Gerdab.IR | گرداب

افغان ها در اعتراض به هتك حرمت قرآن پايگاه آمريكا را به آتش كشيدند

تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۰

صدها نفر در افغانستان در اعتراض به قرآن سوزي نظاميان آمريكايي در مقابل پايگاه بگرام شعارهاي مرگ بر آمريكا و الله اكبر سر داده و با بمب هاي دست ساز اين پايگاه را به آتش كشيدند.

به گزارش گرداب، صدها افغاني در واكنش به هتك حرمت نظاميان آمريكايي به قرآن كريم، پايگاه نظامي آمريكا در "بگرام" را به آتش كشيدند.

صدها نفر از ساكنان شهر بگرام افغانستان در اعتراض به قرآن سوزي نظاميان آمريكايي در مقابل پايگاه بگرام (محل استقرار نظاميان آمريكايي) شعارهاي مرگ بر آمريكا و الله اكبر سر داده و با بمب هاي دست ساز اين پايگاه را به آتش كشيدند.

به گفته ساكنان بگرام، نظاميان آمريكايي مستقر در پايگاه بگرام نسخه هايي از قرآن كريم را در ميان زباله ها گذاشته و سپس آن ها را آتش زدند.

در همين حال گزارش هايي مبني بر اين كه 3 شهروند افغان كه قصد داشتند، نسخه هايي از قرآن كريم را از زباله ها بيرون آورند، به وسیله  نظاميان خارجي هدف حمله قرار گرفتند و كشته شدند، نيز وجود دارد.

"ذكيه سنگين" عضو پارلمان افغانستان ضمن گسترده خواندن اين تظاهرات گفت: «بيش از 2 هزار تن در اين تظاهرات شركت دارند.»

وي افزود: «تاكنون روشن نيست كه آيا نسخه هايي از قرآن كريم در جريان بازرسي در مسير راه در نزديكي پايگاه بگرام سوزانده شده است و يا اين نسخه ها، از داخل زندان بگرام جمع آوري شده و به آتش كشيده شده اند.»

يك خبرنگار محلي حاضر در صحنه نيز اظهار داشت: «اين تظاهرات در واكنش به سوزاندن قرآن كريم به وسیله  نظاميان آمريكايي به راه افتاد.» وي افزود: «تظاهركنندگان اظهار داشتند كه نظاميان آمريكايي چندي قبل نيز در يك عمليات نظامي، قرآن كريم را به آتش كشيده بودند.»

به گفته اين خبرنگار، معترضان مانع ورود كارمندان محلي به داخل پايگاه بگرام شده و شماري از آنان نيز از سوي معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در همين حال گفته مي شود روز دوشنبه شماري از زندانيان زندان بگرام، نيز دست به شورش زده اند، اما اين خبر از سوي مقامات محلي ولايت پروان تائيد و يا رد نشد.

از سوي ديگر، هم‌زمان با تظاهرات شهروندان ولايت "پروان" در اعتراض به آتش زدن نسخه هايي از قرآن كريم به وسیله نظاميان آمريكايي صدها تن از ساكنان كابل نيز در اعتراض به اين اقدام دست به تظاهرات زدند.

منبع: کیهان