Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ بازتاب رسانه‌ای پرتاب موفق ماهواره نوید

تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۰

کارشناسان در غرب از این موضوع ابراز نگرانی می کنند که برنامه فضایی ایران، پوششی برای پنهان کردن برنامه ساخت موشک‌های قاره پیما باشد.

به گزارش گرداب، خبر پرتاب و استقرار ماهواره نوید به فضا از سوی جمهوری اسلامی ایران در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت و بازتاب گسترده‌ای به همراه داشت. اعلام موفقیت‌های روزافزون ایران اسلامی، پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب در دهه فجر، همچنان موجب رعب و وحشت غرب و همپیمانانش می شود.
 
در همین راستا روزنامه "واشنگتن‌پست" ضمن اشاره به این نکته که پرتاب ماهواره نوید با گرامیداشت سی‌ و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران همراه شده است، برنامه ماهواره‌ای ایران را عرفی دانست و از توان موشک‌های حامل این ماهواره‌ها ابراز نگرانی کرد.
 
خبرگزاری "آسوشیتدپرس" نیز در گزارشی نوشت: ایران اول وقت روز جمعه توانست یک ماهواره دیگر را نیز با موفقیت در مدار قرار دهد. این ماهواره 110 پوند وزن دارد و تا ارتفاع 234 مایلی اوج خواهد گرفت.
 
آسوشیتدپرس مدعی شد که این توانمندی ایران منجر به نگرانی‌هایی در غرب شده است، چرا که همان تکنولوژی‌ای که برای پرتاب این ماهواره‌ها به کار می‌رود، می‌تواند برای پرتاب کلاهک‌های نظامی مورد استفاده قرار گیرد.
 
این خبرگزاری آمریکایی همچنین ادعا کرده است که ایران قصد دارد ظرف ده سال آینده یک فضانورد نیز به فضا بفرستد.
 
شبکه خبری "بی‌بی‌سی" نیز در گزارشی به بازتاب این خبر پرداخت و نوشت: ماهواره نوید علم و صنعت که 50 کیلوگرم وزن دارد در مدت ماموریت 18 ماهه خود در فضا هر 90 دقیقه تصویری را به زمین مخابره می‌کند.
 
روزنامه‌های صهیونیستی نیز به شکلی ویژه دست به پوشش خبر موفقیت ایران زدند. روزنامه "جروزالم‌پست" ضمن انعکاس این خبر مدعی شد که  رادارهای اسرائیلی به دقت پرتاب این ماهواره را تحت نظر گرفته‌اند.
 
"یدیعوت آحارونوت" نیز  ضمن ابراز نگرانی از توان موشکی ایران در گزارشی مجزا به بازتاب  این خبر پرداخته است.
 
سایت رادیو اسرائیل نیز در راستای سیاست ایران‌هراسی خود مدعی شد: کارشناسان در غرب از این موضوع ابراز نگرانی می کنند که برنامه فضایی ایران، پوششی برای پنهان کردن برنامه ساخت موشک‌های قاره‌پیما باشد.
 
به نوشته این سایت، در عین حال، کارشناسان رژیم صهیونیستی پرتاب ماهواره ایرانی را یک دستاورد مهم علمی می‌دانند و آن را نشان این واقعیت ارزیابی می‌کنند که دانشمندان ایرانی در امور فضایی به دانش بالایی دست یافته اند؛ گرچه، گفته می‌شود که قصد واقعی ایران از این تلاش ها، ساخت موشک‌های جنگی پرقدرت‌تر و با برد بیشتر است.
 
خبرگزاری فرانسه نیز پرتاب این ماهواره به فضا را در خبری فوری انعکاس داد و این ماهواره  را  ماهواره‌ای نظارتی خواند.

نکته قابل تامل در انعکاس اخبار این موفقیت علمی این است  که این رسانه‌ها با نادیده گرفتن پیشرفت علمی ایران در این صنعت، در موضعی هماهنگ، پرتاب ماهواره نوید علم و صنعت را تلاش ایران برای دستیابی به قدرت استفاده از تسلیحات موشکی تعبیر کردند.