Gerdab.IR | گرداب

"رند" از دورنمای تقابل راهبردی ایران و رژیم صهیونیستی می‌گوید؛

باید جنبش سبز روی کار بیاید

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

محقق موسسه رند معتقد است تنها راه حل بنیادین مسئله ایران روی کارآمدن سکولارهاست.

به گزارش گرداب، موسسه مطالعات راهبردی "رند" در آمریکا در تازه‌ترین تحلیل خود از دورنمای تقابل راهبردی ایران و آمریکا موثرترین راه برای متوقف شدن برنامه هسته ای ایران و کاهش تهدید ایران علیه رژیم صهیونیستی را روی کار آمدن جنبش سبز در ایران دانست.

"دالیا داساکایه" (Dalia Dassa Kaye) در مقاله ای که در پایگاه اینترنتی این موسسه منتشر شد، نوشته است: تلقی اسرائیل از خطر ایران تاحدودی برخاسته از گسترش توانمندی های موشکی این کشور و پیشرفت های هسته ای آن است. به نظر مقامات اسرائیل، نفوذ منطقه ای ایران در حال افزایش است و این مسئله بسیار مهم است. این درحالی است که منافع اصلی اسرائیل در حال ضعیف شدن و ثبات آن در مناطق اطرافش در حال تهدید شدن است. سران اسرائیل نگران آن هستند که اگر ایران به توان تسلیحات هسته ای دست پیدا کند، نفوذ و قدرت تهران افزایش خواهد یافت و در نتیجه قابلیت مانور سیاسی و نظامی آمریکا و اسرائیل در منطقه به شدت کاهش می یابد.

داساکایه ادامه می دهد: قیام های عربی در سال 2011 سبب تشدید نگرانی های اسرائیل شده است گرچه این رویدادها سبب شده است آسیب پذیری ها و محدودیت های جدیدی برای نفوذ و قدرت ایران در منطقه به وجود بیاید. چشم انداز جدید منطقه ای سبب تقویت نگرانی اسرائیل درباره نفوذ مستمر ایران در حوزه های مورد مناقشه ایران و اسرائیل یعنی لبنان و غزه شده است و درعین حال سبب شده نگرش ایران درباره افول قدرت آمریکا شدت پیدا کند.

این پژوهشگر موسسه رند درباره واکنش رژیم صهیونیستی به هسته ای شدن ایران می نویسد: بانگاهی به آینده متوجه می شویم که اگر ایران به سلاح های هسته ای دست پیدا کند و اگر به صورت خاص این کشور بخواهد به قدرت نمایی آشکار مبادرت کند، احتمالا اسرائیل در موضع هسته ای خودش درباره ابهام هسته ای تجدید نظر می کند. درعین حال ممکن است اسرائیل از آمریکا تضمین های امنیتی بیشتری درخواست کند. البته احتمالا آمریکا تمایل چندانی نخواهد داشت که با اسرائیل پیمان رسمی امنیتی امضا کند زیرا این کار سبب تضعیف اعتبار توان بازدارندگی خودش خواهد شد و آزادی عمل دیپلماتیک و نظامی اش را محدود خواهد کرد.

داساکایه درباره گزینه جنگ هم می نویسد: کسانی که مخالف حمله نظامی به ایران هستند معتقدند این اقدام می تواند سبب بروز جنگ وسیع تری درمنطقه شود، بدون آنکه لزوما برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.

داساکایه سپس تاکید می کند تنها راه حل بنیادین مسئله ایران روی کارآمدن سکولارهاست. وی در این باره می نویسد: در این میان باید به سناریوی دیگری هم توجه داشت و آن روی کار آمدن رژیم جدیدی به جای رژیم کنونی در ایران است. روی کار آمدن رژیم جدید در ایران می تواند سبب تغییر شکل رقابت اسرائیل و ایران شود. ظهور سران متفاوتی در ایران که نگرش های خصمانه کمتری درباره اسرائیل داشته باشند، می تواند سبب کاهش رقابت میان اسرائیل و ایران شود. احتمال ظهور ایران دموکراتیک و سکولار می تواند کاملا لزوم تداوم رقابت میان اسرائیل و ایران را از بین ببرد.

این محقق آمریکا اضافه می کند: یکی از کارهایی که آمریکا می تواند درباره اسرائیل و ایران انجام بدهد این است که از سیاست هایی حمایت کند که بر بحث های داخل ایران درباره تسلیحاتی شدن برنامه هسته ای تاثیر بگذارد. مقامات ایران لزوما قصد ندارند برنامه هسته ای این کشور را تسلیحاتی کنند. ممکن است ایران در حال دستیابی به دانش و زیرساخت های لازم برای ساخت سلاح هسته ای باشد اما ممکن است مقامات ایران تصمیم بگیرند توان هسته ای خود را در یک سطح کمتر از ساخت عملی سلاح هسته ای حفظ کنند. تصمیمات مقامات ایران مبتنی بر محاسبات هزینه و فایده است که از فشارهای آمریکا و احتمالا مشوق های مثبت تاثیر می گیرد.

وی در پایان این نوشته باز هم دیدگاه قبلی خود را درباره ضرورت تلاش برای روی کار آمدن جنبش سبز در ایران تکرار کرده و می نویسد: کار دیگری که آمریکا باید انجام بدهد این است که سناریوهایی را بررسی کند و مدنظر بگیرد که در قالب آن رژیم کنونی ایران دچار تغییرات اساسی می شود. ظاهرا بنیادگرایان ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 قدرت خود را تثبیت کرده اند اما باید توجه داشت که نشانه های شکاف شدید و‌آسیب پذیری های جدی در درون رژیم ایران وجود دارد. نارضایتی گسترده مردمی و تشدید شکاف های داخلی از جمله مشکلات داخل ایران است. برای آینده ایران در بلندمدت یک گزینه احتمال روی کار آمدن عناصر دموکراتیک‌تر از قبیل عناصر جنبش سبز است. این گزینه می تواند به صورت چشمگیری رقابت ایران و اسرائیل و سیاست های آمریکا را دراین خصوص تغییر بدهد. از این رو، آمریکا نه تنها باید بر برنامه هسته ای ایران متمرکز باشد بلکه باید توجه ویژه ای به مسائلی از قبیل نقض حقوق بشر در ایران مبذول دارد.

منبع: ایران هسته ای