Gerdab.IR | گرداب

اظهار پشیمانی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۰

در محیط‌های دیجیتالی، توازن‌ها و کنترل‌هایی را که افراد در تعاملات چهره به چهره دریافت می‌کنند، وجود ندارد که همین امر باعث مطالبی غیرمناسب و یا زورگویی‌هایی در این محیط‌ها می‌شود.

به گزارش گرداب به نقل از جام نیوز، یک سوم از کاربران توئیتر، نسبت به مطالب خود در توئیتر اظهار پشیمانی می‌کنند و یک چهارم معتقدند مطالب خود در توئیتر را هرگز رو در رو به کسی نمی‌گویند.

طبق نتایج تحقیقی، یک چهارم از کاربران توئیتر، نسبت به مطلب بارگذاری شده خود در این شبکه اجتماعی به دلیل عدم مناسب بودن آن و یا ناراحت کردن دیگران، اظهار پشیمانی می‌کنند.

حدود 40 درصد از 2.000 کاربر مورد مطالعه در این تحقیق، گفتند که آنها از شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و توئیتر، برای بی‌پرده صحبت کردن درباره موضوعات خلاف اخلاق، استفاده می‌کنند و تقریبا نیمی از آنها، معتقدند که آنچه آنها گفتند، به گونه دیگر به نظر رسیده است.

بنابر نتایج این تحقیق، بیش از یک سوم افراد تحت مطالعه، تایید کردند که آنها مطالبی را در فیس‌بوک می‌گویند که هرگز حاضر نمی‌شوند چهره به چهره، به کسی بگویند. ضمن آن که یک سوم از پاسخ‌دهندگان، خود قربانی و یا شاهد زورگویی‌های آنلاین بوده‌اند.

محققان معتقدند، علیرغم افزایش دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و مزایا و نکات مثبتی که به همراه خود داشته است، این شبکه‌ها، کارکردهای دیگری همچون بی‌پرده صحبت کردن درباره مسائل خلاف اخلاق داشته است.

به نوشته روزنامه "دیلی میل"، این تحقیق نشان داد که افراد بیشتر تمایل به گفتن چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی دارند که بعدا نسبت به آن اظهار پشیمانی می‌کنند، چرا که در این محیط‌های دیجیتالی، توازن‌ها و کنترل‌هایی را که افراد در تعاملات چهره به چهره دریافت می‌کنند، وجود ندارد که همین امر باعث مطالبی غیرمناسب و یا زورگویی‌هایی در این محیط‌ها می‌شود.