Gerdab.IR | گرداب

"بصیر" سپاه؛ پنجمین شبکه ارتباطی مدرن جهان

تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۱

سپاه در آخرین روزهای منتهی به سال تولید ملی، شبکه ارتباطی چند لایه، سراسری و مدرن را در تمامی ارکان خود راه اندازی کرد.

به گزارش گرداب، ارتباطات امن و پایدار یکی از ارکان موفقیت هر مجموعه نظامی محسوب می شود که این موضوع در جمهوری اسلامی ایران به علت تلاش مضاعف دشمن برای کسب اطلاعات از مجموعه های مهم نظام، اهمیتی دو چندان است.

بی اعتمادی منطقی نیروهای مسلح کشورمان به تولیدات ارتباطی و مخابراتی کشورهای پیشرفته جهان، سپاه پاسداران را بر آن داشت تا در آخرین روزهای منتهی به سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" شبکه ارتباطی چند لایه، سراسری و مدرن را در تمامی ارکان خود راه اندازی کند.

این سامانه با نام "پروژه بصير" بزرگ ترين پروژه ارتباطي مستقل سپاه است كه به طور بومي طراحي و اجرا شده است.

در این سامانه جديد علاوه بر پوشش سراسري شبكه در مراكز استان ها و در جغرافيايي كه فضاي عمليات سپاه است، قابليت اتصال به خطوط كوثر سپاه، خطوط شهري و همراه هم وجود دارد كه از سوي مديريت شبكه در مركز براي هر كاربر تعريف مي شود و قابليت تماس انتخابي را دارد.

نکته جالب در طراحی و ساخت این شبکه داخلی آن است که با وجود اينكه فناوري اين محصول در انحصار چهار كشور "آلمان، ژاپن، چين و روسيه" بود، متخصصان فناوری اطلاعات سپاه توانستند ایران را به عنوان پنجمين كشور صاحب اين فناوري معرفی کنند و در حالی که خريد اين سامانه از خارج مبلغي بيش از 45 ميليون دلار هزينه در بر داشت، توليد بومي آن تنها معادل شش ميليون دلار هزينه برد كه در برخي شاخص ها نیز بهتر از نوع خارجي آن است و امنیت کامل را در برقراری ارتباط تامین می کند.

قرار است در فاز بعدی این پروژه که در حال انجام است، با استفاده از سامانه های داخلی، تمامی سامانه های آنالوگ موجود، به ديجيتال تبديل شوند.

منبع: مشرق