Gerdab.IR | گرداب

بازتاب گسترده سخنان رییس‌جمهوری کشورمان در رسانه‌های جهان

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۹

سفر رییس‌جمهوری کشورمان به استانبول و اظهارات وی در اجلاس "سیکا" دیروز و امروز بازتاب گستره‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش گرداب به نقل از شبکه ایران، سفر محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهوری کشورمان به استانبول و اظهارات وی در اجلاس "سیکا"، با بازتاب گسترده در رسانه‌های جهان همراه بود.

خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و فرانسه در اقدامی مشترک ضمن سانسور سخنان رییس‌جمهوری کشورمان در مورد حوادث مربوط به ناوگان آزادی و رژیم صهیونیستی، بخش‌هایی از سخنان وی را که مربوط به موضوع هسته‌ای ایران می‌شد در صدر خبرهای خود قرار دادند.

خبرگزاری فرانسه گفت: احمدی نژاد، روز سه شنبه اعلام کرد: در صورت اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه کشورش، تهران مذاکرات درمورد برنامه هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

وی در یک کنفرانس خبری در استانبول گفت: اگر دولت آمریکا و متحدانش فکر می‌کنند می‌توانند هم قطعنامه صادر کنند و هم با ما گفت و گو کنند، سخت در اشتباه هستند. چنین چیزی اتفاق نمی افتد.

احمدی نژاد از قدرت‌های غربی خواست مبادله سوخت هسته‌ای را رد نکنند و این طرح را فرصتی دانست که باید از آن به خوبی استفاده شود. وی ضمن تاکید بر این نکته که فرصت‌ها تکرار نخواهد شد، افزود:ما هنوز منتظر پاسخ آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد این توافق است.

خبرگزاری رویترز نیز از استانبول گزارش داد: ایران روز سه شنبه به روسیه در مورد همسویی با دشمنان تهران در حمایت از تحریم‌های تازه سازمان ملل علیه ایران هشدار داد. به گفته این خبرگزاری، احمدی نژاد در کنفرانس خبری درخصوص روابط ایران و روسیه گفت: مشکل بزرگی وجود ندارد اما آنها باید مراقب باشند که در طرف دشمنان ملت ایران قرار نگیرند.
در همین حال رییس جمهوری ایران گفت که توافق ایران با ترکیه و برزیل در خصوص مبادله سوخت هسته ای فرصتی است که تکرار نخواهد شد. این توافق که غرب آن را بسیار اندک و بسیار دیر قلمداد می کند، با هدف خنثی کردن این بحران به دست آمده است. 
 
ترکیه و برزیل که هر دو عضو غیردائم شورای امنیت هستند، تاکید می کنند که توافق آنها با ایران لزوم اعمال تحریم را از بین برده است زیرا گشایش دیپلماتیکی برای پرداختن به مسائل مرتبط با برنامه هسته ای ایران را ایجاد کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران روز سه شنبه گفت که توافق ترکیه و برزیل با ایران در خصوص مبادله سوخت هسته‌ای فرصتی یگانه برای حل و فصل رویارویی کشورش با غرب است.

احمدی نژاد در حاشیه اجلاس سیسکا، تاکید کرد که اعمال تحریم‌های جدید اقدام اشتباهی است و "باراک اوباما" در این میان زیان می‌بیند، مگر اینکه سیاست‌های خود را در قبال ایران تغییر دهد.

ترکیه و برزیل که اعضای غیردائم شورای امنیت هستند، اکنون در تدارک یک بحث آزاد سیاسی در خصوص مساله هسته ای ایران پیش از رای گیری در خصوص تحریم‌های جدید هستند.

احمدی نژاد گفت: نشست تهران فرصتی برای دولت آمریکا و متحدان آن ایجاد کرد و ما امیدواریم که آنها بتوانند از این فرصت استفاده کنند. وی افزود: اوباما اولین کسی است که زیان خواهد کرد و پس از او دولت آمریکا زیان می‌کند، مگر اینکه سیاست‌های آنها تغییر کند.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است که اعمال دور جدید تحریم های علیه ایران هرگونه امیدی را برای برگزاری مذاکرات مربوط به موضوع هسته ای ایران از بین خواهد برد.
احمدی نژاد در استانبول در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آینده مذاکرات مربوط به موصوع هسته ای ایران به نگرش کشورهای غربی که ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای متهم می کنند، بستگی دارد.

احمدی نژاد افزود: دولت آمریکا و متحدانش اگر فکر می کنند که می توانند از قطعنامه به عنوان تهدید استفاده کنند و بعد با ما پای میز مذاکره بنشینند، سخت در اشتباه به سر می برند، این امر هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

روزنامه انگلیسی گاردین، اظهارات محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران مبنی بر عقب نشینی نکردن ایران از برنامه های هسته‌ای را در صدر گزارش خود قرار داد و نوشت: معامله هسته‌ای انجام شده ایران با ترکیه و برزیل، فرصتی تکرار نشدنی برای آمریکا و متحدانش بود تا گشایشی در بن بست فعلی ایجاد کنند، زیرا معامله یاد شده می‌توانست پیشنهاد مورد حمایت سازمان ملل را احیا کند. بر اساس آن پیشنهاد، ایران 1200 کیلوگرم اورانیوم با غنای کم را تحویل می داد و در مقابل، سوخت ویژه برای تولید ایزوتوپ های پزشکی دریافت می کرد. اما آمریکا آن تفاهم را بسیار اندک و بسیار دیر نامید و چون باعث توقف غنی سازی توسط ایران نمی شد، به شدت از آن انتقاد کرد.
 
روزنامه گاردین سپس نوشت: رییس جمهوری ایران در سخنان خود هشدار داد که اگر ایالات متحده سیاست خود را تغییر ندهد، باراک اوباما و ملت آمریکا اولین کسانی خواهند بود که متضرر می‌شوند.