Gerdab.IR | گرداب

افزایش گرایش جوانان یهودی به جنبش‌های ضدصهیونیستی

تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۰

گرایش روزافزون جوانان یهود به جنبش‌های صلح‌طلب و کمپین جهانی تحریم اسرائیل در راستای حمایت از حقوق فلسطینیان نگرانی صهیونیست‌ها را به دنبال داشته است.

به گزارش گرداب به نقل ازنشریه "‌امریکن ‌فری‌پرس"، خبرگزاری فرانسه گزارش محرمانه‌ای از رژیم صهیونیستی منتشر کرده است مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها به شدت نگران هستند که جوانان یهودی علاقه‌مندی خود به رژیم صهیونیستی را از دست می‌دهند تا حدی که به دلیل جنایت‌های حزب "لیکود" علیه فلسطینیان مورد انزجار دیگران هستند و از این‌رو از یهودی بودن خود تنفر پیدا کرده‌اند.

در دهه‌های گذشته هرگاه یهودیان آمریکایی علاقه‌مندی خود را نسبت به رژیم صهیونیستی از دست می‌دادند، "نهاد غیررسمی و تبلیغاتی حامی اسرائیل" با نگرانی از مورد تهدید واقع شدن رژیم صهیونیستی، اقدام به حمایت‌های مالی از یهودیان می‌کرد.

اما امروزه بیشتر جوانان یهود با پیوستن به جنبش‌های صلح‌طلب اقدام به حمایت از "کمپین جهانی تحریم اسرائیل‌" می‌کنند. این کمپین با ترغیب مصرف‌کنندگان به تحریم کالاهای صهیونیستی در نظر دارد تا با تشدید فشارهای بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی این رژیم را برای به رسمیت شناختن حقوق فلسطینیان تحت فشار قرار دهد.

این "کمپین جهانی‌" در هفته اول فوریه اقدام به برگزاری کنفرانسی در حمایت از حقوق فلسطینیان در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا کرده بود و شماری از یهودیان بومی رژیم صهیونیستی اعتصاب پیش‌دستانه‌ای را علیه این کنفرانس به راه انداختند.

صهیونیست‌ها برای مقابله با این جنبش که در ایالت پنسیلوانیا برگزار شده بود، اقدام به فراخواندن اشخاص مهم از جمله "جیمز ولسی" رئیس سابق سیا، مبلغان حامی رژیم صهیونیستی، مدافعان شکنجه و "آلن درشوتز" استاد حقوق دانشگاه هاروارد کرد تا با به راه انداختن اقدامات تبلیغی در حمایت از رژیم صهیونیستی اقدام به برهم زدن این کنفرانس کنند.

در این کنفرانس که حامیان طرفدار حقوق فلسطینیان حضور داشتند انجمن‌های طرفدار رژیم صهیونیستی از سوی  صهیونیست‌ها فراخوانده شده بودند تا هرگونه انتقاد از رژیم صهیونیستی را سرکوب کنند.

"امی گوتمن" رئیس دانشگاه پنسیلوانیا با انتشار نامه‌ مورخ 2 فوریه اعلام کرد: ما همچنان در حمایت از اسرائیل ثابت‌قدم هستیم و به صراحت اعلام می‌کنیم که از اهداف "کمپین تحریم اسرائیل" حمایت نمی‌کنیم.

"گوتمن" و"دیوید کوهن" هیئت رئیسه دانشگاه تمام تلاش خود را انجام دادند تا قویا مخالفت خود را با این جنبش اعلام کنند.

به رغم اقدامات دانشگاه و فضای رعب‌آور آن‌، برگزاری کنفرانس یک موفقیت بزرگ بود و "سوزان ابولهوا" از حامیان جنبش به ایراد سخنان صریحی پرداخت و با بیان اینکه صدها قانون و اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی ناقض حقوق فلسطینیان است به تشریح 20 عمل غیرقانونی رژیم صهیونیستی پرداخت. از جمله غیرقانونی اعلام  کردن توسعه روستاهای عربی و بازداشت زندانیان فلسطین بدون انجام محاکمه.

وی در پایان سخنرانی‌اش خطاب به رژیم صهیونیستی بیان کرد: «شما همه چیز را از ما گرفته‌اید ولی نمی‌توانید مقاومت ما را بشکنید.»

بسیاری از سخنرانان کنفرانس یهودیان منتقد جنایت‌های رژیم صهیونیستی بودند و شمار زیادی از جوانان یهودی در این کنفرانس شرکت کرده بودند.

یکی از شرکت‌کنندگان یهودی در این کنفرانس بیان کرد: «با هدف حمایت از"عدالت و برابری" برای فلسطینیان در این کنفرانس شرکت کرده است.»

منبع: فارس