Gerdab.IR | گرداب

از تحريم انتخابات ضربه سختي خورديم

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

هر چه حاكميت جمهوري اسلامي از تحريم انتخابات سود برد، اپوزيسيون بدون دستاورد و با سردرگمي از عرصه انتخابات عبور كرد.

به گزارش گرداب، شبكه "بالاترين" با انتشار تحلیلی نوشت: انتخابات مجلس با وجود تبليغ گسترده تحريم برگزار شد. ائتلاف نانوشته و بي سابقه اي در اين زمينه ميان تحريم كنندگان سنتي و سابقه دار انتخابات و طيف نوظهور سابقا قائل به انتخابات صورت گرفت، اما آنچه براي تحريم كنندگان مهم است بررسي دستاوردهاي اين كار است.

جنبش سبز در دام تناقض خودساخته افتاد. هر چه حاكميت جمهوري اسلامي از تحريم انتخابات سود برد، اپوزيسيون بدون دستاورد و با سردرگمي از عرصه انتخابات عبور كرد.

صرف تحريم انتخابات، دستاوردي براي حاكميت بود كه همواره تلاش داشته اپوزيسيون را ناديده بيانگارد. صرف تحريم و خانه نشين كردن بي هزينه مخالفان، دستاوردسازي براي حاكميت بود. حاكميت اين را مشتاقانه انتظار مي كشيد. آنچه در انتخابات اخير و به ويژه پس از انتخابات پر دغدغه رياست جمهوري در خرداد 88 براي حاكميت مهم بود عبور آرام از انتخابات، نشان دادن قدرت كنترل و مديريت مخالفان و ورق زدن صفحه همچنان باز انتخابات 88 با برگزاري يك انتخابات ديگر بوده است. از اين جهت انتخابات، كاملا هدف آنها را محقق كرده است.

نويسنده تصريح مي كند: اما تحريم كنندگان چه دستاوردي داشته اند؟ ابتدا بايد پرسيد در تحليل هاي ايشان چه دستاوردي انتظار مي رفت و اميد به اين دستاورد چقدر منطقي بود؟ جست و جوها نشان مي دهد كه خط مشخصي براي رسيدن به دستاورد ملموسي وجود نداشته است. گام بعد از تحريم تعريف نشده است و اتكا به عبارات كلي مشروعيت زدايي از جمهوري اسلامي و عباراتي مثل اين امكان پذير نيست. آنها به وادي تحريم منفعل، بي برنامه و بي اثر انتخابات كشانده شدند كه نتيجه آن بي اعتنايي به انتخابات - و نه تحريم فعال و چالش برانگيز- و برد حاكميت در ميداني بود كه رقيب 6 ماه پيش خالي بودن آن را جار زده بود و دست حاكميت را براي تكميل كردن برنامه درازمدت اش بازگذاشته بود.

بالاترين نوشت: اما اين اقدام معناي ديگري هم داشت كه البته تناقض حاصل از آن حل ناشده باقي خواهد ماند. آيا اين شكل از مواجهه با انتخابات به اين معناست كه نيروهاي سياسي معارض جمهوري اسلامي تا زماني كه جمهوري اسلامي بر سر كار است از حضور در رقابت براي كسب قدرت سياسي و نيز هرگونه مذاكره با حاكميت امتناع خواهند كرد؟ آيا انتخابات رياست جمهوري دوره بعد، انتخابات شوراها و انتخابات مجلس شوراي اسلامي را هم وامي نهد؟ به عبارت ديگر مي پذيرند كه حاكميت را از مزاحمت انتخاباتي خود آسوده كنند.

بالاترين مي افزايد: خاتمي با شركت در انتخابات بسياري از هواداران خود را در بهت فرو برده است. او چند ماه پيش تر نيز وقتي شروطي را براي مشاركت در انتخابات طرح كرد هواداران خود را مبهوت كرده بود. شروط او كه مي توانست راهي براي حضور مجدد طيفي از اصلاح طلبان درعرصه قدرت سياسي باشد البته نه از سوي حاكميت پذيرفته شد و نه از سوي بدنه اصلي معترضان. كوتاه زماني پس از طرح اين شروط گروه هاي سياسي موضع خود را به عنوان تحريم انتخابات عرضه كردند و مواضع آنها با شوق تمام از سوي معترضان يا به عبارت بهتر "جلوه اينترنتي (مجازي) معترضان" پذيرفته شد بدون اينكه سوال اساسي طرح شود که "گام بعد از تحريم چيست؟" خاتمي به معناي واقعي كلمه تنها ماند. او در سال هاي پايان رياست جمهوري اش نيز در اين وضعيت قرار گرفت از جمله در ميان مشاركتي هايي كه در روزنامه شان نوشتند او را از گوشه اي پرت در كتابخانه ملي پيدا كرده و به رياست جمهوري رسانده اند.

منبع: کیهان