Gerdab.IR | گرداب

اقدام علیه ایران برای جهان دردآور است

تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۰

رویترز در تحلیلی پیرامون ایران و سیاست‌های آمریکا و غرب در قبال این کشور، به احتمال بروز جنگ در این ارتباط اشاره کرد و گفت که چنین اقدامی می‌تواند شوکی دردآور بر اقتصاد جهانی وارد کند.

به گزارش گرداب، "ویلیام مک لین" تحلیلگر "رویترز" در مقاله ای در این باره می‌نویسد: حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران شوک اقتصادی دردآوری را برای جهان درپی خواهد داشت.

در ادامه این مطلب نویسنده به نگرانی آمریکا و اروپا از ماجراجوئی احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران و پیامدهای آن اشاره می کند و می نویسد: ممکن است حمله اسرائیل به ایران با استفاده از تسلیحات متعارف نتواند تاسیسات زیرزمینی را از بین ببرد. متخصصین غربی بر این باورند که اسرائیل پیش از آغاز یک جنگ وسیع باید بیشتر فکر کند.

"ریچارد برت" گفتگو کننده سابق آمریکا در کاهش تسلیحات راهبردی در این باره به رویترز می گوید: «هر کسی که به تاسیسات زیربنایی ایران حمله [محدود] کند؛ در واقع تصمیم گرفته تا با ایران وارد جنگ شود.»

برت می گوید: «ما درباره چند ابهام بزرگ صحبت نمی کنیم تمامی آن‌ها اساساً منفی هستند بنابراین، این مسئله یکی از دلایلی است که رئیس ستاد مشترک به طور مداوم نارضایتی خود درباره حمله احتمالی به ایران را اعلام کرده است.»

نویسنده در ادامه به اختلافات غرب با رژیم صهیونیستی در اقدام علیه ایران اشاره دارد و می نویسد: «مقام های اطلاعاتی اسرائیل با نتایج بسیار منفی درگیری احتمالی با ایران، موافق نیستند و آن را قبول ندارند و مدعی هستند که تهدید به تلافی از سوی جمهوری اسلامی بلوف است.»

در عین حال "کنت پولاک" کارشناس ارشد مسائل ایران در آمریکا این صحبت را قبول ندارد و می گوید: «در صورت اقدام علیه ایران، تهران اقدام به اخراج بازرسان و پایان دادن به گفتگوها خواهد کرد.»

وی می افزاید: «در این صورت هیچ کشوری را در جهان پیدا نخواهید کرد که ایران را به خاطر این اقداماتش سرزنش کند. همه اسرائیل را سرزنش خواهند کرد. ایران ممکن است از ان پی تی. خارج شود و تحریم‌ها ادامه پیدا خواهند کرد. خروج از ان پی تی رژیم تحریم‌ها را از هم خواهد پاشید زیرا که تدابیر آن در اجرای پیمان پیش‌بینی شده است.»

"جان آلترمن" مدیر برنامه های خاورمیانه در "مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی" در واشنگن در این باره گفت: «در این صورت ایران تلاش های خود برای توسعه یک بازدارندگی را مضاعف خواهد کرد تا چنین اقدامی دوباره رخ ندهد.»

همچنین رویترز می نویسد: اقدام علیه ایران می تواند پاسخی از سوی این کشور به دنبال داشته باشد. تهران ممکن است اقدام به بستن تنگه هرمز بکند یا به حوزه های نفتی در عربستان حمله کند و این امر افزایش قیمت نفت را به دنبال خوهد داشت که این خطراتی جدی برای اقتصاد آمریکا و انتخاب مجدد باراک اوباما درپی خواهد داشت.

منبع: مهر