Gerdab.IR | گرداب

موسسه کاتو: تراژدی سیاست آمریکا در قبال ایران

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

زمانی که ایران متناوبا تهدیداتی از سوی واشنگتن دریافت می کند، باور تهران مبنی بر اینکه واشنگتن نیات خصمانه ای دارد تایید می شود.

به گزارش گرداب، موسسه "کاتو" در مقاله ای کوتاه، وضعیت سیاست خارجی جاری آمریکا در قبال ایران خصوصا مسئله هسته ای این کشور را بغرنج و آشفته خواند.

موسسه کاتو در مقاله ای کوتاه با عنوان "تراژدی سیاست آمریکا در قبال ایران"، می نویسد: جدیدترین غوغا حول برنامه هسته ای ایران به نقطه اوج خود رسیده است. اگر دولت اوباما صادقانه مشتاق افزایش احتمال دستیابی به یک توافق هسته ای بود، می بایستی تصور عدم امنیت ایرانی ها را کاهش می داد. در عوض، هر سیاست جدیدی که اتخاذ می شود این احساس ناامنی را تشدید می کند. اگر هم ایران به همه این ها به شکلی که برخی پیش بینی می کنند واکنش نشان دهد، هر روزی که می گذرد ما را به جنگی دیگر در خاورمیانه نزدیک می کند.

در ادامه مقاله آمده است: ایران به دلایل مختلفی، احتمالا خواستار یک گزینه هسته ای و نه سلاح هسته ای است. امنیت مهمترین است. رفتار متفاوت نسبت به عراق و لیبی از یک سو، و کره شمالی و پاکستان از سوی دیگر، به ایران آموخت که تنها راه مطمئن برای ممانعت از حمله آمریکا، دست یافتن به سلاح هسته ای است. همچنین احتمالا ایران به دنبال پرستیژ بین المللی به عنوان یک کشور هسته ای نیز است.
 
در قسمت پایانی مقاله نیز آمده است: زمانی که ایران متناوبا تهدیداتی از سوی واشنگتن دریافت می کند، باور تهران مبنی بر اینکه واشنگتن نیات خصمانه ای دارد تایید می شود.
 
ایران می داند که قابلیت هسته ای تامین کننده قابلیت قدرت افکنی نیست یا قابلیت هسته ای موجب نمی شود که ایران اجازه این را یابد که خاورمیانه را تحت تسلط خود در آورد. مضاف بر آن ایران از یک کشور ضعیف بدون قدرت بازدارندگی تبدیل به کشوری ضعیف با قدرت بازدارندگی ضعیف می شود.
 
تراژدی اینجاست که دلیل اصلی اینکه آمریکا و اسرائیل از برنامه هسته ای ایران عصبانی هستند این است که هیچ یک از کشورها مایل نیستند تا اجازه دهند از سوی ایران بازدارنده شوند. در سالی که قرار است انتخابات در آمریکا برگزار شود، فشارهای سیاسی که روی دولت اوباما قرار دارد باعث خواهد شد تا دولت مسائل را نه تنها بهتر بلکه بدتر نیز کند.
 
منبع: اشراف