Gerdab.IR | گرداب

ناتو نیروی واکنش سریع سایبری تاسیس می‌کند

تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۱

در صورت حمله به سامانه اطلاعاتی ناتو، متخصصان این سازمان در نظر دارند تا سریعا وارد عمل شده و دست به اقدامات مقابله‌ای بزنند.

به گزارش گرداب، ناتو در نظر دارد تا پایان سال 2012 میلادی نیروهای واکنش سریع سایبری خود را وارد مرحله عملیاتی کند.

مرکز فنی ناتو موسوم به "توانمندی‌های واکنشی حوادث رایانه‌ای" (NCIRC) بخش اصلی مبارزه با جرائم سایبری ناتو به حساب می‌آید. این مرکز مسئول دفاع از کلیه سایت‌های ناتو است.

در صورت حمله به سامانه اطلاعاتی ناتو، متخصصان این سازمان در نظر دارند تا سریعا وارد عمل شده و دست به اقدامات مقابله‌ای بزنند. هدف از این کار، بازگرداندن سامانه‌ها به حالت عادی در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام شده است.

"جیمی شیا"، معاون دبیر کل بخش چالش‌های امنیتی نوظهور ناتو، در این خصوص گفته است: «میزان حملات سایبری هر روزه در حال افزایش است، چه این حملات علیه سامانه‌های ناتو باشند و چه علیه سامانه‌های حیاتی کشورهای عضو. ناتو باید قادر باشد تا کمک‌های دفاع سایبری را به اعضای خود ارائه دهد تا آنها بتوانند در مقابل این حملات از خود محافظت کنند، آنها را شناسایی کنند و به هنگام وقوع آنها، برای محدود کردن خسارات از خود واکنش سریع نشان دهند.»

طرح ایجاد این نیرو در راستای سیاست دفاعی ناتو اعلام شده و ناتو از سال 2011 کار ایجاد آن را شروع کرده و تا اواخر سال 2012 قصد دارد این نیرو را وارد مرحله عملیاتی کند.

ناتو اعلام کرده است که هسته اصلی این تیم متشکل از شش کارشناس امور سایبری است که می‌توانند با همکاری یکدیگر دست به مأموریت‌های سایبری بزنند و تعداد آنها متناسب با مأموریت مورد نظر متغیر خواهد بود.

از جمله تجهیزاتی که قرار است در اختیار این تیم قرار بگیرد عبارت است از: تجهیزات مخابراتی و فناوری اطلاعات همچون تلفن‌های ماهواره‌ای، تجهیزات جمع‌آوری مدارک دیجیتالی، رمزگذاری پیام‌ها، مدیریت نقاط آسیب‌پذیر، امنیت شبکه و غیره.

ناتو همچنین در نظر دارد تا از این تیم و تجهیزات آن در مانور "همکاری سایبری" خود که هر ساله در ماه نوامبر انجام می‌دهد استفاده کند. تیم واکنش سریع سایبری ناتو پس از عملیاتی شدن به صورت شبانه‌روز فعالیت خواهد کرد.

منبع: مشرق