Gerdab.IR | گرداب

اسرائیل و آمریکا از اماکن هسته‌ای ایران بی اطلاعند

تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۱

امکان پراکندگی تأسیسات هسته‌ای ایران، ارزیابی میزان توفیق حمله‌ای بالقوه را پیچیده کرده است و روشن نیست که تأثیر نهایی حمله بر فرصت ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای چه میزان خواهد بود.

به گزارش گرداب، بر پایه جدیدترین گزارش "سرویس تحقیقات کنگره‌ای" ایالات متحده، نه اسرائیل و نه آمریکا درباره همه محل‌های فعالیت هسته‌ای ایران شناخت قطعی ندارند و این به مشکلات اقدام نظامی علیه ایران می‌افزاید.

تحلیلگران این سرویس با اشاره به مصاحبه‌های انجام شده با کارمندان سابق و کنونی دولت آمریکا ـکه با موضوع نیز آشنا هستندـ به این نتیجه رسیده اند که کارگاه‌های ساخت سانتریفیوژ و دیگر قطعات مورد نیاز، گسترده و پنهان در ایران پراکنده‌اند، به گونه‌ای که آمریکا و اسرائیل از موقعیت همه آنها آگاه نیستند.

بنا بر این گزارش که "بلومبرگ" دست به انتشار آن زده است، امکان پراکندگی تأسیسات هسته‌ای ایران، ارزیابی میزان توفیق حمله‌ای بالقوه را پیچیده کرده است و روشن نیست که تأثیر نهایی حمله بر فرصت ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای چه میزان خواهد بود.

"میشائیل‌ هایدن"، رئیس سابق "سی‌.آی‌.ای" نیز بر این باور است، نه آمریکا و نه اسرائیل از مکان همه تأسیسات کلیدی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران آگاهی ندارند.

نویسندگان این گزارش با اشاره به گفته‌های یک مقام رسمی سابق دولت آمریکا می‌افزایند، ایران می‌تواند بیشتر محل‌هایی را که سانتریفیوژها در آن کار می‌کنند، در مدت شش ماه بازسازی کند.

آنها همچنین به ادعای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر این که دستیابی دوباره ایران به محل کار سانتریفیوژها سال‌ها طول می‌کشد، اشاره می‌کنند و این نکته را یادآور می‌شوند که اطلاعات بازرسان آژانس به علت دسترسی محدود به محل کار سانتریفیوژها ناقص است.

در ادامه این گزارش به مشکلات حمله به مراکز هسته‌ای ایران نیز اشاره می‌شود. یکی از مشکلات اسرائیل، نداشتن امکانات لازم برای از بین بردن تأسیسات هسته‌ای نطنز در عمق هشت متری استT اما همین مشکل در برابر ضربه زدن به مرکز غنی‌سازی فردو که در عمق نود متری زمین و در دل کوه است، بسیار ساده به نظر می‌رسد. البته در ادامه به این موضوع اشاره شده که نابود کردن تأسیسات برای بر هم زدن فرآیند غنی سازی ضروری نیست، بلکه یک شوک نسبتا ضعیف یا اتفاق دیگری نیز می‌تواند کارایی سانتریفیوژها را از بین ببرد؛ هرچند باز این پرسش پیش می‌آید که سانتریفیوژها تا چه میزان در مقابل شوک یا اثرات یک انفجار احتمالی عایق شده‌اند.

اما نگرانی نویسندگان این گزارش در همین جا پایان نمی‌یابد. آنان بر این باورند که پس از چنین حمله‌ای ایران بازرسان بین المللی را بیرون خواهد کرد و ممکن است، مستقیم به سمت غنی‌سازی اورانیوم در مقیاسی برای ساخت سلاح هسته‌ای پیش برود.

انتشار این گزارش تأکید دیگری است بر ناتوانی رژیم صهیونیستی برای حمله پیش‌دستانه به ایران و پوچ بودن ادعاها و تهدیدهای سران این رژیم؛ ادعایی که البته در درون اسرائیل نیز نه در میان مردم و نه در میان سیاستمداران هوادار چندانی ندارد و موجب شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی در شهرهای صهیونیستی و فضای مجازی علیه حمله به ایران نیز شده است.

منبع: تابناک