Gerdab.IR | گرداب

یک نشریه آمریکایی خبر داد؛

آموزش کماندوهای ویژه آمریکا برای عملیات خرابکارانه در ایران

تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۰

یک تیم جدید از کماندوهای ویژه آمریکا در منطقه فعال شده و نیروهای عرب هم‌پیمان آمریکا را علیه ایران آموزش می دهند.

به گزارش گرداب، یک مجله آمریکایی در گزارشی فاش کرد که تیم جدید کماندوهای ویژه آمریکا در منطقه فعال شده است که مأموریت این کماندوها که تحت عنوان "گروه ضربت عملیات ویژه مشترک شورای همکاری خلیج" فعالیت می کنند، آموزش واحدهای نظامی متعلق به هم‌پیمانان عرب آمریکا که به شورای همکاری خلیج معروف هستند، است که این کشورهای عربی ایران را اولین تهدید خارجی خود می‌دانند.

"راب باکهولت" سخنگوی نیروی عملیات ویژه در خاورمیانه به مجله وایرد اعلام کرد که این گروه ضربت پرسنل آموزش دیده‌ای را تربیت می‌کنند که می‌توانند در محیط‌های نامعلوم عملیات انجام دهند و به دنبال مقابله با تهدیدات بی قاعده هستند. ارتش آمریکا پیشتر از وجود این تیم که نام اختصاری آن (JSOTF-GCC) است، خبر نداشته است.

وایرد ادامه می‌دهد که این گروه ضربت از اواسط سال ۲۰۰۹ با شروع فتنه سبز به وجود آمد اما هنوز مشخص نیست که آیا این گروه تاکنون عملیات‌هایی علیه ایران انجام داده‌اند یا خیر.

برخی از کهنه‌کاران عملیات ویژه که نخواستند نام آنها فاش شود اعلام کردند که هدف اولیه این گروه ضربت آموزش نیروهای ویژه کشورهای عربی است و هدف نهایی آنها این است که علیه ایران به طور غیرمستقیم عملیات انجام دهند.


"تیم نای" سخنگوی فرماندهی عملیات ویژه آمریکا می گوید که گروه ضربت مسئول هماهنگی تمامی مشارکت‌های نظامی نیروهای عملیات ویژه و آموزش نیروهای کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) است.

بر اساس گزارش فارس، نیروهای عملیات ویژه آموزش دیده از سوی کماندوهای آمریکا در یکسال اخیرا اقداماتی را انجام داده‌اند که به عنوان مثال کماندوهای قطری قبل از سقوط "معمر قذافی" به لیبی سفر کرده تا به مخالفان این کشور آموزش دهند چگونه طرابلس را به تصرف درآورند و امارات متحده عربی نیز که یکی دیگر از هم‌پیمانان آمریکا به حساب می‌آید، نیروهای ویژه خود را در اولویت قرار داده و حتی بنیانگذار بلک واتر را به استخدام درآورده‌اند تا آموزش‌های لازم را به نیروهای ویژه این کشور ارائه دهند.

جزئیاتی درباره این نیروهای ضربت ارائه نشده است اما کلمه "مشترک" در نام این گروه نمایانگر این است که این گروه از نیروهای عملیات ویژه ارتش، نیروی هوایی، تفنگداران دریایی به وجود آمده‌اند. فرمانده آن یک فرمانده نیروی دریایی یا فرماندهی در دیگر بخش‌های ارتش است اما مقامات هیچگاه مأموریت این گروههای ضربت، رهبری این گروه و مقر فرماندهی آن را فاش نمی‌کنند.

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که چندی پیش بازبینی سند جدید راهبرد نظامی آمریکا منتشر شد که بیشتر بر عملیات‌های اطلاعاتی، امنیتی ویژه خرابکاری، ترور و عملیات‌های ویژه آمریکا متمرکز شده بود.

به دنبال جنگ‌های طولانی مدت آمریکا در منطقه از جمله جنگ عراق و افغانستان، آمریکا با بحران مالی مواجه شده است به همین منظور در راهبرد جدیدی که تعبیه کرده است به دنبال آن است تا با استفاده از کشورهای هم‌پیمان خود در خلیج فارس علیه ایران عملیات‌های خرابکارانه انجام دهند.
 
منبع: مشرق