Gerdab.IR | گرداب

درگيري با نفوذ دموكراتيك ايران در منطقه اشتباه راهبردي آمريكاست

تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۹

اعمال فشارها دولت اوباما بر مردم ايران آنها را از نظام جمهوري اسلامي روی گردان نخواهد ساخت، اين سياست يك اشتباه استراتژيك است.

گرداب- مشاور شوراي امنيت ملي آمريكا در دولت بوش گفت: ايران از زمان كنار رفتن اصلاح طلبان و روي كار آمدن احمدي نژاد توانست اعتبار و نفوذ خود را در منطقه خاورميانه افزايش دهد.

پايگاه اينترنتي «ريس فور» گزارش داد، فلينت لورت با اشاره به اشتباهات استراتژيك آمريكا در رابطه با حماس و فلسطين تصريح كرد: اوباما نبايد اشتباه مبتني بر اعمال فشار را در مورد ايران تكرار كند.

وي درباره اين اشتباهات اظهار داشت: آمريكا و اروپا به شكل قابل ملاحظه اي از محاصره غزه حمايت مي كنند. آنها از منظر غيراخلاقي معتقدند تحميل رنج و درد بر مردم غزه سبب مي شود كه آنها از حماس روي گردان شوند و با آن مخالفت مي كنند.

فلينت لورت گفت: پس از پيروزي حماس در انتخابات سال 2006 فلسطين كه با حضور ناظران بين المللي برگزار شد، آمريكا و اروپا با به رسميت نشناختن اين پيروزي و عدم تعامل با حماس مرتكب يك اشتباه استراتژيك شدند.

آمريكا و اروپا فعالانه تلاش كردند تا با تخريب و تضعيف دستگاه حاكميت مشروع فلسطين از چهره هايي در فلسطين حمايت كنند كه تمايل بيشتري براي سازش و تطابق با اسرائيل داشتند. اكنون، با حمله اسرائيل به كشتي آزادي شاهد پيامدهاي ژئوپوليتيك رويكرد آن وقت اروپا و آمريكا هستيم. بايد گفت كه اين اقدام اسرائيل و اقدامات بعدي او در آينده ناشي از اشتباه استراتژيكي است كه اروپا و آمريكا در به رسميت نشناختن حماس در سال 2006 مرتكب شدند.

لورت افزود، دومين نكته ايران است. در دهه گذشته، به ويژه از زمان انتخاب محمود احمدي نژاد به رياست جمهوري ايران در سال 2005، ايران توانست تا حدود زيادي اعتبار و نفوذ خود را در منطقه افزايش دهد و فاتحاني همچون حزب الله در لبنان، احزاب اسلامي در عراق و حماس در فلسطين را به متحدان و هم پيمانان خود در عرصه هاي مختلف منطقه اي تبديل كند اما آمريكا همان گونه كه نسبت به تحركات و پويش هاي عرصه سياست فلسطين دچار بدفهمي هم شده، موفق به شناخت پويش هاي عرصه سياست ايران هم نشد. احمدي نژاد و ساير رهبران ايران هم در ايران و هم در ساير كشورهاي منطقه از مشروعيت و حمايت مردمي چشمگيري برخوردارند، زيرا در جهت نياز و منافع مردم به يك رهبري استراتژيك گام بر مي دارند.

وي گفت: متأسفانه، دولت اوباما با اين اميد كه اعمال فشارها، مردم ايران را از دولت احمدي نژاد و شايد كل نظام جمهوري اسلامي روی گردان سازد، كوشيده تا مدل غزه را در مورد ايران اجرا كند اما، بايد گفت كه اين سياست دستكم يك اشتباه استراتژيك است.
 
منبع: کیهان/شماره 19664