Gerdab.IR | گرداب

فکر یهود با آتش زدن مساجد در فلسطین

تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۰

در ماجراي به آتش كشيدن مساجد در مرز فلسطين اشغالي و كرانه باختري، گوياي این مسئله است که رژیم‌صهیونیستی اصرار بر تقويت فكر يهودي‌سازي فلسطين از طريق تخریب مساجد و مقدسات اسلامي دارد.

گرداب- عمليات آتش‌زدن مسجد "النور" در روستاي "برقه" واقع در رام‌الله فلسطين از سوي گروه تروريستي شهرك‌نشينان تندروي يهودي، در روز پنجشنبه 15 دسامبر سال جاري، اقدامي برنامه‌ريزي شده در تعدي به مساجد فلسطين با هدف يهودي‌سازي آن به شمار مي‌رود. رژيم اسرائيل در راستاي فريب‌كاري و يهودي‌سازي تمامي نشانه‌‌ها و آثار عربي و اسلامي و به‌ويژه مساجد فلسطين تلاش مي‌كند و سياست صهيونيست‌ها در قبال مساجد با اين بهانه كه بسياري از ساختمان اين مساجد قديمي است، در حال اجرا شدن است.

در اولين كنفرانس صهيونيستي كه در شهر بال سوئيس درماه آگوست سال 1897 برگزار شد، هدف صهيونيست‌ها، يهودي‌سازي مساجد فلسطين عنوان شد. موسسات صهيونيستي ابتدا براي تصاحب بر زمين‌هاي وقف شده اسلامي تلاش كردند. در سال 1948 مساحت زمين‌هاي وقف شده براي امور خيريه در فلسطين به بيش از 178هزار كيلومتر مربع مي‌رسيد. دستگاه‌هاي صهيونيستي از اين تاريخ تاكنون به دنبال مصادره و يهودي‌سازي اين زمين‌ها برآمده و رژيم‌صهیونیستی، شوراي عالي اسلامي و كميته اوقاف اسلامي فلسطين را منحل اعلام كرد. آنها قوانيني صادر كردند كه به موجب آن اراضي فلسطينيان مصادره مي‌شد.

از جمله اين قوانين، قانون املاك غائبين است كه اسرائيل از طريق اين قانون، بر زمين‌ها و مستغلات وقف شده اشراف پيدا مي‌كند. علاوه بر اين، رژيم صهيونيستي اقدام به تاسيس مركز توسعه اسرائيلي کرد كه هدفش تصاحب زمين‌هاي وقف شده اسلامي و خريد آن زمين‌ها به بهانه املاك غائبين بود، به اين ترتيب بخش قابل توجهي از زمين‌هاي وقف شده تصاحب شد.

رژیم‌صهیونیستی در ماجراي به آتش كشيدن مساجد در مرز فلسطين اشغالي و همچنين در كرانه باختري، از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌كند و اين مسئله، گوياي اصرار دستگاه‌هاي صهيونيستي بر تقويت فكر يهودي‌سازي فلسطين از طريق يهودي‌سازي مساجد و مقدسات اسلامي است.

تاريخ غصب
سياست‌هاي سابق رژیم‌صهیونیستی همين امر را تاييد مي‌كند. صهيونيست‌ها قانوني را در سال 1953 تصويب كردند كه به موجب آن فروش زمين‌هاي وقف شده به مركز توسعه اسرائيل تاييد مي‌شد و مصادره املاك و اوقاف اسلامي را قانوني جلوه مي‌داد.

طي سال‌هاي 1948 تا 1967، بيش از 130 مسجد در مناطق تحت سلطه رژیم صهیونیستی ويران شد كه اين مساجد، حدود 5/41 درصد مساجد خط مرزي فلسطين را تشكيل مي‌دادند. علاوه بر اين حدود 8400 اثر از آثار و بناهاي عربي ـ اسلامي در معرض سياست نيرنگ و نابودسازي اسرائيل قرار گرفت.

از ديگر اقدامات رژيم صهيونيستي براي يهودي‌سازي مقدسات اسلامي و در راس آن مساجد فلسطين، حمله گسترده به تعداد زيادي از مساجد و مقبره‌هاي اسلامي در داخل مرزهاي فلسطين و همچنين تبديل مسجد "بئر السبع" به موزه را مي‌توان نام برد.

در يك نمونه ديگر، صهيونيست‌ها مسجد روستاي "قيساريه" در حيفا را به مركز فروش مشروبات الكلي تبديل كردند و مسجد "ظاهر العمر" در شهر طبريا در الجليل به رستوران و مسجد "عين حوض" به تفريحگاه تبديل شد.

در شهر حيفا، ارتش اسرائيل قبرستان "الاستعلال" را به محله مسكوني يهوديان مهاجر تبديل كرد و دستگاه‌هاي مرتبط اسرائيلي از دهه 70 قرن گذشته، براي نابودي قبرستان روستاي "بلدالشيخ" در جنوب شرقي حيفا كه مقبره شهيد مجاهد "عزالدين قسام" در آن قرار دارد، تلاش‌هاي گسترده‌اي انجام داده‌اند.

