Gerdab.IR | گرداب

شبکه خبری راشا تودی؛

مزاحمت‌های سایبری قربانی می‌گیرد!

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۰

با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و کاربران آن، مزاحمت‌های سایبری در حال افزایش است که موجب بروز معضلاتی چون خودکشی قربانیان می‌شود.

گرداب- شبکه خبری راشا تودی به قلم "دریا پاشکووا" می‌نویسد: مزاحمت سایبری به روسیه نیز راه یافته است. یکی از نخستین قربانیان این موضوع، مردی 20 ساله از جنوب روسیه بود. وی پس از آنکه معشوقه قدیمی‌اش در شبکه‌ای اجتماعی، شایعاتی مبنی بر همجنس‌باز بودن او پخش نمود، خود را به دار آویخت. اکنون بسیاری در روسیه از خود می‌پرسند که آیا دنیای مجازی جان عده بیشتری را خواهد گرفت؟

خودکشی در پی پخش شایعات اینترنتی
ماجرا با داستانی عاشقانه آغاز می‌شود. زمانی که آن‌ها با یکدیگر آشنا شدند، "ولادیمیر گولابوف" تنها 16 سال سن داشت. معشوقه‌اش از او 10 سال بزرگ‌تر بود اما این اختلاف سن برای او مهم نبود. داستان عاشقانه آن‌ها حتی در طول خدمت سربازی ولادیمیر ادامه داشت. تا هنگامی که آنا معشوقه او، اعلام کرد که باردار است و ولادیمیر پدر آن بچه است. طبق اظهارات اداره بازجویی محلی ناحیه کراسنودار، ولادیمیر نسبت خود را با بچه آنا، انکار نمود و با او قطع رابطه کرد. "آنا سیموننکو" 31 ساله که سخت در پی انتقام بود، در یکی از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بسیار محبوب روسیه به نام "همکلاسی‌ها" با اسامی جعلی گوناگونی ثبت نام کرد. ماموران مسئول رسیدگی این پرونده می‌گویند، او نقاط ضعف ولادیمیر، و اینکه او چقدر برای مردانگی خود ارزش قائل بود را می‌دانست. او شروع به پخش اطلاعات نادرست روی صفحه وب ولادیمیر در مورد همجنس‌باز بودن او نمود و پیام‌هایی را نیز به دوستان و آشنایانش فرستاد. در نتیجه مرد جوان آبروی خود را از دست رفته دید و خودکشی را به عنوان تنها راه باقیمانده برگزید. ولادیمیر جز اولین قربانیان پدیده‌ای که آن را "مزاحمت سایبری" می‌نامند،‌ شد.

مرگ‌هایی واقعی در دنیای مجازی
پدیده‌های مزاحمت سایبری و "ترولینگ" [ترول اصطلاحاً به افرادی گفته می‌شود که سعی در جلب نظر و ایجاد تشنج با بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز می‌کنند]، از تمامی جهات در روسیه جدید هستند. اما متخصصان می‌گویند این دو پدیده به سرعت تبدیل به بخشی از زندگی روزمره مردم می‌شود. دکتر "سرگی ینیکولوپوف" که رئیس بخش روان‌پزشکی بالینی مرکز سلامت روانی است و توجه خاصی نسبت به روانشناسی کیفری دارد، می‌گوید: «تعداد مواردی از این قبیل، در روسیه تقریبا نزدیک به صفر است. این قبیل موارد جز موارد خاص به شمار می‌روند. مزاحمت اینترنتی تا این درجه، تنها به یک دلیل، عمدتا در کشورهای غربی اتفاق می‌افتد آن هم به این خاطر که آن‌ها کار با اینترنت را زودتر از ما شروع کردند.» او کاملا معتقد است که چنین جرائمی به زودی در روسیه نیز رواج خواهند یافت. این گونه مسائل هیچ گونه مرزی از لحاظ فرهنگی ندارند.

