رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اعلام کرد؛

ورود جدی مرکز رسانه‌های دیجیتال به شبکه‌های اجتماعی در سال 91

تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۱

از سال آینده مرکز رسانه‌های دیجیتال، به صورت جدی به حوزه شبکه‌های اجتماعی ورود پیدا خواهد کرد.

به گزارش گرداب، "حسن علیزاده" در یک نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به تعدد نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار در حوزه فناوری اطلاعات، اظهار داشت: «بیش از 10 نهاد سیاست‌گذار در حوزه فناوری اطلاعات در کشور وجود دارد.»

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «به این دلیل بسیاری موازی‌کاری‌ها از سوی این نهادها انجام می‌شود که دیگر نهادها اصلا از آن خبر ندارند.»

وی همچنین با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی، اظهار داشت: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اعضای حقوقی این شورا است و مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ به عنوان بازوی اجرایی این وزارت‌خانه در امور فناوری اطلاعات، با شورای عالی فضای مجازی همکاری خواهد داشت.»

مصادیق عدم ثبت آثار اعلام می‌شود
علیزاده همچنین از اعلام "مصادیقی که منجر به عدم ثبت اثر خواهند شد"، صحبت کرد و توضیح داد: «مصادیقی که منجر به ثبت اثر نخواهند شد، شناسایی شده‌اند و از ابتدای سال آینده برای استفاده مخاطبان، روی سایت مرکز رسانه‌های دیجیتال قرار داده خواهد شد.»

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه توضیح داد: «برخی مصادیق وجود دارند که سهوا از سوی تولیدکنندگان آثار استفاده می‌شوند و به کار بردن آنها، مانع از ثبت آثار می‌شود، مانند به کار بردن به تنهایی کلمه خلیج و به کار بردن کلمه اسرائیل.»

وی خاطر نشان کرد: «گاهی اتفاق افتاده که به صورت سهوی خطای این چنینی در اثری وجود داشته و مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال نیز سهوی بدون اصلاح، اثر را تایید کرده است، اما کارخانه تکثیرکننده متوجه این خطا شده و اثر را برای اصلاح بازگردانده است.»

علیزاده یادآور شد: «بدین ترتیب این کار بدون همراهی بخش خصوصی و تولید و تکثیرکنندگان به جایی نخواهد رسید و باید حالتی از خودتنظیمی در این زمینه بین تولیدکنندگان وجود داشته باشد.»

محتوای برخی محصولات خارجی با روی جلد متفاوت است
علیزاده با اشاره به بازبینی برخی محصولات خارجی و تکثیر آنها در ایران، گفت: «ما علاقه‌ای به تکثیر آثار خارجی در کشور نداریم اما محتوای برخی آثار خارجی با آنچه روی جلد آنها است، متفاوت است و این مسئله بازبینی آثار خارجی را ضروری می‌کند که پس از بازبینی، مجوز تکثیر صادر می‌شود.»

وی در خصوص عدم رعایت کامل و درست قانون کپی رایت در کشور، گفت: «ریشه مشکل این موضوع در عدم فرهنگ‌سازی مناسب از سوی مسئولان و رسانه‌‌ها است.»

تهران کمترین آمار استفاده از CDهای غیر مجاز را دارد
وی ادامه داد: «معتقد هستم که اگر با مردم خوب تعامل کنیم، آنها نیز با ما تعامل خواهند کرد. معتقدم که کسانی که از محصولات بدون مجوز استفاده می‌کنند، فرق محصول هولوگرام دار و بدون هولوگرام را نمی‌دانند.»

وی گفت: «تا زمانی که ما مسئولان و رسانه‌ها به مردم نگوییم که هولوگرام چیست، این روند اصلاح نخواهد شد. کما اینکه در شهر تهران که مردم بیشتر از استان‌های دیگر با موضوع مجوز و هولوگرام آشنایی دارند، آمار CD های غیر مجاز کمتر از استان‌های دیگر است.»

راه‌اندازی سایت معرفی محصولات مفید از سال آینده
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «در این رابطه برای فرهنگ‌سازی، توافقی با سازمان صدا و سیما انجام داده‌ایم که بر اساس آن، نرم‌افزارهای مفید، پورتال‌های خدمت‌رسان مفید، سایت‌‌های مفید و استفاده از محصولات هولوگرام دار و دارای مجوز در تلویزیون معرفی خواهد شد.»

علیزاده خاطر نشان کرد: «به این ترتیب از ابتدای سال آینده مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ با راه‌اندازی سایتی برای معرفی محصولات مفید، به حوزه فرهنگ سازی و معرفی نرم‌افزار و سایت‌های مناسب وارد خواهد شد.»

الزام تولید محصولات مورد حمایت به سه زبان
علیزاده در ادامه سخنان خود با اشاره به اعمال برخی سیاست‌های جدید در خصوص استاندارد محصولات نرم‌افزاری، گفت: «برای سال آینده تصمیم گرفته شده است که محصولاتی که قرار است حمایت مرکز رسانه‌‌های دیجیتال را داشته باشند، با رویکرد صادرات فرهنگی همراه باشند؛ به این معنی که در صورت دارا بودن قابلیت، علاوه بر زبان فارسی، زبان جهانی انگلیسی و زبان عربی جهان اسلام را نیز داشته باشند.»

ساماندهی پایگاه‌های غیر خبری از پایگاه‌های خبری منفک شد
علیزاده گفت: «همچنین برای سال آینده وظیفه هدایت، ساماندهی و حمایت از سایت‌‌های غیر خبری به مرکز رسانه‌‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد محول شده است.»

وی توضیح داد: «با ابلاغ آیین‌نامه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی به دو بخش "پایگاه‌های خبری و اطلاع رسانی" و "پایگاه‌های غیر خبری" تقسیم شده است.»

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «بر اساس این ابلاغ، ساماندهی پایگاه‌های خبری و اطلاع رسانی در حوزه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و تابع قانون مطبوعات خواهد بود و اخیرا نیز پایگاه‌های غیر خبری اعم از فروشگاه‌های مجازی، وبلاگ‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مرکز رسانه‌های دیجیتال محول شده است.»

ساماندهی جدی پایگاه‌های غیر خبری از سال آینده
وی افزود: «از این رو یکی از اقدامات جدی مرکز رسانه‌های دیجیتال در سال آینده، ساماندهی پایگاه‌های غیر خبری خواهد بود.»

وی تاکید کرد: «البته منظور از ساماندهی، بگیر و ببند نیست، بلکه حتی برخی از این سایت‌ها از نظر فنی و HOST (میزبانی) دچار مشکل هستند که به آنها کمک خواهیم کرد.»

ورود جدی مرکز رسانه‌های دیجیتال به شبکه‌های اجتماعی از سال آینده
علیزاده گفت: «همچنین از سال آینده مرکز رسانه‌های دیجیتال، به صورت جدی به حوزه شبکه‌های اجتماعی ورود پیدا خواهد کرد.»

منبع: فارس