شهيد عزالدين قسام انقلاب بزرگ فلسطين را در سال 1936 تاسيس كرد. تلاش صهيونيست‌ها به اين مقدار ختم نمي‌شود، بلكه در راستاي عمليات يهودي‌سازي منطقه، تعداد بسياري از مقبره‌هاي اسلامي در عكا، يافا و الاقضيه را نابود كرده‌اند و ارتش رژیم‌صهیونیستی به بهانه امنيتي مسجد "المقامه" را كه امكان نابودي آن وجود نداشت، به عبادتگاه يهوديان تبديل كردند.

بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد ارتش رژيم‌صهيونيستي تاكنون 14 مسجد را به كنيسه‌هاي يهودي تبديل كرده و مانع اقامه نماز از سوي مسلمانان در 19 مسجد فلسطين شده است تا اين مساجد را به مراكز قمار، رستوران، محل نگهداري حيوانات و... تبديل كند؛ مانند مسجد "البصه" و مسجد "عين الزيتون". البته 50 مسجد ديگر وجود دارد كه يا بسته شده يا رها شده يا تهديد به ويراني شده است. با اين حال، مساجد نام برده تنها 10 درصد از مسجدهايي است كه از زمان تاسيس رژيم صهيونيستي در سال 1948 تاكنون تخريب و ويران شده است.

يهودي‌سازي مساجد كرانه باختري
تلاش براي تخريب مساجد و تعدي به آن در كرانه باختري رود اردن از ابتداي سال 2010 شكل تازه‌اي به خود گرفت و در سال 2011 شدت يافت؛ به طوري كه تلاش براي ويران كردن و آتش زدن ده‌ها مسجد در شهرها و روستاهاي كرانه باختري تشديد شده است. آخرين آن، به آتش كشيدن "الطابق" و "مسجد النور" در روستاي برقه، صبح روز پنجشنبه 15 دسامبر سال 2011 و يك روز قبل از آن، به آتش كشيدن مسجد "عكاشه" در شهر قدس است.

روند يهودي سازي مساجد تنها در خط مرزي كرانه باختري و فلسطين اشغالي در حال اجرا نيست، بلكه به خود كرانه باختري نيز كشيده شده است و اسرائيل هرگز از سياست‌هاي خود مبني بر ويران‌سازي و يهودي‌سازي اماكن مقدس مسلمانان و اعراب دست نمي‌كشد.

بيش از 4 دهه است كه به مسجد الاقصي و حرم ابراهيمي در شهر الخليل به طور گسترده و مداوم تعدي مي‌شود و از بدترين اشكال آن، به آتش كشيدن مسجد الاقصي در سال 1969 و كشتار در حرم ابراهيمي در سال 1993 ميلادي است.

پس از تبيين سياست‌هاي رژيم‌صهيونيستي در قبال مقدسات اسلامي در فلسطين كه به ويران کردن ده‌ها مسجد در آن انجاميده، بايد گفت علاوه بر اين، تعداد بسياري از نام‌هاي اماكن مقدس تغيير يافته و به نام‌هاي عبري برگردانده شده است.

از اين‌رو توجه ويژه و حمايت از مقدسات اسلامي در فلسطين و در راس آن مساجد، چه در خط مرزي و چه در كرانه باختري و ازجمله شهر قدس و آثار و بناهاي تاريخي و مقدس آن لازم و ضروري است.

ابتدا بايد كشورهاي عربي و اسلامي در رويارويي با سياست‌هاي خطرناك رژيم‌صهيونيستي كه مساجد در فلسطين را تهديد مي‌كند، به طور يكپارچه عمل كنند و از سازمان‌هاي بين‌المللي مرتبط بخواهند براي حفظ نقش اماكن مذهبي و عبادتگاه‌ها، بر رژیم‌صهیونیستی فشار آورده و اين رژيم را وادار به پذيرش و عمل به قوانين بين‌المللي درخصوص نگهداري و احترام به مقدسات و اماكن تاريخي کنند.

در اين راستا، لازم به اشاره است كه مقدسات اسلامي و مسيحي در فلسطين كه به آن آثار و اماكن عبادي گفته مي‌شود، مورد توجه و حمايت قانوني گسترده‌اي قرار دارد كه از جمله آنها توافق‌نامه چهارم ژنو در سال 1949 و توافق‌نامه لاهه به سال 1906 است.

فرآيند به آتش كشيدن مساجد و ويران كردن آنها در فلسطين از سوي شهرك‌نشينان يهودي و با حمايت مستقيم سازمان‌هاي صهيونيستي، توهين به تمام مسلمانان جهان است. علاوه بر اين، اقدامات صهيونيست‌ها در مساجد فلسطين، مخالف با تمامي كنوانسيون‌ها و قوانين بين‌المللي درخصوص حمايت از آثار ديني و مذهبي در مناطق تحت اشغال به شمار مي‌رود.

منبع: جام جم