Gerdab.IR | گرداب

گام جدید آمریکا برای سلطه امنیتی بر جهان؛

گرداب/ مجرمان دنیای‌ واقعی در فضای‌ مجازی تعقیب می‌شوند!

تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۱

در یک مسابقه بین المللی، اعضای شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان در خیابان‌ها به جستجو برای یافتن مجرمان می‌پردازند.

به گزارش گرداب، "TAG Challenge" مسابقه یک روزه‌ای است که از رقابتی موسوم به "بالون قرمز" که "دارپا"، شاخه تحقیقات تکنولوژی وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون)، در سال 2009 میلادی برگزار کرد الهام گرفته است.

در این مسابقه، تیم‌های حاضر باید تلاش کنند تا ظرف یک روز، 5 دزدی را که در شهرهای مختلف جهان حضور دارند، مورد شناسایی قرار دهند. تیم برنده 5 هزار دلار پاداش خواهد گرفت.

این مسابقه قرار است روز 31 مارس سال جاری (4 روز دیگر) برگزار شود و طی آن، پس از انتشار تصاویر 5 سارق، هر یک از  آنان به مدت 12 ساعت در اماکن عمومی در شهرهای "براتیسلاوا" (پایتخت کشور اسلوواکی)، "استکهلم"، "لندن"، "واشنگتن دی.سی" و "نیویورک" تردد می‌کنند و شرکت‌کنندگان باید تلاش کنند این "سارقان جواهرات" را پیدا کنند.

در سال 2009 میلادی دارپا، رقابتی چهل‌ هزار دلاری را برای یافتن ده بالن قرمز که در سراسر ایالات متحده پراکنده شده‌ بودند، برگزار کرد. این جایزه به نخستین تیمی تعلق می‌گرفت که تمام بالون‌ها را در یک روز پیدا کند.

مسابقه "TAG Challenge" بنا به گفته برگزارکنندگانش، با هدف بررسی این مطلب انجام می‌گیرد که آیا ممکن است کار مشابهی را این بار با اهداف یافتن متهمان صورت داد. همچنین آژانس‌های بین‌المللی امنیتی نگاه ویژه‌ای به این مسابقه دارند و منتظرند تا ببینند که چگونه می توان از شبکه‌های اجتماعی برای یافتن متهمان یا گمشدگان استفاده کرد.

تیمی از دانشگاه "ام آی تی" با روشی که می‌تواند "هرم معکوس" نامیده شود، موفق به کسب جایزه مسابقه سال 2009 دارپا شد و جایزه را میان اعضاء زنجیره خود در این رقابت، تقسیم کرد.

این تیم وب سایتی را راه اندازی کرد که هدفش جذب افرادی بود که مکان بالون‌ها را می‌دانند یا می‌توانند افراد جدیدی را بیابند که ممکن است مختصات دقیق را بدانند؛ این امر در اصطلاح تاثیر زنجیره‌ای را پدید می‌آورد.

تفاوت مسابقه جدید با رقابتی که دارپا در سال 2009 برگزار کرده بود، این است که این بار اهدافی که باید پیدا شوند،"متحرک" بوده و در چهار کشور مختلف قرار دارند.

"مانوئل سبرین" یکی از اعضا تیم برنده دانشگاه ام آی تی در مورد این مسابقه می‌گوید: «علوم اجتماعیِ محاسباتی، مبحث بسیار جدیدی است. ما با وجود آن که ساختار شبکه‌های اجتماعی را به خوبی می‌شناسیم، نمی‌دانیم که انتشار اطلاعات در شبکه‌های بزرگ به چه نحوی صورت می‌گیرد.»

وی ادامه می‌دهد: «به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت بهار عربی و جنبش تسخیر وال استریت به شمار می‌روند، اما در حقیقت هیچ کس در مورد  صحت این مسئله، اطمینان ندارد. چرا؟ زیرا داده‌های کافی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.»

وی می‌افزاید: «ما نیاز داریم که بدانیم آیا این فرض صحیح است که شبکه‌های اجتماعی به ما امکان می‌دهند آنچه را که از راه‌های دیگر غیرقابل انجام است، به کمک آن‌ها انجام دهیم؛ این مسابقه و مسابقه بالون‌ها مثال بسیار خوبی برای بررسی این مسئله هستند.»

سبرین همچنین معتقد است روش‌هایی که تیم برنده این مسابقه از آن استفاده خواهد کرد، حاوی درس‌های زیادی برای مواردی از این دست از جمله یافتن راه حل برای پیدا کردن افراد است.

در میان حامیان برگزاری این مسابقه که در وب سایت آن آمده، نام "وزارت امور خارجه آمریکا"، "سفارت آمریکا در جمهوری چک" و "انستیتو آموزش بین‌‎المللی" مشاهده می‌شود.

نکته قابل تامل در اینجا، تلاش محققان آمریکایی برای طراحی الگوریتم‌هایی برای بررسی و تحلیل رفتار، نوع ارتباط گیری‌ و گونه‌های روابط اجتماعی افراد در فضای مجازی و دنیای حقیقی است که این امر در نخستین گام رنگ باختن هر چه بیشتر حریم خصوصی افراد و در قدم دوم تلاش حداکثری آمریکا برای برداشتن یک گام رو به جلو در زمینه سلطه کامل امنیتی و اطلاعاتی بر جهان و تمام انسان‌ها را به ذهن متبادر می‌کند. با در نظر گرفتن این امر است که حمایت وزارت امور خارجه آمریکا و سفارت خانه این کشور در این زمینه وجاهت عقلانی می‌یابد.

دارپا در سال 1958 پس از پرتاب ماهواره "اسپوتنیک1" تاسیس شد و ماموریت اصلی آن، حفاظت از ایالات متحده در برابر فناوری‌های غافل‌گیرانه عنوان شده بود؛ اما پس از 11 سپتامبر 2001، دارپا برنامه‌ای برای فناوری استخراج اطلاعات جهت شناسایی هویت تروریست‌های احتمالی آغاز کرد و این موضوع، منجر به افزایش نگرانی‌ها در مورد حریم خصوصی افراد شد.

سخنگوی دارپا به تازگی اعلام کرده است که "رجینا دوگان" که سرپرستی تولید برخی از دستاوردهای پیشرفته نظامی آمریکا را به عنوان رئیس دارپا به عهده داشته، برای ایفای نقش در "گوگل" از پنتاگون جدا خواهد شد که این امر خود گواه دیگری بر اقدامات مسبوق به سابقه آمریکا در زمینه وارد کردن همه‌جانبه دستگاه‌های امنیتی‌اش به عرصه فضای سایبر است.

کاربران فهیم را به بررسی دقیق‌تر اخبار مرتبط در این حوزه و کشف نکات بیشتری در مورد ارتباطاتی از این دست، دعوت می‌کنیم.