نیمه پنهان فیس‌بوک

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

مدیران فیس بوک می‌توانند بفهمند که نه تنها چه کاربری محتوای مورد انتقاد را ارسال کرده، بلکه چه کاربر یا کاربرانی این محتوا را گزارش داده‌اند.

گرداب- در نگاه اول چیز بدی در مورد سایت "فیس‌بوک" وجود ندارد. یک شبکه اجتماعی که به شما کمک می کند تا با دوستان خود در ارتباط باشید و حتی بتوانید دوستان قدیمی خود را که سال‌هاست از آن‌ها بی خبر هستید، پیدا کنید. بسیار زیبا است که تصویر از کودک تازه متولد شده دوست خود را در صفحه مربوط به او ببینید و اولین نفری باشید که به او تبریک می گویید.

این روزها فیس‌بوک تبدیل به یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی در جهان شده است و در حال حاضر حدود 845 میلیون کاربر در سطح جهان دارد.

یکی از اولین مسائل مربوط به فیس بوک بحث رعایت حریم خصوصی کاربران است. بسیاری از کاربران تصاویر، کلیپ ها و یا مطالبی را بر روی صفحه شخصی خود منتشر می کنند که علاقه ای ندارند تا دیگران هم به آن مطالب دسترسی داشته باشند.

در سال های اخیر موارد بسیار زیادی از هک شدن حساب های کاربران در اعداد میلیونی اتفاق افتاده است که به افشای اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر در فضای مجازی منجر شده است. باج گیری ها، تهدید و آزار اذیت سایبری از جمله جدیدترین مشکلات پیش روی بشر امروز است که با شبکه اجتماعی فیس بوک ارتکاب به آن‌ها بسیار راحت تر شده است.

حدودا یک ماه پیش بود که پخش تصاویری از طریق سایت فیس بوک خانواده های چندین قربانی را در انگلستان شوکه کرد. افرادی که به دلیل ارتکاب به جرم های خشن به زندان افتاده بودند به وسیله قاچاق تلفن های همراه هوشمند به درون زندان توانسته بودند صفحه فیس بوک خود را به روز کرده و به خانواده قربانیان توهین کنند.

متاسفانه باید اذعان کرد که بعضی از جنایت های رخ داده در کشور ما هم به فیس بوک مرتبط است. استفاده از این شبکه برای دوست‌یابی یا حتی همسریابی باعث ایجاد مشکلات فراوان برای افراد مختلف شده است که متاسفانه در مواردی به قتل نیز منجر شده است.

اما نکته دیگر این مسئله است که در حال حاضر به طور متوسط و روزانه 4 میلیارد پیام به شکل متن، عکس و یا فایل های صوتی و یا تصویری در این شبکه رد و بدل می شود. تعداد زیادی از این مطالب به وسیله کاربران به عنوان مطالب منفی و مضر اعلام شده و به وسیله سایت برداشته می شود. اما آیا تا به حال این سوال برای شما مطرح شده است که چطور؟

سایت فیس بوک از طریق شرکت های الکترونیکی و اینترنتی کوچکتر به مانند "‌oDesk‌" بیش از هزاران نفر که عمدتا از اهالی فقیر آسیا، آفریقا یا آمریکای لاتین هستند را با دستمزد ساعتی 1 دلار استخدام کرده و به آنان این وظیفه را محول می کند.

در این جا دو نگرانی وجود دارد: یکی این که این افراد از لحاظ امنیتی آن چنان که باید و شاید تایید نشده اند. این افراد از منازل خود در نقاط مختلف جهان به حساب های کاربری بخش زیادی از اعضای سایت دسترسی دارند و در صورتی که بخواهند می توانند نه فقط آن مطلب مضر و یا مورد اعتراض و بلکه به تمامی اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته و از آن مطالب سوءاستفاده کنند.

مسئله بعد فشار بسیار زیادی است که به خود این افراد وارد می شود. عمده این افراد که این وظیفه را به عهده می گیرند جوان و در حال تحصیل هستند. حال تصور کنید که این افراد هر روز باید تصاویر وحشتناک و یا غیر اخلاقی را از نظر بگذرانند و یا متونی که در آن ها توهین های نژادی و یا فحاشی به کار رفته است را بخوانند. مسلما تاثیرات چنین کاری در دراز مدت بسیار مخرب خواهد بود.

در یک نگاه کلی اگر فیس بوک را یک کشور در نظر بگیریم، باید بگوییم که این کشور از بسیاری کشورها پرجمعیت تر و ثروتمندتر است. حال این " مدیران جهان سومی" در حکم پلیس این کشور بزرگ و پرجمعیت ظاهر شده اند و سعی می کنند تا نظم را در این محیط حفظ کنند. اما باید گفت که نه تنها فیس بوک ، بلکه سایر شبکه های اجتماعی مثل "توئیتر" و "گوگل پلاس" نیز در مورد این تیم مدیریتی خود سکوت پیشه کرده اند و خیلی میل ندارند تا در مورد نحوه گزینش و میزان حقوق و مزایای این افراد صحبت کنند.

کارشناسان امنیت فضای سایبر حدس می زنند که فیس بوک چیزی در حدود 800 تا 1000 نفر مدیر این چنینی را از طریق شرکت هایی همچون " oDesk " در سرتاسر جهان استخدام کرده است. "گراهام کلولی" که مدیر یک شرکت امنیت سایبری است این مسئله را " یک راز کثیف که به خوبی مراقبت نشده است" می داند.

در حال حاضر و با وجود این نگرانی ها و علی رغم اطلاعیه هایی که از طریق سایت فیس بوک منتشر شده است، هیچ مشخص نیست که چگونه نظارتی بر روی این افراد صورت می گیرد. در عین حال تقریبا هیچ گونه اقدام امنیتی نیز بر روی رایانه های این افراد نیز صورت نمی گیرد. در صورتی که این افراد بخواهند از این اطلاعات شخصی علیه شخص دیگری استفاده کنند یا بخواهند این اطلاعات را به شخص یا اشخاص دیگری منتقل کنند و یا به سادگی سیستم آن ها مورد حمله هکرها واقع شود، آن وقت مشخص نیست که چه بر سر اطلاعات شخصی کاربران خواهد آمد.

در آخرین مسئله ای که در این رابطه اذهان عمومی را به خود جلب کرده است، این است که روزنامه تلگراف چاپ انگلستان در تحقیقاتی متوجه شده است که سایت فیس‌بوک بیشتر از میزانی که اعلام کرده بود، با این "مدیران استخدامی" اطلاعات شخصی کاربران را در میان می گذارد. این مدیران می توانند متوجه شوند که نه تنها چه کاربری محتوای مورد انتقاد را ارسال کرده، حتی می توانند متوجه شوند چه کاربر یا کاربرانی این محتوا را گزارش داده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان