Gerdab.IR | گرداب

دموکراسی با چاشنی آمریکایی

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۰

آمريكا همچنان سعي مي‌كند در امور داخلي مصر دخالت كند يا از طريق سرمايه‌هاي مادي و اعطاي آن به سازمان‌هاي غيردولتي نفوذ خود را توسعه دهد. همه اين اعمال يك ‌بار ديگر توطئه‌هاي آمريكايي را در عراق به ذهن متبادر مي‌كند.

گرداب- كشورهاي عربي هركدام بدبختي سياسي خودشان را دارند اما همه آنها در يك چيز مشترك‌اند و آن اينكه به طور مستقيم يا غيرمستقيم تحت تاثير فشارهاي آمريكا هستند.

به محض خارج شدن آخرين سرباز آمريكايي از عراق دوباره انفجارها و اتومبيل‌هاي بمب‌گذاري‌شده به عراق بازگشت تا نشان دهد ائتلاف‌هاي عراقي بين طوايف و گروه‌هاي سياسي در حال فروريختن است. اين همان دموكراسي خاصي است كه اوباما اعلام كرد آمريكا پس از 9 سال در عراق به عنوان يك ميراث برجا گذاشته است. اما ديديم كه بلافاصله پس از خروج نيروهاي آمريكايي تصفيه‌حساب‌هاي سياسي نيز از سرگرفته شد. ما در مصر اينچنين دموكراسي را نمي‌خواهيم به‌خصوص اينكه ديده‌بانش آمريكا باشد.

آمريكا غالبا طبق ديدگاه‌هاي استراتژيك وزارت خارجه خود عمل مي‌كند. براي همين هربار كه "هيلاري كلينتون" حرفي مي‌زند يا از انقلاب مصري‌ها و از شوراي نظاميان انتقاد مي‌كند، اين نگراني تشديد مي‌شود. چندي پيش اين دخالت‌ها به صورتي روزمره درآمده بود و كار را به جايي رساند كه وزارت امور خارجه مصر در پاسخ به آمريكا گفت مصر دخالت در امور كشورش را از سوي هر دولتي باشد، نمي‌پذيرد.

مسئله فقط محكوم كردن اين عمل يا تاييد ديگري نيست بلكه اظهارات مقامات آمريكايي گاه به جايي مي‌رسد كه از مصري‌ها مي‌خواهند خويشتنداري كنند و به اين ترتيب خود را محق مي‌دانند كه در حوادث روزمره مصر دخالت كنند يا شوراي نظامي را به سويي بكشانند كه با اهدافش تناقض دارد و به ثبات و منافع كشور خدمتي نمي‌كند.

در اين ميان رسانه‌هاي آمريكايي نيز در اين تحريك و تشويق‌ها دست دارند. اظهارات اخير وزير دادگستري مصر درباره حوادثي كه در ميدان التحرير اتفاق افتاد، نگراني‌هاي زيادي را برمي‌انگيزاند. به گفته او تحقيقات نشان مي‌دهد كه اشخاصي در اين حوادث دست داشته و مبالغي پول را به گروه‌هايي از جوانان داده‌اند تا در درون تاسيسات عمومي و نهادهاي دولتي دست به اعمال خرابكارانه بزنند. حتي گالن‌هاي بنزين و شيشه‌هاي خالي در اختيار آنها گذاشته شده است. وزير دادگستري گفت پرونده سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي هم‌اكنون مراحل قانوني‌اش را طي مي‌كند و تاكنون ثابت شده است كه بيش از 200 سازمان حقوقي ده‌ها ميليارد دلار از خارج گرفته‌اند.

مطالبي را كه دستگاه‌هاي امنيتي نيز ارائه مي‌كنند اين تصوير را كامل‌تر مي‌كند، زيرا حاكي از رفت و آمد‌هاي مشكوك يا تماس با عناصري خارجي است كه قصد دارند سناريوي ويژه‌اي را براي سرنگوني دولت به‌خصوص در سالگرد انقلاب25 ژانويه به اجرا گذاشته و انقلاب ديگري را برپا كنند. هدف اين اعمال ايجاد درگيري بين مردم و نيروهاي مسلح ارتش است كه از طريق به آتش كشيدن اماكن مختلف و ايجاد هرج و مرج صورت مي‌گيرد. چنانچه منابع امنيتي مي‌گويند دست‌هايي خارجي در كار است تا شخصيت‌ها و عناصري را در داخل به كار گيرد تا بتوانند اين سناريو را اجرا كنند. وقتي اين سناريو اجرا شد آن وقت بقيه كارها را همان طرف‌هاي خارجي برعهده مي‌گيرند و با دخالت خود يك‌ بار ديگر مصر را به دوران قيموميت بازمي‌گردانند.

پيام‌هايي كه در فيس‌بوك نيز مطرح مي‌شود چنين نگراني‌هايي را استنباط مي‌كند. اين نگراني‌ها چه با پايه و اساس باشد و چه بي‌اساس، نشان مي‌دهد كه آمريكا همچنان سعي مي‌كند در امور داخلي مصر دخالت كند يا از طريق سرمايه‌هاي مادي و اعطاي آن به سازمان‌هاي غيردولتي نفوذ خود را توسعه دهد. همه اين اعمال يك ‌بار ديگر توطئه‌هاي آمريكايي را در عراق به ذهن متبادر مي‌كند. جايي كه هرچه بود گذشت اما ديديم اين كشور را چنان دچار تنازعات فرقه‌اي كردند كه لقمه‌اي حاضر و آماده براي آنها شد و به كلي آن را از محيط عربي‌اش جدا كردند.

منبع: تازه