌آيد بلکه به دنبال فتواي روحانيون وهابي اعمال مي‌شود.

علاوه بر ممنوعيت رانندگي، زنان در عربستان سعودي براي ترک کشور يا حتي اعمال جراحي خاص نيازمند دريافت اجازه از پدر، شوهر، برادر يا فرزند پسر خود هستند.
 
منبع: پرس‌ تی‌وی