Gerdab.IR | گرداب

پایگاه مطالعاتی گلوبال ریسرچ؛

مرگ 20 هزار سرباز در روز نخست جنگ ایران و آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۰

گلوبال ریسرچ با اشاره به رویارویی احتمالی ایران و آمریکا در تنگه هرمز تصریح کرد ایران از دست برتر در این تنگه برخوردار است و ۲۰ هزار نظامی آمریکایی در روز نخست جنگ با ایران کشته می شوند.

به گزارش گرداب، پایگاه مطالعاتی گلوبال ریسرچ طی گزارشی در خصوص رویارویی احتمالی ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس نوشت: ایران با توجه به قدرت نظامی و موقعیت جغرافیایی خود از دست بالاتر در تنگه هرمز برخوردار است.

این گزاش افزود: علیرغم حضور گسترده نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز، به دلیل نوع جغرافیای خلیج فارس و توانایی نیروهای دریایی ایران در تسلط بر این پهنه آبی، منافع آمریکا در این منطقه در معرض خطر قرار دارد.

گلوبال ریسرچ در ادامه نوشت: برتری به معنای شکست ناپذیری نیست. نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز و خلیج فارس در هر حال آسیب پذیر است.

گلوبال ریسرچ با ارائه توضیح در خصوص پهنای کم خلیج فارس و موشک های دقیق و اژدرهای جنگی پیشرفته ایران اظهار داشت، این شرایط دامنه عمل نیروی دریایی آمریکا را در این منطقه بسیار محدود می سازد.

این موسسه با اشاره به اینکه حتی قایق‌های تندروی نیروی دریایی ایران قادر به وارد آوردن ضربات مهلک بر ناوهای جنگی آمریکایی هستند، اظهار داشت: این قایق‌ها  قادر به پرتاب موشک هستند که می تواند به شکل موثر و قابل توجهی ناوهای آمریکایی را مورد حمله قرار داده و حتی غرق کنند. این قایق ها همچنین به سختی قابل ردیابی و هدف گیری هستند.

بر اساس این گزارش، نیروی دریایی ایران همچنین اخیرا موشک دوربرد ساحل به دریای "قادر" و موشک سطح به سطح "نور" را در آخرین روز رزمایش دریایی ولایت 90 با موفقیت آزمایش کرده است.

موشک قادر با برد 200 کیلومتر و با قدرت تخریب بسیار بالا می تواند اهدافی همچون قایق‌ها، ناوها، و اهداف دشمن در نزدیکی ساحل را مورد اصابت قرار دهد.

موشک ضد کشتی نور نیز با برد 120 کیلومتر، قادر به انهدام و غرق کردن اهداف 10 هزار تنی و بالاتر است.

این گزارش افزود حتی مدل‌های شبیه‌سازی شده صحنه نبرد به وسیله پنتاگون نیز نشان داده که جنگ در منطقه خلیج فارس با ایران، برای نیروی دریایی آمریکا فاجعه بار خواهد بود.

این گزارش  با اشاره به رزمایش سال 2002 نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس که در فاصله 24 جولای تا 15 آگوست 2002 برگزار شده، تصریح کرد مراحل آماده سازی مقدمات اجرای این رزمایش حدود 2 سال به طول انجامید. هرچند اعلام شده بود که رزمایش مذکور به منظور شبیه سازی جنگ احتمالی با عراق زمان صدام تدارک دیده شده است، اما هدف اصلی از برگزاری این رزمایش، تمرین رویارویی با ایران در خلیج فارس بوده است. در سناریوی رزمایش چالش هزاره 2002، ایران با شلیک تعداد قابل توجهی موشک به تهاجم نظامی آمریکا پاسخ می داد که باعث بر هم خوردن آرایش نظامی نیروهای آمریکایی و نابودی 16 ناو آمریکایی، شامل یک ناو هواپیمابر، ده رزم ناو و 5 کشتی آمفی بی می شد. برآورد‌هایی که پس از این رزمایش به عمل آمد نشان داد که در صورت وقوع این سناریو به صورت واقعی، بیش از 20 هزار نظامی آمریکایی در روز اول جنگ با ایران کشته خواهند شد.

گلوبال ریسرچ نوشت:  قایق‌های تندروی ایرانی قابلیت برهم زدن آرایش نظامی نیروهای آمریکایی را دارند، به نحوی که عملیات گسترده این قایق ها می تواند منجر به صدمه دیدن و غرق شدن حجم گسترده ای از ناوگان پنجم دریایی آمریکا شود.

این گزارش در ادامه افزود: تمام جهان به اهمیت تنگه هرمز  واقف است و واشنگتن و متحدانش به خوبی از توانایی‌های نظامی ایران برای بستن تنگه هرمز برای مدت زمان طولانی آگاهی دارند.

هفته گذشته، ایران اقدام به برگزاری رزمایش ده روزه دریایی نمود که محدوده انجام این رزمایش از منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس تا خلیج عدن گسترده شده بود.

برخی از اهداف رزمایش ولایت 90، عبارت بود از: گسترش حضور نیروی دریایی ایران در آب‌های بین‌المللی و مقابله با دزدی دریایی، تروریسم و اختلال در روند تجارت منطقه‌ای.

در جریان برگزاری این رزمایش، دریاسالار، "حبیب الله سیاری"، فرمانده نیروی دریایی ایران گفت" «نیروهای دریایی ایران در صورت نیاز، قادر به بستن تنگه هرمز هستند.» وی اضافه کرد: «بستن تنگه هرمز برای نیروی دریایی ایران بسیار آسان است. ایران تسلط کاملی بر آب‌راه استراتژیک هرمز دارد.»

اظهارات سیاری یک روز پس از آن بیان شد که "محمدرضا رحیمی"، معاون اول رئیس جمهور ایران هشدار داده بود که در صورت اعمال تحریم های بیشتر علیه صادرات نفت ایران، این کشور اجازه نخواهد داد حتی یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند.

گلوبال ریسرچ در پایان اینگونه نتیجه گیری کرد که : رزمایش دریایی ولایت 90 را می توان پیام روشنی از جانب تهران ارزیابی کرد، مبنی بر اینکه این کشور حتی آمادگی انجام عملیات در خارج از خلیج فارس را دارد و می تواند خط لوله‌های نفتی‌ای را که قصد دور زدن تنگه هرمز دارند را نیز هدف قرار دهد.

منبع: فارس