Gerdab.IR | گرداب

فرهنگ‌سازی در مقابله با تروريسم سايبری

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۱

آموزش‌هاي عمومي در ارتباط با نحوه تعامل كاربران با سيستم‌هاي رايانه‌اي و ايجاد دژ‌هايي مستحكم که در برابر حملات سایبری از قبل تدارك ديده شده باشند از مهمترین اقدامات رویارویی است.

گرداب- جذب مرزهاي دنياي واقعي و مجازي بعضا زمينه را براي اهداف شوم بيگانگان فراهم آورده كه در اين راستا بايد به فكر احداث دژي مستحكم در برابر اقدامات خرابكارانه بود.

دامنه وسيع اينترنت و شبكه‌هاي تعريف شده در سطح جغرافياي زمين به بروز و ابداع روش‌هايي خرابكارانه در دل اين شبكه‌ها منجر شده است به گونه‌اي كه اگر هر روز از مرز جهان واقع و مجازي كاسته شود، اين اعمال رنگ و بوي جدي‌تري مي‌گيرند و ميزان وقوع آن‌ها بر بستر اين شبكه‌ها فزوني مي‌يابد.

پيام‌هاي محتوايي كه همزمان با بلوغ شبكه‌هايي همچون وب دامنه‌اي وسيع يافتند، يكي از پر چالش‌ترين زمينه‌ها براي تجاوز و سوء‌ استفاده از شاهراه‌هاي مجازي است به گونه‌اي كه روزانه سازمان‌ها و جريان‌هاي فكري خاصي با استفاده از مضامين، كدها و لينك‌هاي مخرب از بانك اطلاعاتي آدرس‌هاي پست‌ الكترونيكي خود استفاده كرده و با استفاده از اين ابزار كارا اهداف خود را پيگيري مي‌كنند.

ارسال گروهي و انبوه نامه‌هاي الكترونيكي اين روزها به يكي از روش‌هاي تبليغ تجاري تبديل شده و البته به همان ميزان كه براي كسب سود مورد بهره‌برداري قرار گرفته‌اند، گرو‌ه‌هاي بسياري نيز اهداف شومي را در سر پرورانيده و براي دسترسي و نفوذ غير مجاز به سيستم‌هاي هدف قطعه كدهايي را در بين مضامين تعبيه مي‌كنند و يا لينك‌هاي مخربي را پيوست مي‌كنند و به واسطه عنواني جذاب كاربران را به سمت و سوي آن سوق مي‌دهند كه در نتيجه بارگذاري ويروس و تروجان‌ها را شاهد خواهند بود كه بسته به سطح فعاليت آن‌ها توان به اشتراك گذاري منابع از سيستم قرباني و حذف تمامي پرونده‌ها تا جاسوسي اطلاعات به لحظه را شامل مي‌شود.

حملات و تروريسم سايبري كه در جهان مجازي همچون اقداماتي آشوب‌طلبانه در دنياي واقع هستند گاهي به واسطه اهداف سياسي خاص و براي ضربه زدن به هدفي مشخص كه درخط مقابل آن جريان فكري قرار دارد، پا را از مرزهاي اينترنتي نيز فراتر مي‌گذارد و تنها صرف دسترسي به بانك اطلاعاتي برايش مهم نيست و درصدد تجزيه و تحليل داده‌ها و ايجاد الگوريتم‌هاي موازي با روند سيستم‌هاي هدف به منظور اختلالات در جهان برمي آيد كه در اينصورت از آن به جنگ سايبري ياد خواهد شد.

تروريسم سايبري كه حاصل تلاقي و همگرايي دو واژه ترور و سايبر شكل گرفته است در عنوان عبارت اولي خود ترس و واهمه را گوشزد مي‌كند و سايبر هم كه همان فضاي مجازي است و بر اين اساس مي‌توان گفت ايجاد هر نوع ترس و واهمه‌اي از طريق فضاي مجازي را تروريسم سايبري مي‌گويند.

البته اگرچه سلاح‌هاي گرم و مهمات شيميايي از جمله ابزارهاي تروريسم در جهان واقع به شمار مي‌روند، رايانه‌ها نيز ابزاري براي تروريسم سايبر خواهند بود كه در پي دسترسي و حمله به اهداف مشخصي از رايانه‌ها و سيستم‌هاي اطلاعاتي هستند.

شايد براي درك واضح‌تر، بهتر باشد كه تروريسم سايبري را اقداماتي همچون انتشار ويروسي با عنوان اول آوريل دانست و يا جنگ سايبري همچون استاكس‌نت كه حدود دو سال گذشته به سيستم‌هاي صنعتي كشور ما حمله‌ور شدند از آن جمله‌اند. استاكس‌نت كه به گزارش برخي پايگاه‌هاي تحليل و رديابي ويروس نشئت گرفته از آدرس‌ كشورهاي آمريكا و رژيم صهيونيستي بوده است، به وضوح مشخص كرد كه درصدد جاسوسي اطلاعات و ضربه‌زدن به برخي تأسيسات صنعتي و شايد در رده‌اي بالاتر تأسيسات هسته‌اي بوده است كه هرچند با تأخير اما خوشبختانه سرانجام جلوي اقدامات آن به واسطه تيم عملياتي كه اعضاي آن متشكل از برخي وزرا و مديران مسئول سازمان‌ها و ارگان‌ها بودند، گرفته و كميته‌اي براي پاك‌سازي سيستم‌هاي اين بخش از آثار استاكس‌نت در نظر گرفته شد.

به گفته كارشناسان مهم‌ترين اقداماتي كه در رويارويي با تروريسم‌ها و جنگ‌هاي سايبري مي‌توان انجام داد اول از همه فرهنگ‌سازي و آموزش‌هاي عمومي در ارتباط با نحوه تعامل كاربران با سيستم‌هاي رايانه‌اي است و در گام بعدي ايجاد دژ‌هايي مستحكم است كه در برابر اين گونه حملات از قبل تدارك ديده شده باشند كه بتوانند عمليات دفاع و پاتك را انجام دهند.

شعارهايي مانند دولت الكترونيكي بايد بيش از پيش در انتظار استاكس‌نت و دوكوهايي باشد كه سرزده وارد مرزهاي مجازي كشور ما شدند و وحشت و واهمه‌اي را براي برخي مسئولان و دست‌اندركاران بخش‌هاي مختلف به وجود آوردند، اما اين به معناي پاك كردن صورت مسئله و انزواي كامل از شبكه‌هاي جهاني و پرمخاطره‌اي همچون اينترنت نيست.

بلكه كسي در اين عرصه موفق‌تر است كه با در نظر گرفتن تمامي چالش‌ها پا در ميدان نهد و با موقعيت‌سازي براي خود بهترين دستاوردها را از آن خود كند و اجازه چپ نگاه كردن را به هيچ‌كس در ميدان رقابت ندهد و اين در يك كلام يعني جامعه آرماني و الكترونيك.

منبع: ایسنا