Gerdab.IR | گرداب

اندیشکده استراتفورد: توانمندی‌های محرمانه، ایران را برجسته می‌کند

تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۰

توان اطلاعاتي ايران قابل توجه است و دهه هاست كه اين كشور در حال ايجاد ارتباطات و شكل دادن به ائتلاف هاي گوناگوني براي دستيابي به گستره وسيعي از اهداف خود است.

به گزارش گرداب، انديشكده "استراتفورد" در مقاله اي ضمن بررسي توانمندي هاي ايران براي مقابله با هر برنامه ضد ايراني، هشدار داد: آمريكا بايد از توفان شن درس بگيرد.

اين انديشكده آمريكايي در گزارش خود نوشت: ايران داراي پرتوان ترين نيروي نظامي متعارف در ميان كشورهاي حوزه خليج فارس است و برخلاف كشورهاي عربي ايران داراي نيروي انساني متعهد و به لحاظ ايدئولوژيك وفادار است.

استراتفورد نوشته است: عقب نشيني نيروهاي آمريكا از عراق، تأثير رواني عميقي بر سياستمداران حوزه خليج فارس گذاشته و آنها را نسبت به حمايت آمريكا دلسرد كرده است.

در ادامه اين مقاله آمده است: در صورت بقاي حكومت اسد، ايران چتر نفوذ و قدرت خود را از غرب افغانستان تا سواحل مديترانه مي گستراند؛ اقدامي كه علناً تحولي اساسي در معادله قدرت در منطقه به حساب خواهد آمد و احتمالاً مي تواند روابط ايران با شبه جزيره عرب را مجدد و با آرايش تازه تعريف كند.

انديشكده استراتفورد مي افزايد: آمريكا در همراه كردن دنيا با تحريم هاي خود عليه ايران با شكست مواجه شده است.

در اين مقاله با اشاره به توانمندي هاي نظامي ايران نوشته شده است: در حقيقت اين توانمندي هاي محرمانه و قدرت نفوذ ايران است كه تهران را در منطقه برجسته مي سازد، توان اطلاعاتي ايران قابل توجه است؛ و از سوي ديگر دهه هاست كه اين كشور در حال ايجاد ارتباطات و شكل دادن به ائتلاف هاي گوناگوني براي دستيابي به گستره وسيعي از اهداف خود است.

ايران مدتهاست كه در تعامل با جمعيت شيعه فعاليت دارد، اما اين فعاليت ها تنها محدود به شيعيان نمي شود. در حقيقت تهران، شبكه نفوذ خود را بر روي بازه گسترده اي از طبقات ديني و گروه هاي قومي استوار كرده است و اين طبقات و گروه ها به نوبه خود، ائتلاف ها و ارتباطات نظام مندي با شخصيت هاي برجسته ديگر و با هدف فراگيري مخالفت هاي آشكار با نيروهاي آمريكا برقرار كرده اند.

اين انديشكده آمريكايي در ادامه با اشاره به توفان شن در صحراي طبس كه باعث شكست نيروهاي آمريكايي شد نوشته است: همان طور كه از حادثه طوفان شن نيز بايد آموخت، نمي توان از انجام موفقيت آميز چنين عمليات هايي مطمئن بود. يكي از اين راه ها كه ايران مي تواند مقابله به مثل كند تنگه هرمز است و دومي استفاده از نيروهاي عمليات ويژه و هم پيمانان خود در خارج از منطقه است.
 
منبع: کیهان