Gerdab.IR | گرداب

اف‌بی‌آی کاربران شبکه اجتماعی را ردیابی می‌کند

تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۰

اف‌بی‌آی از طراحان نرم‌افزار خواسته تا ابزاری تولید کنند که قابلیت جمع‌آوری سریع اطلاعات از منابع آشکار را داشته و سریعاً بتواند رخدادها، وقایع و تهدیدات را شناسایی کرده و مکان آن ها را بیابد.

به گزارش گرداب، پلیس فدرال آمریکا در نظر دارد با طراحی نرم‌افزاری دست به رصد و کنترل نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی زده و در صورت لزوم با آن ها برخورد کند.

اخیراً سندی از سوی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در محیط اینترنت منتشر شد که در آن از طراحان نرم‌افزار خواسته شده تا ابزاری تولید کنند که قابلیت جمع‌آوری سریع اطلاعات از منابع آشکار را داشته و سریعاً بتواند رخدادها، وقایع و تهدیدات را شناسایی کرده و مکان آن ها را بیابد.

منتقدین این شکل جدید داده‌کاوی، از این بیم دارند که اف‌بی‌آی همچون نمونه رصد شبکه‌های اجتماعی برای یافتن نظرات انتقادی نسبت به دولت فدرال، از سوی وزارت امنیت داخلی عمل کند.

موافقان این طرح نیز معتقدند اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سایت‌هایی نظیر "فیس‌بوک"، "توئیتر" و وبلاگ‌ها می‌تواند با دیگر پایگاه‌ها مطابقت داده شده تا تهدیدات بالقوه شناسایی شوند.

مامور سابق اف‌بی‌آی، "مایک جرمن"،‌ به فاکس نیوز گفت: «بخشی از آن‌چه که ما می‌خواهیم از آن محافظت کنیم، آزادی بیان افکارتان و نیز انتقاد از سیاست‌های دولت است، بدون ترس از این که دولت مسیر اشتباهی را در پیش گرفته و با شما به مثابه یک تهدید رفتار کند.»

اف‌بی‌آی در نظر دارد تا با استفاده از این ابزار جدید، نوع رفتار و عقاید کابران اینترنت را در شبکه‌های اجتماعی تحت نظر گرفته و در صورت مخاطره‌آمیز بودن نگرش‌های کاربران با آن ها برخورد لازم را به عمل آورد.

یکی از دلایلی که باعث شده تا اف‌بی‌آی دست به طراحی چنین ابزاری بزند، تجربه جنبش "وال استریت" است که در آن جنبش، معترضان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی دست به ارائه نظرات ضد دولتی و در پی آن برپایی تظاهرات می‌زدند.

منبع: مشرق