Gerdab.IR | گرداب

شبیه‌سازی ایران هسته‌ای در اندیشکده رژیم‌صهیونیستی

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۰

این شبیه‌سازی نشان می‌دهد که ایران قصد ندارد سلاح‌های هسته‌ای خود را به عنوان جریمه از دست بدهد، بلکه به استفاده از این سلاح‌ها دست خواهد زد تا برای ارتقای موقعیت استراتژیک خود با قدرت‌های بزرگ به توافق برسد.

به گزارش گرداب، اندیشکده "مطالعات امنیت داخلی" اسرائیل شبیه‌سازی‌‌ای را ارائه داده و در آن آینده برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت خاورمیانه را بررسی کرده است. بنا بر این شبیه‌سازی، با دستیابی ایران به بمب هسته‌ای، میان کشورهای غربی اختلاف پیش خواهد آمد و شرایط در خاورمیانه به کلی تغییر خواهد کرد.

ایران در نقطه تصمیم‌گیری برای رسیدن یا عدم رسیدن به بمب هسته‌ای
رهبران ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری به یک دو راهی هسته‌ای نزدیک شده و باید تصمیم بگیرند تا در مرز بمب هسته‌ای باقی بمانند (موقعیتی که برای تهران نسبتاً خوشایند است) و یا رها شده و به بمب هسته‌ای دست پیدا کنند. ایران علاقه دارد تا تصمیم‌گیری درباره گذر از این آستانه را به آینده موکول کند. با این حال، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی ممکن است موجب شود ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای خود سرعت بیشتری ببخشد و با رها کردن خود به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند.

چاپ مقالات و تشکیل شبیه‌سازی‌های مختلف در مورد برنامه هسته‌ای ایران
در سال‌های اخیر مطالعاتی در مورد احتمال رسیدن ایران به سلاح‌های هسته‌ای و مشکلات در زمینه بازدارندگی و مهار این ظرفیت به چاپ رسیده است. چندین شبیه‌سازی نیز تشکیل شده که روندهایی را بررسی می‌کند که منجر به دسترسی ایران به ظرفیت‌های نظامی هسته‌ای می‌شوند.

شبیه‌سازی‌ای که در اندیشکده "مطالعات امنیت داخلی" اسرائیل تشکیل شد به سناریوی "انجام یک آزمایش هسته‌ای از سوی ایران" پاسخ داد؛ تشکیل این شبیه‌سازی و بحث‌های تحلیلی پیرامون آن با هدف افزایش اطلاعات درباره این موضوع انجام گرفته است.

نتایج اصلی:
این شبیه‌سازی نشان می‌دهد که ایران قصد ندارد سلاح‌های هسته‌ای خود را به عنوان جریمه از دست بدهد، بلکه به استفاده از این سلاح‌ها دست خواهد زد تا برای ارتقای موقعیت استراتژیک خود با قدرت‌های بزرگ به توافق برسد. ایران تصور می‌کند که حتی اگر تحریم‌های اقتصادی نیز شدیدتر شوند باز هم می‌تواند آنها را تحمل کند و به هر حال، جامعه جهانی در نهایت برای تعیین قوانین چنین بازی به گفتگو با ایران راضی خواهد شد.

فشار آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از حمله این رژیم به ایران
بنا بر این شبیه‌سازی، دولت آمریکا در پشت پرده اسرائیل را تحت فشارهای شدیدی قرار می‌دهد تا جنگی را علیه ایران آغاز نکند و تهدید می‌کند که چنین اقدامی به روابط بین آمریکا و اسرائیل آسیب می‌رساند. آمریکا برای آن که اسرائیل را از حمله به ایران بازدارد، اعلام می‌کند که احتمالاً تشکیل یک پیمان رسمی دفاعی [با اسرائیل]، یا عضویت اسرائیل در ناتو و یا هر دو را بررسی خواهد کرد.

پیشنهاد روسیه به تشکیل همکاری دفاعی و مخالفت آمریکا
روسیه به عنوان راه‌حلی برای شرایط جدید، پیشنهاد همکاری دفاعی میان روسیه و آمریکا را مطرح می‌کند؛ همکاری که امنیت کشورهای خاورمیانه را که عضو آن شوند تضمین خواهد کرد. اعضای این همکاری که اکنون دارای سلاح‌های هسته‌ای نیستند متعهد خواهند شد تا برای رسیدن به چنین سلاح‌هایی تلاش نکنند. با این وجود، کشورهای دارای ظرفیت نظامی هسته‌ای مجبور به خلع سلاح نخواهند شد. آمریکا مخالف اصلی این برنامه است، زیرا به توانایی روسیه در تضمین امنیت کشورهای عضو شک دارد و همچنین به دلیل ادعاهایش درباره دشواری در تشکیل این همکاری و توانایی آن در مقابله با فعالیت‌های تروریستی و شورشی در چارچوب این پیمان. راه‌حل پیشنهادی آمریکا در کوتاه‌مدت، بازدارندگی و مهار ایران از طریق افزایش هماهنگی و همکاری با متحدان ایالات متحده است.

اسرائیل علناً به آمریکا می‌گوید که با رد کامل برنامه پیشنهادی روسیه مخالف است و همکاری بیشتر میان غرب و روسیه تا آنجا که منجر به تضعیف جبهه علیه ایران نشود، مفید [و لازم] است. البته اسرائیل دائماً تأکید می‌کند که نمی‌تواند ایران هسته‌ای را بپذیرد و متعهد نمی‌شود به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران حمله نکند؛ به این معنی که اسرائیل چنین حمله‌ای را انجام خواهد داد، حتی اگر مخالف مواضع واشنگتن باشد.

گزینه نظامی اسرائیل، اهرمی علیه کشورهای غربی
گزینه نظامی اسرائیل ممکن است اهرمی بسیار مهم باشد؛ شاید نه علیه ایران، بلکه علیه برخی دیگر از طرف‌های مهم. شبیه‌سازی نشان می‌دهد که این گزینه، یا تهدید عملی کردن آن، به دنبال انجام آزمایش هسته‌ای از سوی ایران نیز کارآمد است.

همان طور که بسیاری اکنون معتقدند، نمی‌توان افزایش گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه را نادیده گرفت، حتی اگر این اتفاق سریعاً رخ ندهد. متحدان آمریکا، به ویژه ترکیه و عربستان سعودی، اعلام کرده‌اند که مردد هستند آیا در صورت دست‌یابی ایران به ظرفیت نظامی هسته‌ای، آمریکا تمایل دارد از آنها حمایت کند و سیاست بازدارندگی را در پیش بگیرد و یا خیر؛ چنین تردیدی باعث شده تا این کشورها به بررسی گزینه‌های دیگر روی بیاورند، یا تحولات هسته‌ای خود را تسریع کنند و یا هر دو.

عبور ایران از آستانه ظرفیت نظامی هسته‌ای باعث خواهد شد تا عربستان سعودی تلاش کند تا به یک توازن استراتژیک با این کشور دست پیدا کند، زیرا نمی‌تواند سیاست انکار را اتخاذ کند. به نظر می‌رسد عربستان، شاید بیش از هر بازیگر دیگری در خاورمیانه، بزرگ‌ترین محرک ایدئولوژیکی-استراتژیکی و همچنین توانایی اقتصادی را دارد تا گزینه هسته‌ای را بررسی کند؛ کاملاً محتمل است که عربستان این کار را از راه کمک‌های خارجی، یافتن بازدارنده‌های در دسترس و یا هر دو مورد انجام دهد.

منبع: فارس