در آمریکا روزانه عده زیادی قربانی مزاحمت‌های سایبری می‌شوند
مزاحمت سایبری در شبکه‌های اجتماعی، با خودکشی "مگان مییر" در سال 2006 که یکی از نخستین نمونه‌های خبرساز بود، به پدیده‌ای واقعی در آمریکا تبدیل شد. مادر یکی از دوستان مییر، در سایت "مای اسپیس" صفحه ای با هویتی جعلی ایجاد نمود و با او دوست شد و در نهایت به او گفت: «دنیا بدون وجود تو جای بهتری خواهد بود.» همان روز دخترک خودکشی کرد. این تنها یکی از حدود 100 خودکشی است که طبق گزارشات،‌ هر روز در آمریکا اتفاق می‌افتد. طبق گفته مرکز "اینترنت ایمن"، روسیه قادر نخواهد بود خود را از دنیایی که بیش از پیش با شبکه جهانی اینترنت گره می‌خورد، جدا نگاه دارد. مزاحمت سایبری و ترولینگ، ناگزیر جایگزین خطرات و مشکلات گذشته خواهند شد. "اورون پارفنتیف"، مسئول هماهنگی مرکز معتقد است: «مزاحمت سایبری به اندازه بهره‌کشی جنسی از یک کودک خطرناک است، اما در مقایسه با گروه‌های سوء‌استفاده‌کننده جنسی از کودکان که کاملا محتاطانه عمل می‌کنند، و همین‌طور گروه‌های تبهکاری سازمان‌یافته که مقادیر معینی را پوشش می‌دهند،‌ مزاحمت سایبری، طیف گسترده‌تری را شامل می‌شود.»

مجازات زندان و پرداخت غرامت به خاطر مزاحمت سایبری
آنا سیموننکوف که مسئول مرگ دلخراش ولادیمیر گولابوف بود به یک سال و نه ماه زندان محکوم شد و به علاوه باید 800 هزار روبل روسیه - حدود 30 هزار دلار آمریکا – به عنوان دیه به خانواده مرد جوان پرداخت کند. غرامتی که به قیمت گرفتن جان یک شخص به طور ناخواسته، بسیار بالاست. متخصصان می‌گویند اینکه در این مورد، کدام ماده قانونی کیفری اجرا شده است، به درستی مشخص نیست. "آندری استولبانوف"، وکیل و رئیس‌هیئت‌مدیره گروه حقوق بشر "عدالت" به شبکه خبری راشا تودی گفت: «وادار کردن کسی به خودکشی، تقریبا جرمی غیر عمد است و اثبات جرم شخص، بسیار دشوار است.»

از هر چهار کودک در روسیه، یک نفر مورد مزاحمت یا تحقیر اینترنتی قرار می‌گیرد
در روسیه تاکنون هیچ قانونی که بتواند نظام قابل فهمی در مورد مجازات مزاحمت‌های اینترنتی و آزار و اذیت‌های کامپیوتری ایجاد کند،‌ تصویب نشده است و شبکه‌های اجتماعی با وفور اطلاعات شخصی در آن‌ها،‌ راه را برای چنین سوءاستفاده‌هایی هموار می‌کنند. در جدیدترین تحقیق مشخص شد که از هر چهار کودک در روسیه، یک نفر مورد مزاحمت یا تحقیر در اینترنت قرار می‌گیرد. دکتر ینیکوپولوف در مصاحبه‌ای با راشا تودی افزود: «این برای کسانی که در اینترنت با هویت واقعی خود کار می‌کند، می‌تواند یک تهدید به شمار بیاید. ما هیچ قانونی برای تعدیل این جو نداریم، اما می‌توانیم پیش از آنکه خیلی دیر شود، وارد عمل شویم.»

بهترین روش برای مبارزه، افزایش آگاهی، آموزش و ایجاد تغییرات مثبت در کودکان، والدین و آموزگاران است
با این وجود برخی معتقدند که این مسئله نمی‌تواند صرفا از طریق راهکارهای قانونی حل شود. استولبانوف افزود: «اینترنت یک چیز بسیار خاص است و این تنها به شبکه‌های اجتماعی مربوط نمی‌شود زیرا آن‌ها تنها یکی از ابزار موجود در شبکه هستند. اینجا موضوع اصلی انسانیت است که به این منبع اطلاعات مربوط می‌شود، شبکه در آن واحد در همه جا حاضر است، ما باید با آن سازگاری پیدا کنیم و تا جایی که می‌توانیم، خود را با آن تعدیل نماییم. اما ترس من این است که کسانی که قصد آزار و مزاحمت دارند، باز هم راه‌هایی برای این کار خواهند یافت. آن دسته از کسانی که با این شیطان سایبری مبارزه می‌کنند می‌گویند: تنها راه موجود در پاسخ به مزاحمت سایبری و در حال افزایش در محیط روزانه کودکان، "افزایش آگاهی، آموزش و ایجاد تغییرات مثبت در کودکان، والدین و آموزگاران است." به علاوه همه روانشناسان معتقدند کسانی که یکبار مورد آزار قرار گرفته‌اند، باید در آینده شدیدا تحت مراقبت قرار گیرند. زیرا آمار نشان می‌دهد که بیش از نیمی از قربانیان گذشته برای گرفتن انتقام، خود نیز به آزار دیگران پرداختند و در دوری باطل به دام افتادند.

منبع: فارس