Gerdab.IR | گرداب

استفاده الجزیره از شبکه‌های اجتماعی برای جذب شهروند خبرنگار

تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۰

شبکه خبری الجزیره با هدف آموزش خبرنگاری شهروندی اقدام به پخش برنامه آموزشی شبکه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف کرده است.

به گزارش گرداب، با گسترده شدن نقش رسانه‌های اجتماعی در انقلاب‌های اخیر جهان، شبکه خبری الجزیره با هدف آموزش خبرنگاری شهروندی اقدام به پخش برنامه آموزشی شبکه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف کرده است.

شبکه الجزیره قطر در ماه جاری یک کمپین آموزشی با هدف آموزش استفاده از توئیتر و فیس‌بوک به بینندگان ترک، بوسنیایی و دیگر کشورها راه‌اندازی کرده است.

فیلم‌های آموزشی این برنامه روی یک کانال جدید و اختصاصی یوتیوب پخش شده، اما ممکن است در نهایت این ویدئوها از ایستگاه‌های تلویزیونی الجزیره نیز پخش شوند. هدف بلندپروازانه این شبکه پرورش نسلی جدید از روزنامه‌نگاران شهروندی است.

چگونگی استفاده کارآمد از وسایل سیار در زمان بحران و چگونگی ارزیابی نقش روزنامه‌نگاران شهروندی در اتاق خبر از موضوعات برنامه‌های آتی هستند.

در حال حاضر این ویدئوها به زبان‌های انگلیسی، ترکی و بوسنیایی تولید می‌شوند و به زودی نسخه‌های ترجمه شده به زبان‌های عربی و سواحیلی نیز فراهم خواهد شد.

این شبکه با مترجمان داوطلب برای ترجمه فیلم‌ها به زبان‌های بیشتر نیز کار خواهد کرد و کلیپ‌هایی تحت مجوز "کریتیو کامنز" برای استفاده مجدد و میکس‌ مجدد این فیلم‌ها پخش خواهد کرد.

 برنامه "استریم" سبکی جدید از روزنامه‌نگاری با منبع مردمی را مدل‌سازی می‌کند
پایگاه اینترنتی "وب پرو نیوز" در 9 مارس 2012 به قلم "درو بولینگ" گزارش می‌دهد: سازمان خبری الجزیره با مشاهده این واقعیت که رسانه‌های اجتماعی چگونه جهت وزش باد را تغییر می‌دهند طبق آن بادبان‌های خود را تغییر داده و حالا خود را در خط مقدم نسل جدید گزارشگری خبر می‌داند.

توئیتر، فیس‌بوک، اسکایپ، یوتیوب، گوگل پلاس، پین‌ترست، ردیت، استوریفای، هیچ‌کدام از شبکه‌های اجتماعی از نظر برنامه "استریم" که برنامه‌ای با محوریت رسانه‌های اجتماعی در شبکه الجزیره است، کوچک نیستند.

برنامه "استریم" که عمدتا بر رسانه‌های اجتماعی محبوب عموم مردم متکی است توانسته سبکی جدید از روزنامه‌نگاری با منبع مردمی را مدل‌سازی کند. این سبک قابلیت دارد که رخدادها و اخبار فوری را پیش از گزارش از سوی غول‌های خبری ضبط کند.

وبلاگ "رید رایت وب" در گزارشی مفصل توضیح می‌دهد که برنامه مبتکرانه "سوشال تی‌وی" چگونه می‌خواهد دنیای گزارشگری خبر را متحول کند. حداقل یک سوم مطالب برنامه من در شبکه VOA با عنوان "دنیای ارتباطات، 2002-1995" هر هفته با گزارش‌های منبع مردمی تأمین می‌شد.

شنونده‌های برنامه، خبر، صوت و برای وب‌سایت برنامه، (اولین همکار یکی از برنامه‌های انگلیسی‌زبان VOA) عکس می‌فرستادند. البته، آن زمان هنوز عبارت "منبع مردمی" و "رسانه‌های اجتماعی" ابداع نشده بودند، اما ایمیل، فکس و پست هوایی بین‌المللی کارایی خوبی داشت.

منبع: فارس